معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

راه اندازی صندوق‌های خطر‌پذیر برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان / تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا نصف شد

راه اندازی صندوق‌های خطر‌پذیر برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان / تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا نصف شدهفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های علمی مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آنها را بازگو می‌کنیم.

 

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راه اندازی صندوق‌های خطر‌پذیر برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان ، پاویون ملی محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه کامپوزیت اکسپوی مسکو برگزار می‌شود ، تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا نصف شد و صرفه جویی در هزینه و انرژی همراه با فناوری‌های جدید از جمله اخبار مهم معاونت در هفته گذشته است.

 

مسابقه ربات‌های شیشه شوی برگزار می‌شود

از آنجایی که در کلان‌شهر‌های ایران تعداد برج‌ها هر روز زیاد می‌شود و این نیاز برای پاکیزه ماندن نمای ساختمان کاملا حس می‌شود از این رو مسابقه ربات شیشه شوی در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه تاکنون نمونه تجاری ساخته شده مناسبی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در داخل کشور برای شست و شوی ساختمان‌ها توسط ربات ساخته نشده و این اقدام همواره با اتکا به نیروی انسانی و هزینه‌های مالی و جانی زیادی انجام می شود، برگزاری چنین مسابقه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

در همین راستا «سامانه نوآوری باز پرابلم» با همکاری پارک فناوری پردیس و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری این مسابقه کرده است.

 

 صرفه جویی در هزینه و انرژی همراه با فناوری‌های جدید

شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روزمره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش سبب رشد و پیشرفت کشور می‌شود.

یکی از پژوهشگاه‌های کشور موفق به تولید دستگاه  بازیاب  انرژی دودکش شده است که هوای گرم را به داخل محیط برمی‌گرداند و سبب ذخیره شدن انرژی و صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شود.

این محقق با اشاره  اینکه هر ساله مقدار بسیار زیادی از انرژی گاز کشور هدر می‌رود، گفت: برای ذخیره انرژی گازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها این دودکش ساخته شده است.

وی در خصوص عملکرد این دودکش اظهار کرد: از دودکش‌ها هوای گرم خارج می‌شود و برای آنکه بتوانیم از این نیروی گرمایی استفاده کنیم باید کاری کنیم تا گرما به داخل محیط باز گردد.

  

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا نصف شد

 سورنا ستاری معاون علمی فناوری گفت: من متولی استارت آپ‌ها نیستم و برای پیگیری این شایعه باید با وزارت ارتباطات صحبت کنید، اما موضوعی که اهمیت دارد این است که شرکت‌های استارت آپی که توسط معاونت حمایت می‌شوند بیش از هرچیزی به اعتماد مردم احتیاج دارند.

 وی ادامه داد: در راستای حمایت از شرکت‌ها و کسب وکار‌های دانش بنیان هر ۶ ماه یک بار لیستی از محصولات خارجی که مشابه ایرانی دارند به هیات دولت فرستاده می‌شود تا در خصوص آن‌ها تصمیم گیری‌های لازم انجام شود و بر اساس مصوبه دولت محصولات خارجی که به کشور وارد می‌شوند درصورتی که همانند محصول داخلی باشند باید تعرفه بیشتری بپردازند اما موضوع مورد اهمیت بازاری است که باید برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود و بسیاری از وزارتخانه‌ها وموسسات دولتی از جمله وزارت صنعت و بازرگانی در این حوزه کار می‌کنند

  

پاویون ملی محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه کامپوزیت اکسپوی مسکو برگزار می‌شود

پاویون ملی شرکت های دانش بنیان برای دومین سال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه Composite Expo روسیه (مسکو) برگزار می شود.

توسـعه صادرات، همکاری‌ها و تعاملات علمی، فناورانه و نوآورانه بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اهداف حضور این شرکت ها در این رویداد است.

نمایشگاه Composite-Expo روسیه مهم‌ترین نمایشگاه تخصصی صنعت کامپوزیت در این کشور است که هر سال با حضور شرکت‌های فعال در این صنعت و تأمین‌کنندگان زنجیره ارزش مربوطه برگزار می شود. همچنین سال گذشته بیش از 200 غرفه با حضور 100 شرکت روسی و 80 شرکت بین‌المللی از20 کشور در این رویداد دستاوردهای خود را ارائه کردند.

این نمایشگاه محلی برای نمایش تجربیات جهانی و بروز فناوری های مختلف در زمینه کامپوزیت و مواد پیشرفته فراهم آورده است.

در این دوره از نمایشگاه فضایی حدود 50 مترمربع در یکی از بهترین نقاط مرکزی سالن اصلی برای پاویون ملی ایران در نظر گرفته شده است تا حدود 6 شرکت حاضر دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دهند.

 

راه اندازی صندوق‌های خطر‌پذیر برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان

 علیرضا دلیری معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی فناوری اظهار کرد: بر اثر توافق معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و سازمان بورس کشور صندوق‌های خطر‌پذیر در حوزه دانش بنیان راه‌اندازی شدند.

معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه صندوق‌های خطر‌پذیر در مقایسه با صندوق‌های عادی تفاوت بسیار دارند، گفت: این صندوق‌های خطر‌پذیر تیم‌های متفاوتی را نیاز دارند که با کمک سازمان بورس کشور مجوز‌های این صندوق صادر شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار