خرید تضمینی بیش از 3 هزار تن سیب صنعتی از باغداران در آذربایجان غربی

مدیر سازمان تعاون روستائی آذربایجان غربی از آغاز خرید تضمینی خرید تضمینی بیش از 3 هزار تن سیب صنعتی از باغداران استان برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ شهریار حیدری مدیر سازمان تعاون روستائی آذربایجان غربی با بیان این مطلب اظهارکرد : خرید تضمینی سیب صنعتی یا درجه ۳ از قرار هر کیلوگرم ۲ هزار و 889 ریال است که از ۱۵شهریور ماه آغاز شده و تا 30 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

حیدری با بیان اینکه سیب تحویلی باغداران باید به صورت بسته بندی شده و در بسته های بیست کیلویی نایلونی و یا توری باشد،  افزود: سیب صنعتی در 55 مرکز تعاون روستایی استان در سطح شهرستانهای ، سلماس ، مهاباد ، ارومیه ، نقده ، میاندوآب ، اشنویه ، شاهین دژ و تکاب خریداری می شود که بیشترین تعداد مراکز با 18مرکز خرید در شهرستان ارومیه واقع شده است .

وی از خرید بیش از 3 هزار تن سیب صنعتی یا درجه 3 در استان تا کنون خبرداد و افزود : امروز نیز اولین مرحله پرداخت بهای سیب درختی تحویلی باغداران شهرستان ارومیه به مبلغ 90 میلیون تومان پرداخت شد و به ترتیب مطالبات سایر شهرستانهای استان نیز پرداخت می شود .

این مسئول ادامه داد: به جهت جلوگیری از احتمال سوءاستفاده فرصت‌طلبان و حذف واسطه ها در این زمینه سازمان تعاون روستایی در صورت تایید باغدار بودن و معرفی نماینده سازمان جهاد کشاورزی در مراکز خدمات دهستانها اقدام به خرید تضمینی سیب درجه 3 می نماید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این زمینه گفت : تنها 10 استان عمده تولیدکننده سیب در کشور وجود دارد که شامل استانهای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، خراسان شمالی و رضوی ، زنجان ، اصفهان ، تهران ، کهکیلویه و بویر احمد و فارس می شود که آذربایجان غربی با تولید بیش از یک سوم سیب کشور سردمدار این استان‌ها است.

عزیز امانی با اشاره به شرایط سیب درختی صنعتی خریداری شده ، افزود : تمیزو عاری بودن از فضولات حیوانی ، گرد و خاک و گل ولای ، الودگی و آفات بیماری ، لهیدگی ناشی از عوارض مکانیکی آفات حداقل 10 درصد ، سوختگی بر اثر آفتاب و سموم حداکثر 16 درصد ، نارس بودن میوه 6 درصد و وزن یک کیلو میوه باید حداقل کمتر از 15 عدد سیب نباشد و در مجموع ضایعات ناشی از موارد ذکر شده نباید از 20 درصد بیشتر باشد .

وی یاد آورشد : در صورتی که سیب عرضه شده فاقد استانداردهای تعیین شده باشد به صورت توافقی از باغدار خریداری می شود.

انتهای پیام/ح

خرید تضمینی سیب صنعتی برای نخستین باردر آذربایجان غربی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.