حناچی خبر داد

لزوم ارزیابی محیط زیستی پروژه های شهری برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت:باید با ایجاد یک ساختار مناسب و مشخص کردن فرآیندها، روش ارزیابی محیط زیستی پروژه های شهری بهبود یابد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست مشترک با صدرالدین علی پور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار به همراه مدیران حوزه محیط زیست و فنی و عمرانی ضمن اعلام همکاری و تعامل این معاونت با مرکز مدیریت محیط زیست در ارزیابی پروژه های عمرانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطالعات و ارزیابی محیط زیستی قبل، حین و بعد از اجرا رها شده، اظهار کرد: باید با ایجاد یک ساختار مناسب و مشخص کردن فرآیندها، روش ارزیابی محیط زیستی پروژه های شهری بهبود یابد.

حناچی گفت: در بحث محیط زیست باید دیدگاه و نگرش اصلاح شود تا هر اقدام و فعالیتی در شهر کمترین عارضه به محیط زیست و بیشترین بهره وری را داشته باشد.

وی ادامه داد: در تعریف طرحهای جدید لزوم استفاده از نظرات کارشناسان محیط زیست در دستور کار قرار گیرد تا ضمن بیشترین انطباق با ملاحظات و استانداردهای محیط زیستی منجر به پایداری شهری و در نتیجه ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر شهری با کیفیت برای زندگی شهروندان می خواهیم باید نگاه پایدار به محیط زیست داشته باشیم، گفت: هر اقدام که در سطح شهر انجام می شود باید پیام آن به شهروندان اطلاع رسانی شود تا منجر به هم افزایی و افزایش مشارکت شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بعضی از فعالیتها در سطح شهر نه تنها صرفه اقتصادی نداشته بلکه منجر به بروز آلودگی های محیط زیستی و کاهش کیفیت زندگی شهروندان شده که باید برای حذف چنین فعالیتهایی همه تلاش کنند تا موضوع تبدیل به یک خواسته از طرف مردم شود.

صدرالدین علی پور در ادامه با اشاره به حساسیت و اهمیت پرداختن به موضوع محیط زیست در تمامی حوزه های مختلف شهرداری تهران گفت: امیدوارم با حمایت های لازم معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران شاهد کاهش معضلات و مشکلات محیط زیستی ناشی از عدم انجام مطالعات و ارزیابی اثرات محیط زیستی در پروژه ها باشیم.

وی در ادامه افزود: بعد از انجام مطالعات و ارزیابی محیط زیستی پروژه ها نیاز به اجرایی کردن نتیجه مطالعات است که این جز با فراهم کردن یک ساز و کار مناسب مبنی بر الزام اجرایی شدن اسناد بالادستی امکان پذیر نخواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست تاکید کرد: نمی خواهیم روند اجرای پروژه ها و خدمات کند شود بلکه بنا داریم در کنار اجرای پروژه ها با رعایت ملاحظات محیط زیستی روند خدمات رسانی و در نهایت کیفیت زندگی شهروندان ارتقاء یابد.

علی پور گفت: در بعضی اوقات مشاهده شده به لحاظ اقتصادی اجرای یک پروژه بزرگ مقیاس به صرفه نیست اما می توان با جایگزین کردن طرحهای مشابه نه تنها منجر به کاهش اثرات منفی محیط زیستی شد که از تحمیل بار مالی اضافی جلوگیری کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اجرای طرح هایی مانند احداث تصفیه خانه، تجهیز مبلمان شهری به انرژی های تجدید پذیر، استفاده از سیستم زباله گیر و غیره که همگی جنس عمرانی دارند تنها با در برداشتن نگاه محیط زیستی می تواند منجربه کاهش اثرات منفی و ارتقاء کیفیت زندگی شود.

لازم به ذکر است؛ در این نشست مقرر شد کمیته محیط زیست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در مراحل مطالعات، ارزیابی و نظارت قبل و بعد از اجرای پروژه ها فعال تر شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار