سردار عراقی زاده مطرح کرد:

فقط مراکز درمانی نیروهای مسلح آمادگی مقابله با حملات شیمایی را دارند

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمادگی برای مقابله با حملات شیمیایی فقط در مراکز درمانی نیروهای مسلح وجود دارد.

اعلام سیاست‌های کلی بهداشت و درمان نیروهای مسلح/ رضایتمندی بیمار اولین مطالبه از مراکز درمانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار حسن عراقی زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد نیروهای مسلح در همایش سراسری بهداشت و درمان نیروهای مسلح با اعلام سیاست‌های تدوین شده و جدید در این حوزه، گفت: این مطالب صرفا یک سخنرانی نیست بلکه سیاست های کلانی است که در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مهمترین سیاست‌های عرصه بهداشت و درمان و پیشرفت در این حوزه تدوین و آماده شده است همچنین ملاک و مبنای ارزیابی یگان‌های نیروهای مسلح در آینده بر مبنای میزان تحقق این سیاست‌ها است.

وی ادامه داد: در طرح اشراف فرماندهی‌ها نیز همه موارد لازم مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که از این پس در نظارت‌های ستادی تمام سنجه‌ها بر اساس سیاست‌های اعلامی مورد ارزیابی و توجه قرار می‌گیرند بنابر این در زمینه بازرسی‌ها، از همه فرماندهان انتظار می رود که تمام برنامه ریزی‌های سازمانی و عملکرد نیروهایشان بر محور تحقق سیاست‌های اعلام شده استوار شود و تاکیدات در این زمینه ها انجام شود.

رضایتمندی بیمار اولین مطالبه از مراکز درمانی

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر افزایش میزان رضایتمندی بیماران و مراجعین در همه مراکز درمانی نیروهای مسلح، افزود: اولین و مهمترین مولفه و بند سیاست های کلی کنونی، ایجاد و افزایش میزان رضایتمندی در آحاد بیماران و مراجعه کنندگان علی الخصوص خانواده 5 میلیون نفری نیروهای مسلح است زیرا بسیار ناپسند است که مرکز درمانی آرمی از نظام جمهوری اسلامی ایران و بویژه نیروی مسلح را بر سردر خود دارد ولی وقتی مراجع کننده و بیماری وارد آن می شود ناراضی برگردد.

وی با تاکید بر اینکه یقینا شفا در درست خداست، اظهار کرد: البته رضایتمندی بیمار در زمینه نحوه دریافت خدمات، طول درمان کامل و انجام همه اقدامات درمانی مورد نیاز اساس کار است اما موضوع مهم دیگر این است که نوع برخورد و رفتار همه پرسنل اعم از، پزشک، پرستار، مدیر و رئیس بیمارستان با بیمار و مراجعه کننده مسئله‌ای کاملا قابل کنترل و مدیریت بوده که می تواند موجب رضایت و یا نارضایتی بیماران شود وگرنه مسلما درمان و دوای کامل بیماری‌ها در دست پروردگار است.

لزوم تلاش مراکز درمانی حوزه نیروهای مسلح در تحقق رضایتمندی بیماران

 رئیس اداره بهداشت ودرمان ستاد کل نیروهای مسلح، گفت : البته شاید در لفظ، افزایش رضایتمندی یک ادعا است اما باید همه مراکز درمانی حوزه نیروهای مسلح تمام استمرار و تمرکزشان را برای برنامه ریزی دقیق و اجرای روش‌های علمی روز دنیا و مطابق با فرهنگ کشورمان به منظور تحقق رضایتمندی بیماران و مراجعین  بیش از پیش عملیاتی کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتی یک نفر بیمار نباید ناراضی از بیمارستان حوزه نیروی مسلح خارج شود، افزود: به عنوان مثال در بازرگانی ارائه خدمات پس از فروش و استعلام میزان رضایتمندی خریدار و مشتری وجود دارد بنابر این در مجموعه‌های درمانی و خدمات‌دهی بهداشت و درمان نیروهای مسلح که بسیار پیچیده است، باید میزان رضایتمندی بیماران متناسب با شاخصه های علمی روز دنیا و شیوه های نوین و مطابق با موقعیت فرهنگی به شکل بازخورد گیری و اصلاح شیوه ها روشهای موجود مورد توجه قرار گیرد و استمرار یابد.

مجموعه‌های درمانی نیروهای مسلح باید عاری از تخلف باشند

 سردار عراقی زاده، همچنین با بیان دومین بند از سیاست های کلی بهداشت و درمان نیروهای مسلح، ادامه داد: باید همه مجموعه‌های درمانی نیروهای مسلح عاری از هرگونه تخلف باشند، گاهی دیده شده که در مجموعه های خدمات درمانی بیرون تخلفاتی انجام گرفته، بنابر این باید مانیتورینگ دقیق و به شدت ریز بینانه ای در تمام مراکز درمانی زیربط شکل گیرد.

 وی بیان کرد: روسای مراکز درمانی می دانند که در چه مقوله ای سخن می گویم و افرادی که در حوزه بیمه، بیمه گری و بطور کلی با مسائل مرتبط مالی با بیمار در مراکز درمانی در ارتباط هستند با این مقوله آشنا هستند بنابراین باید پاک‌ترین مراکز درمانی در حوزه نیروهای مسلح قرار داشته باشند.

 توجه به امر درمان در مرزها و مناطق محروم الزامی است

 رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره بر توجه به طب رزم به عنوان سومین بخش سیاست‌های اعلامی، اظهارداشت: فلسفه وجودی درمان در نیروهای مسلح پرداختن به موضوع طب رزم است، این طب در دوران دفاع مقدس الگوی خاص خود را داشت و امروز نیز باید بهداشت و درمان نیروهای مسلح در حوزه طب رزم به عنوان وظیفه جدی، برنامه ریزی جامع و منسجم‌تری متناسب با جنگ‌های حال، آینده و مسائل مختلف داشته باشد به گونه ای که در همین شرایط فعلی باید توجهات به مناطق مرزی و محروم بیشتر شود.

 وی با تاکید بر اینکه باید به مرزها در همه رده‌های عملیاتی برای همگان و بویژه رزمندگانی که به خدمات درمانی دسترسی ندارند توجه بیشتری شود، افزود: به عنوان مثال خدمات درمانی در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و ارومیه وجود دارد و اگر نیروی مسلحی برای دسترسی دچار مشکل شود چه از نظر بیمه ای یا سایر مسائل می توان با هماهنگی های دیگر امکان بهره مندی از خدمات درمانی را برایش فراهم کرد .

 رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح، ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها و حتی نقاط مرزی دست نیروها اعم از پرسنل، سرباز و سایر کادر به خدمات بهداشتی و درمانی کوتاه است و در واقع جز خدا دستشان به جایی بند نیست بنابراین از همه نیروها اعم از سپاه، نیروی انتظامی و بویژه پلیس مرزبانی انتظار می رود که رسیدگی‌ها را در حوزه بهداشت و درمان محل های تحت پوششان افزایش دهند.

 وی بیان کرد: باید به بیشتر مناطق مرزی از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه ای، بهداشت عمومی، پایش مستمر سلامت نیروها و خدمات امدادی توجه بیشتری شود.

پیشگیری شیرازه مهم اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت

سردار عراقی زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری در چند ساله اخیرتاکیدات زیادی نسبت به ارتقاء اقتصاد مقاومتی همچون توجه به تولید داخل و نظایر آن فرموده‌اند بنابر این به طور کلی، اقتصاد مقاومتی خمیر مایه همه این بیانات مهم است و هم اکنون در حوزه سلامت اگر بخواهیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه امداد و درمان ترجمه‌ای کنیم ، من ترجمه ای بهتر و برتر از پیشگیری بیماری ها را سراغ ندارم زیرا پیشگیری از بروز بیماریها مهمترین شیرازه اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت است .

وی با تاکید بر اینکه می توان با انجام و سنجش مداوم قند و فشار خون، میزان سکته های قلبی و مغزی را به طور چشمگیری کاهش داد و مانع از بروز این عارضه‌ها شد، گفت: اگر فردی دچار عارضه سنگین از سکته مغزی یا قلبی شد و باید دربخش مراقبت های ویژه بستری شود حداقل هزینه یک شب تخت آ.سی.یو برای سیستم بهداشت و درمان یک میلیون تومان است، چقدر تخت مراقبت‌های ویژه در کشور کم داریم؟ تا کی و به چه میزان می توان تعداد تخت های آ.سی.یو و سی.سی. یو را افزایش داد؟ و یا تا چه زمانی باید شاهد عوارض و جراحی های سنگین و هزینه بر سکته های قلبی و مغزی شد؟ در حالی که هزینه پیشگیری از همه اینها حتی یک هزارم هزینه درمان این عارضه‌ها نمی‌شود، سال گذشته برای تشکیل کلینیک‌های سلامت و غربالگری در مراکز درمانی ابلاغی کردیم که در همه مراکز درمانی کاملا قابل اجرا است.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همه همکاران باید مقوله غربالگری و پیشگیری را بطور جدی دنبال کنند، بیان کرد: برای مثال انجام تست قند و فشار خون حتی با استقرار یک پرستار به عنوان کار حداقلی در حوزه پیش‌گیری‌ها هم قابل اجرا است و از این به بعد این موضوع را به طور جدی‌تری رصد می‌کنیم، باید همه مراکز درمکانی نیروهای مسلح این مساله را داشته باشند؛ اخیرا نیز در بیمارستان حضرت بقیةالله ( عج ) تابلویی نصب و کلینیک‌های ویژه را با جدیت راه اندازی کرده اند البته این تابلو ممکن است که در سایر بیمارستانها نیز وجود داشته باشد و من ندیده باشم لذا انتظار می رود که این مهم را همه همکاران حتی در شهرستانها به طور جدی دنبال کنند.

اهمیت تجهیز بیمارستان‌های نظامی به بخش تروماهای جنگی و غیرجنگی

وی اظهار کرد: مطلب بعدی این است که همه بیمارستانهای این حوزه در حال گسترش، تعمیر، بازسازی و یا ساخت بیمارستان جدید است و این جزء ابلاغیه ها هم در طرح کریمه اهل بیت(س) بوده و هم بارها ابلاغ شده و حتی در مصوبات قرارگاه حضرت خاتم الانبیاء (ص) آمده که بیمارستانهای ما باید مجهز به تختهای تروما، سوختگی، مسمومیت و جراحی های ویژه باشند اما باز می رویم می‌بینیم که بیمارستانی ساخت و سازی می کند ولی بخش داخلی یا زنان و زایمان را توسعه داده است، اشکال ندارد یک بیمارستان جنرال همه اینهارا نیاز دارد.

عراقی زاده با اشاره به اینکه قبل از داشتن بیمارستانی جنرال باید بیمارستان نظامی داشته باشیم، افزود: برای مثال آن 4 یونیت سوختگی موجود در بیمارستان جنرال شهید چمران برابری می‌کند با همه بخش‌های دیگر بیمارستان چون بقیه قابل تکرارند در سایر بیمارستان‌ها اما این امکان برای استقرار آن یونیت‌های ویژه سوختگی چنین نیست، همه بیمارستان‌های نظامی کشور باید بخش سوختگی، مسمومیت‌ها، تروماهای جنگی و غیر جنگی داشته باشند تا بتوان در شرایط خاص پاسخگو باشد درحالی که اگر اتفاقی غیر از اینها در سایر بیمارستانهای کشور بیافتد پاسخگو زیاد وجود دارد هستند.

رئیس اداره بهداشت ودرمان ستاد کل نیروهای مسلح خطاب به همه مسئولین و روسای بیمارستانهای نظامی تاکید کرد : همگی دیده‌اید که طی ماه‌های گذشته چندین نوبت تروریست‌های داعش در عراق، سوریه و جاهای دیگر از سلاح شیمیایی، گاز کلر، گاز سارین و حتی عامل اعصاب استفاده کردند و چه تضمینی وجود دارد که این حملات تروریستی در داخل خاک کشور ما اتفاق نیافتد در حالی که این آمادگی را غیر از مراکز درمانی نیروهای مسلح هیچ کجا ندارد حتی وزارت بهداشت و بخش خصوصی هم ندارد و اگر در روز حادثه تازه بخواهیم به فکر بیافتیم بسیار دیر است.

وی ادامه داد: پزشک و پرستارهای بیمارستانهای نظامی هم آموزش لازم برای رویارویی و رسیدگی فوری با مصدومین گازهای شیمایی را داشته باشند و هم و هم دارو و تجهیزات لازم در این زمینه را باید در اختیار داشته باشند، سال گذشته یک بیمارستانی رفتیم و سوالهای اولیه ای که در این زمینه ها از پزشکان اورژانس می پرسیدیم می دیدیم که کاملا بیگانه اند با این مفاهیم و بنابر این به این موضوع باید حتما توجه شود و سایر بخش ها همچون طب فضا و نیروی دریایی نیز این موضوع را مد نظر دارند و دنبال می کنند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار