معاونت در هفته ای که گذشت؛

نخستین ماهواره عملیاتى ایران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود/ فروش ۸۰۰ میلیاردی محصولات نا‌نو در سال ۹۵

پرتاب نخستین ماهواره عملیاتى ایران در سال ١٤٠٠، رتبه چهارم ایران در حوزه نا‌نو در دنیا و فروش ۸۰۰ میلیاردی محصولات نا‌نو در سال ۹۵ از جمله اخبار مهم معاونت علمی در هفته گذشته است.

نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود ، رتبه چهارم ایران در حوزه نا‌نو در دنیا/ فروش800 میلیاردی محصولات نا‌نو در سال 95به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رفع نواقص ساختاری و کارکردی در نظام نوآوری زیست فناوری ایران ، نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود ، رتبه چهارم ایران در حوزه نا‌نو در دنیا/ فروش800 میلیاردی محصولات نا‌نو در سال 95 ، اعتقادی به استفاده از بودجه دولت‌ در تجاری‌سازی ندارم‌  از جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته است.

 

رفع نواقص ساختاری و کارکردی در نظام نوآوری زیست فناوری ایران

در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی طرحی با عنوان «بررسی نقش ستاد توسعه زیست‌فناوری در نظام ملی نوآوری» در حال انجام است که در این طرح با ترسیم نگاشت نهادی، وضع موجود زیست فناوری پایش می‌شود.

این طرح به نهاد‌ها و ذی‌نفعان زیست‌فناوری چهار نقش «سیاست‌گذار»، «تنظیم‌گر»، «تسهیل‌گر» و «ارائه‌دهنده خدمات» می‌دهد و وظایف و فعالیت‌های هریک را در نقش‌های مزبور بررسی می‌کند.

اهدافی که در این طرح شامل می‌شوند «تبیین ارتباطات در سطح نظام نوآوری زیست فناوری ایران»، «رفع موازی‌کاری‌ها در نظام نوآوری زیست فناوری ایران» و «رفع خلأ‌ها و نواقص ساختاری و کارکردی در نظام نوآوری زیست فناوری ایران» هستند.

 

کمک برای حضور شرکت‌های نانو فناوری در عرصه‌های بین المللی

جلیل آزاده زعیم، کارشناس واحد بازار ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده جهت کمک به صادرات محصولات نانویی ایرانی تاسیس این دفتر بوده است.

وی افزود: «طی همکاری‌هایی که از سال ۱۳۹۴ بین ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران و نانوپلیس، متولی فناوری نانو در چین، شکل گرفته است، دفتر ستاد فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران در شهر سوژو تأسیس شد. این دفتر به شرکت‌های ایرانی خدماتی را ارائه می‌دهد تا بتوانند محصولات نانویی خود را وارد بازار چین کنند. مهم‌ترین خدمات ارائه‌ شده توسط این دفتر عبارت‌اند از: بازاریابی، عقد قرارداد، قیمت‌گذاری، مذاکرات تجاری و بسترسازی برای تبادل فناوری بین شرکت‌های چینی و ایران است.

 

نخستين ماهواره عملياتى ايران سال ١٤٠٠ پرتاب مى‌شود

حسن حدادپور رئيس پژوهشگاه فضايى ايران گفت: طراحى و ساخت ماهواره ناهيد ١، ناهيد ٢، ماهواره سها و ساخت بلوک انتقال مدارى و فاز دوم آزمايشگاه سيستمى كليدترين پروژه هاى پژوهشگاه فضايى است.

وى با بيان اينكه ماهواره ناهيد ١ آماده پرتاب است، ادامه داد: هدف از ساخت ناهيد ١ كنترل وضعيت سه محوره، ارتباط با ماهواره و دريافت داده هاى ماموريتى بوده و اكنون مدل مهندسى، كيفى و پروازى آن ساخته شده است.

حدادپور عنوان كرد: قراداد ماهواره ناهيد ٢ با سازمان فضايى در سال گذشته منعقد شد و طراحى مفهومى و اوليه و طراحى جزئى تمام زير سيستم ها و ساخت مدل مهندسى برخى زير سيستم ها انجام شده است و اكنون در مرحله تجميع مدل فلت قرار دارد.

 

رتبه چهارم ایران در حوزه نا‌نو در دنیا/ فروش800 میلیاردی محصولات نا‌نو در سال 95

 سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: در هفت ماه نخست سال از لحاظ تعداد مقالات در حوزه نا‌نو رتبه چهارم را کسب کردیم که این افتخار بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: فروش شرکت‌های دانش بنیان حوزه نانو‌ جهش خوبی داشته است. در سال گذشته به بیش از 800 میلیارد تومان فروش در حوزه نانوتکنو‌لوژی رسیدیم که نشان می‌دهد در حوزه تجاری سازی تکنولوژی نا‌نو اتفاقات خوی در کشور افتاده است.

 

فروش محصولات نانو ایران به 25 کشور خارجی

 سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نا‌نو اظهار کرد: آنچه که ما در زمینه تحریم‌ها تجربه کردیم دیگر نباید اتفاق بیفتد. باید این را بدانیم که تحریم‌ها فقط در بخش‌های دانش بنیان و نیروی انسانی و زیرساخت‌ها انجام نمی‌گیرد حتی در بحث پزشکی هم که دولت‌های غربی ادعا می‌کنند در آن تحر‌یمی را وضع نمی‌کنند می‌بینیم که بسیاری از داروها تحریم ‌شده‌اند.

 دبیر ستاد فناوری نا‌نو گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را می‌خواهیم باید به بحث اقتصاد دانش بنیان که رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است تکیه کنیم. اقتصاد دانش بنیان خود مبتنی بر کالای دانش بنیان است و کالای دانش بنیان نیز مبتنی بر صنعت دانش بنیان است.

 

امضای 4 تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی

اسدی‌فرد مدیر کار‌گروه صنعت  و بازار ستاد توسعه فناوری نا‌نو در دوازدهمین دوره جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نا‌نو که عصر امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما در این برنامه از شرکت‌های صادر کننده برتر که فروش بالای 5 میلیارد تومان داشتند تقدیر کردیم همچنین از شرکت‌های فنا‌ور برتر که در سال 95 حداقل به میزان 50 میلیارد تومان فروش داشتند تقدیر به عمل آمد.

 

اعتقادی به استفاده از بودجه دولت‌ در تجاری‌سازی ندارم‌

سورنا‌ ستاری‌ معاون علمی و فناوری‌ رئیس جمهور مبنی بر اقدامات انجام شده برای رسیدگی به اعتراضستاد نانو فناوری درباره کمبود بودجه این ستاد تصریح کرد: اعتقادی به این ندارم که بحث‌ تجاری‌سازی به بودجه دولت‌ مربوط‌ می شود باید اکوسیستم‌ و زیست‌ بومی را در بخش خصوصی‌ داشته باشیم‌ تا این موضوع و معضل‌ را رفع کنیم.

 

اختصاص ۲ درصد از بودجه وزارت علوم برای توسعه پارک‌های علم و فناوری

محمود شیخ‌ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در بیست و ششمین نشست رؤسای‌ پارک‌های علم و فناوری که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است با اشاره به اینکه شبکه نوآوری کشور‌ بسیار تأثیرگذار‌ است، اظهار کرد: با حداقل اعتبارات اتفاقات‌ بسیار خوبی در حوزه فناوری کشور افتاده است. در حال حاضر 2 درصد از بودجه وزارت علوم برایپارک‌های علم و فناوری است اما می‌شود با منابع محدود تغییراتی ایجاد کرد.

 

 هزار میلیارد برای شرکت‌های دانش‌بنیان

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری اظهار کرد: اگر با همین منوال پیش رویم  تا سال 1402 در صندوق نوآوری و شکوفایی پولی نمی‌ماند و باید منتظر باشیم تا شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنند و از آن طریق به صندوق نوآوری و شکوفاییپول واریز شود.

سلطانی تصریح کرد: هر یک از شرکت‌هایی که می‌خواهند از حمایت‌های نوآوری و شکوفایی استفاده کنند باید 5+1 خصوصیت داشته باشند. اول اینکه شر‌کتشان ثبت شده باشد، دوم اینکه این شرکت خصوصی باش نه دولتی، موضوع سوم اینکه شرکتی باشند که روند دانش بنیان شدن را طی کرده باشند و به عنوان دانش‌بنیان شناخته شده باشند، موضوع چهارم اینکه طرحی که از سوی شرکت ارائه شده یک طرح فناورانه باشد و موضوع پنجم اینکه شرکت ارزش افزوده اقتصادی بسیار زیاد داشته باشد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار