ایندیپندنت گزارش داد:

افشای اسناد محرمانه ترور «جان اف کندی» از سوءقصد سیا به جان «فیدل کاسترو» پرده برداشت

در میان اسناد مربوط به ترور جان اف کندی، مدارکی درباره ۶۰۰ توطئه سازمان سیا برای سوءقصد به جان «فیدل کاسترو» وجود دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش از انتشار اسناد محرمانه مربوط به ترور «جان اِف کندی»، رئیس جمهور اسبق آمریکا خبر داد و اعلام کرد اسناد مربوط به این ترور با دقت بیشتری منتشر می‌شود. آرشیو ملی آمریکا به دستور ترامپ ۲۸۰۰ سند مربوط به ترور جان اف کندی و اسناد دیگری که تاکنون محرمانه باقی مانده بودند را منتشر کرد.

افشای اسناد محرمانه «جان اف کندی»، پرده از ۶۰۰ سوء قصد سیا به جان «فیدل کاسترو» برداشت

در میان اسناد مربوط به ترور جان اف کندی، مدارکی درباره توطئه‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای ترور «فیدل کاسترو»، رهبر فقید کوبا وجود دارد. بر اساس این اسناد، دولت آمریکا حدود ۶۰۰ مرتبه سعی داشته رهبر کوبا را به قتل برساند که در تمامی آن‌ها ناموفق بوده است. سازمان سیا همچنین از شیوه‌های عجیبی برای قتل کاسترو استفاده کرده است. یکی از توطئه‌های عجیب آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا علیه کاسترو، سمی کرد لباس غواصی وی بود. این لباس غواصی قرار بود توسط یک وکیل آمریکایی به کاسترو هدیه داده شود. ولی وکیل آمریکایی در آخرین لحظات تصمیم می‌گیرد لباسی که سازمان سیاه به سم آغشته کرده را با لباس غواصی دیگری تعویض کند.

افشای اسناد محرمانه «جان اف کندی»، پرده از ۶۰۰ سوء قصد سیا به جان «فیدل کاسترو» برداشت

سیا در توطئه دیگری سعی کرد کت و شلوار کاسترو را با نوعی گَرد قارچ سمی که عامل ایجاد بیماری پوستی در انسان می‌شود آلوده کند که در اجرای این توطئه نیز ناموفق بود. مسمویت با میکروب سل، از دیگر روش‌های سیا برای سوء قصد به جان رهبر کوبا بود که از انجام آن ناکام ماند.

نمونه دیگری از توطئه‌های سیا علیه کاسترو تهیه سیگاری بود که منفجر شود. کاسترو علاقه بسیاری به سیگار برگ داشت. سیا با آگاهی به این موضوع سعی کرد سیگاری که از مواد منفجره تهیه شده برای کاسترو آماده کند و حین حضور رهبر کوبا در سازمان ملل در سپتامبر ۱۹۶۰ این توطئه را عملی کند که ناموفق ماند.

تهیه قرص‌های سمی و اغوای سرآشپز رستورانی که کاسترو معمولا به آنجا می‌رفت هم نتوانست سازمان سیا را در اجرای توطئه اش موفق سازد. استخدام «سام جیانکانا» از اعضای ارشد مافیا که قرار بود با دریافت ۱۵۰ هزار دلار از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا کاسترور را از پای درآورد، موفقیت آمیز نبود.

۸۳ صفحه از مجموع اسناد مربوط به ترور جان اف کندی، درباره اسناد مربوط به قتل فیدل کاسترو است. در میان این اسناد، مدارکی درباره توطئه سیا برای ترور چه گوآرا و به قدرت رسیدن پینوشه، دیکتاتور شیلی به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/

 

افشای توطئه سیا برای سوءقصد به جان فیدل کاسترو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار