شیوع اضافه وزن ودیابت در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : شیوع اضافه وزن ودیابت در افراد بالای 25 سال استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کمال حیدری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت،پرفشاری خون ،چربی خون و سرطان را افزایش می دهد،  در باره  کنترل و پیشگیری از چاقی با تغذیه سالم گفت: امروزه بیماری های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند،بطوریکه تقریبا 76 درصد بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

وی  با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب،مصرف کم میوه و سبزی و تحرک ناکافی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های غیر واگیر به شمار می روند افزود : تغذیه و الگوی غذایی نامناسب  بیشترین علت اضافه وزن و چاقی ،بیماری های قلبی و عروقی ،دیابت و انواع سرطان هاست.

به گفته ی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طبق نتایج آخرین تحقیقات  در افراد بالای 25 سال در سال 2016 شیوع دیابت در کل کشور 9.5 درصد و در استان اصفهان 11.6 درصد ،شیوع فشار خون بالا درکل کشور 27 درصد و در استان اصفهان 25.4 درصد ،شیوع اضافه وزن و چاقی در کل کشور 59.3 درصد و در استان اصفهان 61.3 درصد است که این آمار  نوعی  هشدار برای مردم و مسولان بهداشت استان است.

حیدری تصریح کرد:با توجه به ضرورت تداوم و استمرار اطلاع رسانی به گروه های خاص و عموم جامعه  در این زمینه ، هرساله  بسیج کشوری با عنوان بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه صحیح برگزار و امسال نیز این بسیج  با عنوان پویش ملی "چاقی تهدید امروز و فردا،مراقب باشید"  با هدف افزایش مصرف میوه ،سبزی وحبوبات و همچنین افزایش تحرک بدنی از 14 تا 30 دی ماه در سراسر کشور و همزمان در استان اصفهان برگزار می شود.

وی گفت : راهبرد های  اصلی در اجرای این برنامه ،آموزش همگانی ثمربخش،آموزش گروه های خاص و موثر بر فرهنگ و سواد تغذیه با همکاری های درون بخشی و بین بخشی است از این رو به همکاری سایر سازمان ها و نهاد ها نیز در اجرای هرچه بهتر این بسیج ملی  احتیاج است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : انجام  مطالعات میدانی و شناسایی عوامل و مشکلات اثرگزار بر سلامت تغذیه ای  در استان در خصوص بیماری های غیر واگیر ، برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارشناسان تغذیه پزشکان ،مراقبین سلامت  وبهورزان با موضوع تغذیه ،برگزاری جلسات آموزشی گروهی جهت همه ی  گروه های سنی و گروه های آسیب پذیر با حضور کارشناسان تغذیه، برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت تغذیه  در مراکز عمومی و جمعی و در صنایع وکارخانه ها، استفاده از فضای مجازی و برگزاری همایش ها و جشنواره های غذا از جمله فعالیت های واحد بهبود تغذیه برای استان اصفهان است.

حیدری با بیان اینکه مراقب و پیشگیری از چاقی باید از دوران جنینی آغاز شود  تصریح کرد : با افزایش سطح آگاهی در همه گروه های جامعه می توانیم از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری های مرتبط با اضافه وزن جلوگیری کنیم.

 

انتهای پیام/م

 شیوع اضافه وزن در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.