شوکتی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

عده‌ای داغ شدن بازار سفته را با رونق مسکن اشتباه گرفته‌اند!/ سرمایه بانک‌ها قفل شده است

یک انبوه ساز گفت: بسیاری از بازیگران صنعت ساختمان رونق را با سفته‌بازی و سوداگری اشتباه گرفته‌اند.

رکودی در بازار مسکن وجود ندارد/ سوداگری به نفع سازندگان واقعی نیستبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس شوکتی انبوه ساز و فعال صنعت ساختمان امروز (پنجشنبه 7دی) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه قدرت خرید مصرف کننده مانع جهش قیمت مسکن می‌شود، گفت: برخی سعی دارند با ایجاد جو روانی سبب افزایش قیمت ها و کوچک جلوه دادن اقدامات شوند.

وی با بیان اینکه سوداگری به نفع سازندگان واقعی نیست، افزود: دولت گذشته چاره‌ای جز خالی کردن حباب مسکن نداشت. و اگر از ابتدای شروع به کار، تسهیلات را به بازار تزریق می‌کرد، قدرت تسهیلات به شدت افت می‌کرد.

این فعال صنعت ساخت‌وساز با بیان اینکه دولت مانع ورود سفته بازان به بازار مسکن شد، افزود: انجام اقدامات لازم باعث شد که تسهیلات مسکن در دام سوداگری نیفتد.

این انبوه ساز تأکید کرد: رکودی در بازار مسکن وجود ندارد و حد فاصل سال‌های 70 تا 90 هر آنچه توسط سازندگان ساخته می‌شد، توسط سرمایه‌گذاران دیگر خریداری و به فروش می‌رسید.

شوکتی افزود: این روند خرید و فروش باعث شد تا قیمت‌ها به صورت حبابی افزایش و قدرت خرید مصرف کننده واقعی افت کند.

وی اظهار کرد: کاهش قدرت خرید متقاضیان باعث فروش نرفتن بسیاری از واحد‌های آماده سازندگان شد تا جایی که امروز یک‌میلیون و 400 هزار واحد خانه خالی در کشور وجود دارد.

شوکتی با بیان اینکه وظیفه دولت سیاست‌گذاری و حمایت از بخش خصوصی است نه تصدی گری، تأکید کرد: بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای طرح مسکن مهر هزینه شد که تورم 40 درصدی را همراه داشت.

این انبوه ساز توضیح داد: بسیاری از واحدهایی ساخته شده، فاقد کیفیت لازم است و در برابر زلزله‌ها قابل اطمینان نیستند.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف مشکلات تزریق پول تورم زا به مسکن، تجربه نشان داده که سیستم سپرده گذاری – تسهیلات می تواند راهکار خوبی باشد، ‌افزود: دولت این روند را به درستی دنبال کرده و با توسعه‌ای کردن بانک مسکن وام های متنوعی در اختیار متقاضیان قرار داده است.

شوکتی با تأکید بر وجود نقشه راه برای صنعت ساختمان، افزود: امروز تصور اشتباهی بین بسیاری از بازیگران صنعت ساختمان به وجود آمده که رونق را با سفته بازی و سوداگری اشتباه گرفته اند در حالی که این نوع رونق برای اقتصاد به منزله سمی مهلک است.

وی تأکید کرد: سازنده ها امروز دریافته اند که باید برای فروش خانه‌هایشان به سمت مهندسی فروش بروند تا سرمایه‌هایشان مانند برخی از بانک‌ها و سازندگان سنتی با نبود خریدار قفل نشود.

وی در  پایان با ارائه پیشنهادی به سازندگان گفت: سازنده ها ضمن حرکت در چارچوب های مالی مردم، باید در راستای سیاست های دولت یعنی نوسازی بافت های فرسوده حرکت کنند، زیرا تسهیلات ارزان قیمت تنها به این بخش ارائه می شود و از طرفی در فروش واحدهایشان با مشکل مواجه نمی‌شوند.

انتهای پیام/

سوداگری به نفع سازندگان واقعی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار