به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوان آرایشگر و ۴۰ دانشآموز پسر، با معرفی خود بهجای دختران در تلگرام و اینستاگرام و فریب مردان، از آنها کلاهبرداری میکردند.
مردی با حضور در پلیس فتای استان خراسانرضوی با طرح شکایتی مدعی شد در فضای مجازی از او کلاهبرداری شده است. او به افسر تحقیق گفت: دو ماه پیش در تلگرام با دختری آشنا شدم، گاهی تلفنی حرف میزدیم، اما اجازه نمیداد حضوری همدیگر را ببینیم. در این مدت، او به عناوین مختلف ازجمله اینکه خودش یا اعضای خانوادهاش بیمار شدهاند یا خودرویش تصادف کرده، از من خواست اینترنتی پول به حسابش واریز کنم.
مرد جوان افزود: در این مدت بهخاطر علاقهای که به او داشتم، خواستههایش را میپذیرفتم که در این مدت ۱۵ میلیون تومان پول از من دریافت کرد. چند روز پیش، یکباره ارتباطش را با من قطع و بعد از آن با شمارهای ناشناس پیامی برایم در تلگرام ارسال کرد که اگر از وی شکایت کنم، بلایی بر سرم میآورد. همانجا بود که مطمئن شدم او کلاهبردار است.
با تشکیل پرونده قضائی، تحقیقات پلیس فتا برای دستگیری کلاهبردار فراری آغاز شد تا اینکه مأموران در جریان تحقیقات متوجه شدند فردی که شاکی را فریب داده و از او کلاهبرداری کرده، دختر نبوده؛ بلکه یک پسر است.
با شناسایی این جوان که آرایشگر ۲۲سالهای بود، وی با دستور قضائی بازداشت شد. متهم جوان با انتقال به پلیس فتای استان خراسانرضوی، راز کلاهبرداریهای عجیب خود و ۴۰ پسر دانشآموز یکی از دبیرستانهای مشهد را که بهطور سریالی دست به کلاهبرداری از شاکی و مردان دیگری زده بودند، فاش کرد.
وی به افسر تحقیق گفت: دو ماه پیش یکی از دوستانم به آرایشگاهم آمد و گفت در گروههای تلگرامی یا اینستاگرام با جازدن خود بهعنوان دختر، با مردان ارتباط دوستی برقرار کرده و با این ترفند، هزینههای شارژ تلفنهمراهش را تهیه میکند.
من هم با شنیدن حرفهای او وسوسه شدم و همین کار را چندبار انجام دادم. متهم ادامه داد: سپس برای اینکه ماجرا لو نرود، با همدستی تعدادی از پسران مدرسهای که به محل کارم میآمدند،
همین نقشه را به اجرا گذاشتیم. چند نفر از آنها با جازدن خود بهعنوان دختر در تلگرام و اینستاگرام، با شاکی ارتباط برقرار میکردند و از او به عناوین مختلف پول میگرفتند و شاکی گمان میکرد با یک خانم در ارتباط است. غافل از اینکه ما همه پسر بودیم که اینچنین او را سر کار گذاشته و از وی کلاهبرداری میکردیم.
وی ادامه داد: برای اینکه شاکی به موضوع شک نکند و بتوانیم به کلاهبرداری سریالیمان از او ادامه دهیم، من از دختر مورد علاقهام میخواستم که حرفهای مختلفی را در قالب صدای ضبطشده برایم ارسال کند که ما همین صداها را برای شاکی ارسال میکردیم و او مطمئن شده بود که طرف مقابلش یک دختر است.
من و ۴۰ دانشآموز مدرسه، با این شیوه از مردان دیگری هم کلاهبرداری کردیم. با اعترافهای جوان آرایشگر و با دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیسپلیس فتای استان خراسانرضوی، تحقیقات گستردهای برای شناسایی و دستگیری دیگر اعضای این باند آغاز شد و مأموران موفق به شناسایی ۴۰ پسر دانشآموز یکی از دبیرستانهای شهر مشهد در این پرونده شدند.
آنها با احضار به پلیس فتای خراسانرضوی، بازجویی شدند و اعتراف کردند هدفشان از این کار، فقط بهدستآوردن پول و تفریح بوده است. سردار قادر کریمی، فرمانده انتظامی خراسانرضوی، نیز دراینباره گفت: با افشای این موضوع، چند نفر از دانشآموزان نزد مدیر مدرسه رفتهاند و اعلام کردند که حاضرند پولهای کلاهبرداریشده را پس بدهند. وی بیان کرد: تحقیقات تکمیلی در این پرونده ادامه دارد و از مردم میخواهیم هنگام حضور در شبکههای اجتماعی، دقت لازم را داشته باشند و بهراحتی فریب افراد را در فضای مجازی نخورند که اینطور به دردسر بیفتند.
در اینجا پنج روش اصلی کلاهبرداری سایبری در شبکه های اجتماعی آورده شده است که اگر به آنها توجه داشته باشید، می توانید ایمنی خود را برقرار کنید. این پنج روش به دنبال بررسی دوساله مرکز امنیتی Proofpoint به دست آمده اند.
حساب های کاربری جعلی در توییتر
توییتر همچنان یکی از بزرگ ترین شکل های اجتماعی جهان محسوب می شود و بیش از 330 میلیون مشترک فعال ماهانه دارد. این شبکه اجتماعی طی چند سال اخیر توانسته است جایگزین وبلاگ شود و به عبارت دیگر، در قالب یک منبع رسمی اخبار حاشیه ای مربوط به شرکت های بزرگ را منتشر کند. در کنار این مساله، کاربران شخصی هم به صورت گسترده از توییتر برای به اشتراک گذاری اتفاقات گوناگون استفاده می کنند.
مجرمان سایبری در این پلتفرم عمومی روش هایی را شناسایی کرده اند تا بتوانند به کلاهبرداری بپردازند. این مجرمان حساب های کاربری جعلی ایجاد می کنند تا از این طریق بتوانند اطلاعات مربوط به شناسه کاربری و رمز عبور حساب های بانکی کاربران را سرقت کنند و دیگر اطلاعات حساس و کاربردی را به دست آورند. حساب های کاربری جعلی ایجاد می کنند تا از این طریق بتوانند اطلاعات مربوط به شناسه کاربری و رمز عبور حساب های بانکی کاربران را سرقت کنند و دیگر اطلاعات حساس و کاربردی را به دست آورند.
حساب های کاربری جعلی ساخته شده به وسیله این افراد شباهت زیادی به حساب های کاربری تجاری دارد که بانک ها و موسسات مالی ارایه می دهند و برای مثال، تنها یک حرف از نام آنها تغییر می کند یا لینک سایت مربوطه عوض شده است. حتی در برخی موارد دیده می شود که حساب های کاربری جعلی دقیقا نام مشابه موسسه مالی را دارند و فقط به ابتدا یا انتهای نام آنها یک نشانه اضافه شده است.
زمانی که کاربر یک توییت به حساب کاربری جعلی می فرستد و تصور می کند با بانک خود ارتباط برقرار کرده است، جاعلان دست به کار می شوند و به گونه ای پاسخ کاربر را می دهند که او تصور می کند بانک مربوطه جواب داده است. با این اتفاق ساده تمام اطلاعات حساس کاربر لو می رود تا زمینه لازم برای سرقت مالی از حساب بانکی او فراهم شود.
کامنت های جعلی در پست های پرمخاطب
انتشار یک خبر مهم یا اتفاق بزرگ در شبکه های اجتماعی می تواند انعکاس گسترده ای داشته باشد و میلیون ها کامنت را از سوی کاربران گوناگون دریافت کنند. شبکه های اجتماعی طی چند سال اخیر به بنگاه های خبری تبدیل شده اند و از این طریق می کوشند سریع تر از هر رسانه دیگر اخبار و اطلاعات را به دست مردم برسانند.
فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که در شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیس بوک و توییتر مورد استفاده قرار گرفته است، این امکان را فراهم می کند تا سیستم مربوطه به صورت خودکار اولویت های خبری هر کاربر را تشخیص دهد و مهم ترین اخبار را در اختیار او بگذارد. با این روند، طی ماه های اخیر میزان کامنت هایی که برای اتفاقات مهم منتشر می شود افزایش یافته است و به عبارت دیگر، افزایش دسترسی کاربران به خبرهای مورد علاقه موجب شده کامنت های بیشتری در این زمینه گرفته شود.
کلاهبرداران اینترنتی تمایل زیادی دارند از این بازار داغ به نفع خود استفاده کنند و این فرایند را نیز به عرصه ای برای سرقت تبدیل کنند. این افراد در میان نوشته های مردم کامنت های خود را می گذارند و آنها را به تیترهای جنجالی و پرمخاطب که مربوط به همان خبر می شود، لینک می کنند. این لینک ها به سایت هایی متصل هستند که اگر کاربر روی آنها کلیک کند، تمام اطلاعات مربوط به حساب کاربری و کارت اعتباری او سرقت می شود و به عبارت دیگر، کلاهبردار سایبری با یک کامنت می تواند به اطلاعات حساس و شخصی هزاران نفر دسترسی پیدا کند.
تصاویر ویدیویی مستقیم جعلی
بسیاری از شبکه های اجتماعی امکان انتشار تصاویر ویدیویی زنده و مستقیم را برای کاربران خود فراهم کرده اند. فیس بوک هم اکنون اپلیکیشنی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که به کمک آن می توانند تصاویر ویدیویی را به صورت زنده و مستقیم پخش کنند. با این اتفاق، تمام کاربران فیس بوک هم اکنون می توانند در بخش Update Status اپلیکیشن خود با یک به روزرسانی ساده آیکون Live Video را در اختیار بگیرند و تصاویر ویدیویی مورد نظرشان را زنده و مستقیم پخش کنند.
پیش از این هم شبکه اجتماعی پریسکوپ به کمک توییتر این امکان را برای کاربران فراهم کرده بود تا تصاویر ویدیویی زنده هم به اشتراک گذاشته شوند. این قابلیت با همه مزایایی که برای کاربران به همراه دارد، به یک هدف جدید برای هکرها و کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده است.
سرقت در این زمینه با یک تئوری ساده انجام می شود. کلاهبرداران اینترنتی در صفحه اجتماعی مربوط به یک تیم ورزشی در فیس بوک کامنت می گذارند و لینکی را در آن منتشر می کنند که کاربر تصور می کند با کلیک کردن روی آن می تواند تصاویر ویدیویی زنده و مستقیم مربوط به مسابقه ورزشی را ببیند. ولی نکته اینجا است که لینک مربوطه کاربر را به یک سایت جعلی هدایت می کند و در این سایت از او خواسته می شود اطلاعات شخصی خود را وارد کند تا امکان دریافت تصاویر ویدیویی زنده فراهم شود.
زمانی که این اطلاعات وارد می شود، کاربر به هیچ تصویر ویدیویی دسترسی پیدا نمی کند و فقط این امکان برای کلاهبردار اینترنتی فراهم می شود تا به راحتی سرقت های مالی خود را انجام دهد.
تخفیف های آنلاین جعلی
فروشگاه های بزرگ در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارند و از این طریق می کشوند مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند. در صفحات اجتماعی مربوط به این فروشگاه ها معمولا طرح های خفیفی هم اعلام می شود تا انگیزه کاربر برای مراجعه به مراکز مذکور افزایش یابد. ولی توجه داشته باشید که این عرصه هم به یک اتفاق برای کلاهبرداری های اینترنتی تبدیل شده است.
تخفیف های آنلاین جعلی در شبکه های اجتماعی مانند خدمات حساب های کاربری جعلی عمل می کنند. بر این اساس، کلاهبرداران اینترنتی حساب های کاربری اجتماعی خود را کاملا مشابه حساب کاربری فروشگاه ایجاد و سپس طوری وانمود می کنند که تخفیف های باورنکردنی ارایه کرده اند. درواقع باید توجه کرد که این اتفاق فقط برای جذب هرچه بیشتر کاربران انجام می شود تا به حساب کاربری اعتماد کنند و سپس اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن بگذارند. با این اتفاق، کاربر شرایط لازم برای سرقت مالی از حساب بانکی خود را فراهم می کند.
نظرسنجی ها و مسابقات آنلاین جعلی
این بخش سال های طولانی است که مورد توجه کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفته و به تازگی وارد شبکه های اجتماعی شده است. نظرسنجی های اینترنتی بسیار رواج دارند و مراکز تحقیقاتی بزرگ از این طریق می کوشند جامعه آماری گسترده تری را تحت پوشش قرار دهند. مشابه این فرایند، مسابقات اینترنتی جهانی با جوایز بزرگ هم برگزار می شود تا گروه گسترده ای از کاربران در آن شرکت کنند و مخاطبان مرکز برگزارکننده مسابقه افزایش یابد. ولی این راه ها طی چند سال اخیر به روش کاربردی برای سرقت های اینترنتی تبدیل شده است.
کلاهبرداران اینترنتی از این فضا به نفع خود استفاده می کنند و خود را به نوعی به پست هایی که در این زمینه در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، متصل می کنند. باید اعتراف کرد که تشخیص مسابقه آنلاین از مسابقه جعلی بسیار دشوار است و هر دو فضای ارایه شده، ظاهر کاملا مشابه دارند. در هر دو فضا یک تصویر از لوگوی شرکت برگزارکننده مسابقه ارایه می شود و پرسش ها به صورت کاملا مشابه مطرح می شوند.
استانداردهای جدیدی که برای کوتاه سازی آدرس های اینترنتی به کار گرفته می شود هم موجب شده است تا آدرس لینک ها تقریبا مشابه باشد و کاربر به راحتی فریب بخورد. در این شرایط اگر کاربر شبکه های اجتماعی برای شرکت درنظرسنجی یا مسابقه آنلاین روی لینک جعلی کلیک کند، به راحتی می تواند خود را در دام کلاهبرداران گرفتار کند و شرایط لازم برای سرقت های مالی را فراهم آورد.
به هر حال، مرکز Proofpoint پس از یک بررسی دوساله به کمک صدها کارشناس امنیتی متوجه شده است که کلاهبرداری های اینترنتی در شبکه های اجتماعی از این پنج روش انجام می شوند و اگر کاربر به روش ها توجه کافی داشته باشد، جلوی سرقت های اینترنتی و کلاهبرداری های بزرگ گرفته می شود.
منبع: برنا/برترین ها
انتهای پیام/