پیشنهاد راه اندازی زبان «پَشتو» در دانشگاه فردوسی مشهد

رئیس دانشگاه کابل گفت: دپارتمان و یا واحد درسی زبان پَشتو افغانستان با همکاری اساتید دانشگاه کابل می‌تواند در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شود.

پیشنهاد راه اندازی زبان «پَشتو» در دانشگاه فردوسی مشهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و هیاتی عالیرتبه به سرپرستی رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور افغانستان امروز با یکدیگر دیدار کردند و در خصوص گسترش همکاری‌های آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌های فردوسی مشهد و کابل به گفت‌وگو پرداختند.

در این دیدار که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، دکتر محمد کافی در دیدار با دکتر حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور افغانستان، دکتر لعلپاچا آزمون، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و دکتر محمد اسلم نسیمی، رئیس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل، با تاکید براینکه دانشگاه فردوسی و کابل می‌توانند برنامه آموزشی مشترکی به منظور ارتقاء علمی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات کوچک‌تر افغانستان تعریف کنند.

وی اظهار کرد: ما تاکنون در حوزه آموزشی و تبادل دانشجو روابط بسیار مطلوبی با دانشگاه‌های افغانستان داشته‌ایم، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که وارد حوزه‌های پژوهشی و فناوری شویم. تا مادامی که دانشگاه‌ها تنها به مسائل آموزشی منتهی شوند، ما نخواهیم توانست به دانشگاه پویا و مسئولیت‌پذیر در جامعه دست‌یابیم.

کافی با بیان اینکه دانشگاه‌های فردوسی مشهد و کابل می‌توانند برای سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور افغانستان برنامه‌ریزی کنند، گفت: توسعه و پیشرفت یک کشور به صورت جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست، لذا ما مایلیم که بتوانیم به ارتقاء سایر دانشگاه‌های افغانستان نیز کمک کنیم و در این زمینه با دانشگاه کابل برنامه‌ای تعریف کنیم.

وی با اشاره به طرح آموزش حضوری الکترونیکی برای دانشجویان افغان، تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود برای اجرای این طرح در دانشگاه‌های افغانستان کارگروهی مشترک میان دانشگاه فردوسی و کابل تشکیل شود تا هر چه سریع‌تر اقدامات این طرح برای دانشگاه‌های این کشور عملیاتی گردد. 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که ما بازنگری جدی در سرفصل‌های رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داده‌ایم، اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا در سرفصل‌های دروس مختلف دانشگاه‌های افغانستان نیز بازنگری انجام دهیم و همچنین می‌توانیم یک همایش‌های مشترکی نظیر برگزاری همایش مشترکات سیستمهای آموزشی عالی افغانستان و ایران برای سال 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

کافی بیان کرد: جوانان ایرانی احساس تعلق ویژه‌ای نسبت به فرهنگ و افتخارات گذشته کشورشان دارند و کشور افغانستان نیز از اهمیت خاصی برای جهانیان در طول تاریخ برخوردار بوده است، لذا بر ما واجب است که احساس هویت و اعتماد به نفس را در جوانان ایرانی و افغانی تقویت کنیم تا بتوان با تکیه بر تاریخ و افتخارات علمی که در هر دو کشور وجود داشته است، پیشرفت کنیم.

وی یاد آور شد: دانشگاه‌های ایران و افغانستان باید حرکتی جدید و طرحی نو در راستای همکاری‌های علمی آغاز کنند و از این مرحله ی ابراز دوستی و مشترکات فرهنگی که اکنون با یکدیگر دارند، گامی جلوتر بردارند. امیدواریم نتیجه این دیدار یک توافق‌نامه اجرایی باشد که در دیدارهای آینده بتوانیم عملکرد این برنامه‌ها را بررسی کنیم.

پیشنهاد راه اندازی زبان «پَشتو» در دانشگاه فردوسی مشهد

در ادامه دکتر حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور افغانستان، عنوان کرد: دپارتمان و یا واحد درسی زبان پَشتو افغانستان با همکاری اساتید دانشگاه کابل می‌تواند در دانشگاه فردوسی مشهد راه‌اندازی شود که این اقدام در راستای گسترش فرهنگ و زبان افغانستان به کشورهای همسایه خواهد بود.

وی با اشاره به تغییر اساسی در برنامه‌های تحصیلات عالی دانشگاه‌های افغانستان، اضافه کرد: برنامه‌های تحصیلی ما باید از مراحل پایین‌تر تعلیم و تربیت یعنی دوره دبیرستان آغاز شود و علاوه بر آن باید فرصت‌هایی ایجاد شود تا به محصلان کمک کند که توانایی کاریابی و ایجاد اشتغال برای خود را داشته باشند.

رئیس دانشگاه کابل گفت: ما آمادگی لازم را داریم تا در رابطه‌های سه‌گانه آلمان، ایران و افغانستان وارد مذاکره شویم . ما می‌توانیم در اکثر رشته‌های تحصیلی، تعاملات بین‌المللی با دانشگاه فردوسی مشهد داشته باشیم.

فاروقی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و مسائل فرهنگی مشترک شهر مشهد و افغانستان باعث می‌شود که ما با دانشگاه فردوسی مشهد روابط خود را تقویت کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه کابل آمادگی کامل برای همکاری در خصوص گسترش تعاملات آموزشی و تبادلات اساتید و دانشجویان افغان، انجام تحقیقات مشترک و همچنین برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و فرهنگی مشترک در سطح گسترده‌ را با دانشگاه فردوسی مشهد دارد. 

ایسنا نوشت: مشاور رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه ما خواهان گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با دانشگاه فردوسی مشهد هستیم، بیان کرد: ما برای توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی با دانشکده زبان وادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد آماده هستیم و این نیاز هر دو دانشگاه فردوسی و کابل است که به خاطر شناسایی فرهنگ دو کشور با یکدیگر مراودات خود را گسترش دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.