معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم:

صدور بیش از 2300 پروانه ی تجدید بنای بافت فرسوده در قم

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم از صدور بیش از 2300 پروانه تجدید بنا در محدوده بافت فرسوده شهری خبر داد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛جانقربان،معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به دغدغه‌های مختلف در حوزه بافت فرسوده، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌‌های کنونی کلیه شهرداری‌های کشور به ویژه‌ کلان‌شهرها بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها بوده، کلانشهر قم از این موضوع مستثنی نیست.


وی با تاکید بر اینکه با بررسی بافت کالبدی شهر قم از مجموع 12 هزار و 900 هکتار محدوده این شهر، بیش از 4 هزار هکتار ویژگی‌ها و شاخصه‌های بافت فرسوده و ناکارآمد را دارا است، افزود: لذا رفع مشکل این بافت‌ها توجه جدی و تشویق کنشگران، ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان مدیریت شهری در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را می‌طلبد.


جانقربان با تاکید بر اینکه شهرداری برابر مطالعات انجام شده در دهه 90، 2 هزار هکتار را به عنوان بافت فرسوده در بافت میانی شهر، پیشنهاد داد، خاطرنشان کرد: در نهایت هزار و 74 هکتار از این بافت در سال 85 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و به منظور اجرا به شهرداری ابلاغ شد.


معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با تاکید بر اینکه تاکنون در این محدوده 2 هزار و 350 فقره پروانه تجدید بنا با ارائه مکانیزم‌های تشویقی از قبیل یک طبقه مازاد بر طرح تفصیلی و بخشودگی و تخفیفات عوارض و وام مسکن و تسهیلات ارزان قیمت صادر شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این حجم صدور پروانه روند رو به رشدی نیست پس بدین منظور محدوده پیشنهادی دیگری به مساحت 674 هکتار در سال 91 به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و برای طی مراحل تأیید به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد.



جانقربان افزود: با پیگیری‌های شهر و استان و حمایت‌های استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی استان، خوشبختانه در تاریخ 16 مهر امسال در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این افزایش به تصویب رسید و برای اجرا به استان و شهرداری ابلاغ شد.


معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با بیان اینکه محدوده پیشنهادی 674 هکتاری در حوزه نفوذ مناطق یک، دو، سه، پنج، 6 و هفت است، ادامه داد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه امکان صدور پروانه با مشوق‌های طبقه تشویقی و تخفیفات عوارض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: پس از افزایش خط محدوده بافت فرسوده از 1074 هکتار به 1748 هکتار، امیدواریم شاهد اتفاقات تازه در این بافت‌ها که عموماً از نظر شاخص ناپایداری، استحکام بنا و ریزدانگی رنج می‌برند باشیم.

انتهای پیام/ش

احیای بافت های فرسوده در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.