تغییر کاربری ناو بالگردبر «ایزومو» ژاپن برای حمل جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵

دولت ژاپن قصد دارد یک ناو بالگردبر را به گونه‌ای تجهیز کند که قابلیت حمل جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ را داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، چند منبع از دولت ژاپن اعلام کردند این کشور در حال بررسی تغییر کاربری ناو بالگردبر «ایزومو» برای حمل جنگنده‌های رادارگریز اف-35 است. گفته می‌شود این تصمیم در پی گسترش حضور نظامی نیروی دریایی چین و تحولات مربوط به مسئله کره شمالی در دست بررسی است.

ژاپن از هنگام شکست خود در جنگ جهانی دوم در سال 1945 تا کنون ناو هواپیمابر در اختیار نداشته است.

سه منبع آگاه اعلام کردند دولت ژاپن همچنین در حال بررسی خریداری جنگنده‌های اف-35 است که قابلیت برخاستن و نشستن به طوری عمودی را داراست.

این ناو ژاپنی با طول 248 متر، بزرگترین کشتی جنگی این کشور با عرشه پرواز مسطح به شمار می‌رود و به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند جنگنده‌های اف-35 را نیز حمل کند. این منابع اعلام کردند بالابری که عرشه این ناو را به آشیانه هواپیما متصل می‌کند، می‌تواند این جنگنده‌ها را نیز بر خود حمل کند.

از تغییراتی که بر این ناو اعمال خواهد شد، می‌توان به افزودن یک سطح شیبدار در انتهای عرشه پرواز، افزایش مقاومت عرشه در برابر حرارت و بهبود قابلیت کنترل ترافیک هوایی این ناو اشاره کرد.

با این حال، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد دولت این کشور همچنان اقدامی برای تغییر کاربری این ناو انجام نداده است.

وی گفت: «با توجه به موضع دفاعی ما، ما همواره در حال انجام آزمایش‌های متفاوت هستیم؛ اما اقدام خاصی برای استفاده از جنگنده‌های اف-35 و یا تغییر ساختار ناوشکن‌های کلاس ایزومو انجام نشده است.»

در ماه‌های اخیر، ژاپن به طور مکرر در مانورهای مشترک نظامی با آمریکا شرکت کرده است.

ماده 9 قانون اساسی صلح طلب ژاپن، استفاده از نیروهای مسلح برای این کشور را به کلی ممنوع اعلام می‌کند. با وجود این، دولت‌های ژاپن همواره این قانون را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که استفاده از نیروهای نظامی تنها به دلایل دفاعی را جایز بداند.

در اختیار داشتن ناوهواپیمابر برای ژاپن، پرسش‌هایی را درباره تبعیت از قانون اساسی در این کشور مطرح خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار