توسعه‌ باغات در 691 هکتار از اراضی شیب‌دار ایلام

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: 691 هکتار توسعه باغات در اراضی شیبدار استان در برنامه‌ های سال جاری لحاظ شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ مهندس بابک افراز مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر سطح باغات در استان بالغ بر ۶۲۲۰ هکتار است که ۴۹۰۷ هکتار آن بارور بوده که در سال‌های مناسب بیش از ۱۸ هزار تن محصولات مختلف تولید می‌کنند، گفت: ۶۹۱ هکتار توسعه باغات در اراضی شیبدار ایلام در برنامه‌های سال جاری لحاظ شده است.

بابک افراز با اشاره به اینکه استان ایلام دارای تنوع اقلیم و از نظر آب و هوایی شرایط بسیار چشمگیری برای کشت محصولات باغی داراست، اظهار کرد: استان ایلام دارای ۷۳ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است که تنوع آب و هوایی استان زمینه‌ی کاشت انواع گونه‌های باغی را در استان فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی بیشتر مناطق معتدل و نیمه گرمسیری استان بیش از ۴۰۰ میلیمتر بوده که این امر شرایط بسیار مطلوبی برای رشد درختان میوه ایجاد کرده است، افزود: این امر باعث شده که بسیاری از نقاط استان با ارتفاع بیش از ۱۱۰۰ متر شرایط مناسبی برای توسعه باغات دیم داشته باشد.

افراز با بیان اینکه انجام آبیاری تکمیلی باعث افزایش توجیه اقتصادی این گونه باغات می‌شود و از آنجایی که کشت محصولات باغی از نظر اقتصادی نسبت به کشت محصولات زراعی در دراز مدت درآمد خالص سالیانه بیشتری دارد، اضافه کرد: در سال‌های اخیر کشت محصولات باغی رونق بیشتری یافته است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان ایلام ادامه داد: در حال حاضر سطح باغات در استان بالغ بر ۶۲۲۰ هکتار است که ۴۹۰۷ هکتار آن باغات بارور بوده که در سال‌های مناسب بیش از ۱۸ هزار تن محصولات مختلف تولید می‌کنند که از جمله محصولات عمده استان می‌توان به گردو، انگور، زیتون، زردآلو، و. اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از مجموع باغات استان ۱۰۷۸ هکتار بصورت سایت‌های باغبانی اجرا شده و علاوه بر آن ۱۶۰ هکتار نیز در دست اقدام است، تصریح کرد: کلیه عملیات آبرسانی، نقشه کشی، چاله کنی، تامین و تهیه نهال و... برای احداث سایت‌های مذکو توسط سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده است.

افراز تصریح کرد: با توجه به متمرکز بودن باغات در محل سایت‌های باغبانی و آسان شدن عملیات داشت و پس از برداشت شامل فروش محصولات، بازاریابی و... باعث علاقمندی مردم منطقه به فعالیت باغداری شده و همین امر سبب شده تا درصد بالایی از کشاورزانی که به شهر مهاجرت کرده بودند مجدد به روستا‌های آبا و اجدادی خود برگردند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان ایلام اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان برای توسعه باغات، کاشت گونه‌های با نیاز آبی کم و سازگار به کم آبی است که از جمله این گونه‌ها می‌توان به توسعه باغات پسته در استان اشاره کرد که پسته به صورت الگویی در نقاط مستعد از لحاظ شرایط آب و هوایی کشت شده و کاشت این محصول از سال ۸۷ آغاز شد و هم اکنون سطحی بیش از ۸۰ هکتار از اراضی باغی را به خود اختصاص داده که با اجرای عملیات پیوند واحداث باغات مادری در آینده مشکلی در خصوص پیوند در استان وجود نخواهد داشت و زمینه توسعه این محصول صادراتی در استان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی و از طرفی اقلیم مناسب استان که دارای تنوع زیاد و مناسب کاشت انواع درختان است و با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی و کم شدن منابع تامین آب طی سال‌های گذشته و اینکه بیشتر اراضی استان بصورت دیم و از لحاظ بافت خاک جزء کلاس‌های ۳ و ۴ است که در صورت تامین آب نیز جهت توسعه محصولات زراعی مناسب نیست و احداث باغات دیم ضروری به نظر می‌رسد، گفت: در صورت رعایت نکات فنی و حمایت همه جانبه می‌توان بسیاری از اراضی مستعد استان را به کاشت درختانی مانند انگور، بادام، انجیر دیم، گیاهان دارویی دیم، گل نرگس و گل محمدی اختصاص داد.

افراز اضافه کرد: در احداث باغ دیم در اراضی شیبدار توجه به مدیریت نزولات آسمانی به منظور کاهش تعرق و تبخیر و افزایش بازده جذب آب توسط گیاه، ضروری است برنامه مطالعات باغبانی برای احداث باغ با توجه به نوع گونه انتخابی در مناطقی که میزان نزولات جوی بیش از ۳۵۰ میلیمتر است اجرا می‌شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: بطور کلی در کاشت باغ دیم بخصوص در زمین‌های شیبدار باید طوری عمل کرد تا از یک بارندگی مختصر، حداکثر بهره‌برداری به عمل آید و آب در نواحی بین درختان جاری شده و به سمت منطقه ریشه هدایت شود این کار به روش‌های مختلفی، چون نوار‌های کنتوری، تراس‌های روی خطوط تراز، انواع بانکت‌ها و ... صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به وسعت اراضی دیم استان و وضعیت اراضی، امکان تأمین آب آن‌ها غیرممکن است، از طرفی شرایط مناسب از نظر آب و هوایی (ارتفاع از سطح دریا ۱۰۰۰ متر و متوسط بارندگی ۳۵۰ میلیمتر) باعث شده بیشتر نقاط استان استعداد توسعه باغات دیم را داشته باشند که البته وجود آبیاری تکمیلی در این زمینه باعث افزایش عملکرد و توجیه طرح مذکور می‌شود.

 

افراز با اشاره به مهمترین مزیت‌های اجرای سایت‌های باغبانی و توسعه باغات در اراضی شیبدار اظهار کرد: جلوگیری از تخریب، تبدیل، تغییر کاربری نامناسب اراضی زراعی و ملی، حفاظت آب و خاک، آبخیزداری اقتصادی، ذخیره نزولات، آسمانی، برقراری بیلان مثبت آبی سفره‌های زیرزمینی، تعدیل آب و هوا (کاهش دما و تبخیر)، پیشگیری و مقابله با پدیده گرد و غبار و اثرات زیانبار آن از جمله مزیت‌های اجرای سایت‌های باغبانی است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان ایلام در تشریح دیگر مزیت‌های اجرای سایت‌های باغبانی و توسعه باغات در اراضی شیبدار گفت: پیشگیری از فرسایش خاک و سیل‌های ویرانگر، ایجاد کمربند سبز حفاظتی به منظور پیشگیری از تجاوز به منابع طبیعی، تقویت و افزایش ظرفیت اکوسیستم‌های پشتیبان، حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع گونه‌ای، کاهش بیماری‌های انسانی، دامی، گیاهی، بهره‌وری مطلوب و تلفیقی از منابع اصلی ماده، انرژی، زمان، مکان، تنوع، ایجاد باغات مثمر، گیاهان داروئی، ادویه‌ای، صنعتی، زینتی و... از جمله این مزیت‌هاست.

وی با بیان اینکه افزایش تولیدات غذایی و باغی مفید و مورد نیاز و دارای ارزش افزوده، افزایش درآمد، اشتغال مولد، کاهش فقر و بیکاری، پدیده مهاجرت و صادرات، ارز آوری، مثبت‌تر کردن تراز تجاری (اقتصاد مقاومتی) از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است، اظهار کرد: جلب مشارکت مردم در سازندگی و پایداری منابع (کار، سرمایه، حفاظت)، تقویت و گسترش بنیان‌های زنجیره‌های تولید و ارزش، برقراری امنیت غذایی و قضایی، فراهم کردن شرایط اگرواکوتوریستی، تقویت گسترش کمی و کیفی بنیان‌های علمی و تحقیقاتی و کارشناسی و گسترش صنایع تبدیلی، جانبی، فرآوری و ... بخش دیگری از مزیت‌های نسبی اجرای سایت‌های باغبانی و توسعه باغات در اراضی شیبدار است.

 افراز با بیان اینکه با توجه به مزایای فوق، ۶۹۱ هکتار توسعه باغات در اراضی شیبدار در برنامه‌های سال ۹۶ لحاظ شده است، تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های این مدیریت کشت محصولات گلخانه‌ای در محیط‌های کنترل شده است که با توجه به مزایای زیر جزء سیاست‌های وزارتخانه بوده و جزء طرح‌هایی است که با پرداخت تسهیلات از متقاضیان حمایت می‌شود و در حال حاضر میزان توسعه گلخانه‌ها در سال جاری معادل ۱۵ هکتار است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان ایلام از جمله مزایای کشت‌های گلخانه‌ای را افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک، نداشتن وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه با امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی است.

انتهای پیام/ع

توسعه باغات در اراضی شیب دار ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.