باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

نگرانی مسوولان از تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/کشاورزان سرگردان هستند

سال زراعی 96-97 در حالی هفته های ابتدایی را پشت سر می گذراند که هنوز هیچ خبری از اعلام قیمت خرید تضمینی گندم نیست.

نگرانی مسوولان از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/کشاورزان سرگردان هستندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهای پایانی شهریورماه هر سال، زمانی است که زارعان تصمیم خود را برای انتخاب نوع محصول می‌گیرند که در این میان قیمت خرید تضمینی بر مبنای تورم از جمله سیاست های تاثیرگذار دولت در تولید محصولات به شمار می رود و تأخیر در اعلام آن دلسردی کشاورزان و تبعات منفی بر کشت را به همراه دارد.

سال زراعی 96-97 در حالی هفته های ابتدایی را پشت سر می‌گذراند که هنوز هیچ خبری از اعلام قیمت خرید تضمینی گندم نیست و در ظاهر دولت با تأخیر در اعلام این نرخ قصد دارد که نتیجه سال زراعی گذشته را تکرار کند.

حال باید منتظر ماند و دید که تیم اقتصادی دولت با تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی قصد در پایین نگه داشتن نرخ و عدم اجرای قانون خرید تضمینی بر مبنای نرخ تورم سالانه را دارند یا خیر.

 علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از تأخیر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: سال زراعی 94-95 تولید گندم به بیش از 14 میلیون تن رسید که به یکباره با تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی رقم تولید به 9 میلیون تن رسید .

وی افزود: تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی و سرگردانی کشاورزان در برنامه ریزی تولید، پایداری تولید را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

خان محمدی  گفت: با توجه به آغاز سال زراعی جدید و افزایش 30 درصدی قیمت بذر، گندمکاران با دست خالی، قدرت تهیه بذر مورد نیاز خود را ندارند و این امر نگرانی هایی در بین جامعه کشاورزی ایجاد کرده است.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان با اشاره به بی محلی دولت نسبت به بخش کشاورزی بیان کرد: شنیده ها حاکی از آن است که دولت در جهت ترغیب توسعه کشت دانه های روغنی در اعلام نرخ خرید تضمینی تعلل کرده است.

وی ادامه داد: اگر تمامی کمیسیون های مجلس به شورای اقتصاد تذکرات لازم را دهند که قیمت تضمینی محصولات را یک ماه مانده به آغاز سال زراعی جدید اعلام کند، کشاورزان با سردرگمی تولید روبرو نخواهند بود.

به گفته خان محمدی دولت سیاست خود را در زمینه تولید گندم به صراحت اعلام کند تا گندمکاران بتوانند برای آیندۀ تولید خود برنامه ریزی کنند.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان با اشاره به ضرورت اجرای الگوی کشت، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر، عبور از بحران منابع آبی تنها با اجرای الگوش کشت شدنی خواهد بود، در غیر این‌صورت خودکفایی تولید زیر سوال می رود.

خودکفایی گندم تدوامی نخواهد داشت

 عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، خسارت قابل توجهی به کشاورزان وارد کرده است، اظهار کرد: براساس قانون خرید تضمینی تا پایان شهریور هر سال نرخ خرید محصولات باید اعلام شود تا کشاورزان برای کشت سال زراعی آینده دچار سردرگمی نشوند.

پاپی زاده در ادامه افزود: با تأخیر در اعلام نرخ گندم، کشاورزان نمی‌توانند برنامه ریزی صحیحی برای تولید داشته باشند و این امر به سبب کاهش سطح زیر کشت می تواند خسارت قابل توجهی به کشاورزان وارد کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال اخیر علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت افزایش چندانی نداشته است، که این امر در کنار تاخیر در اعلام نرخ خرید خودکفایی محصول را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

به گفته وی علی رغم پیگیری های کمیسیون کشاورزی و تذکرهای لازم تا کنون نرخ های جدید اعلام نشده است.

پاپی زاده با بیان اینکه نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان اعلام نرخ خرید گندم داشت، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع در تولید گندم انتظار می رود که هر چه سریع تر نرخ های جدید اعلام شود.

  انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار