وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از آمار تکان دهنده ایرانی‌هایی که به زودی دیابتی می‌شوند تا رکورد اهدای خون بانوان در سه استان کشور

وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

رشد آمار اهدای خون بانوان در ۳ استان کشور

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: 2میلیون و 94هزار و 489 اهدا کننده خون برای نجات بیماران نیازمند به خون طی 9 ماهه سال جاری برای اهدای خون به مراکز انتقال خون آمدند، با این وجود در روزهای سرد و هوای آلوده ای که پشت سر می گذاریم همچنان نیاز مستمر به اهدای خون وجود دارد.

 سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین از رشد آمار اهدای خون بانوان در استانهای اردبیل، کردستان و گیلان طی مدت یاد شده خبر دارد.

وی افزود: 2 میلیون و 747 هزار و 115 واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول فشرده شده، پلاسما و پلاکت طی این 9 ماه در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

گفتنی است؛ بنا براین گزارش، استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین میزان اهدای خون را در کشور داشته اند.

همچنین استان های قزوین، گیلان، و آذربایجان غربی بیشترین میزان رشد اهدای خون را طی 9 ماه سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارا بوده اند.

اعلام اسامی 63 محصول غیرمجاز توسط سازمان غذا و دارو

در بخشنامه مفید مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص اعلام  اسامی 63 محصولات غیرمجاز آمده است:

 ریاست محترم مرکز سلامت محیط و کار

موضوع: لیست محصولات غیر مجاز در سطح عرضه

سلام علیکم؛

احتراماً، در راستای اجرا ماده ۴۳ بخش بهداشت و درمان قانون تعزیرات حکومتی با توجه به اطلاعات جدول پیوست در خصوص فرآورده های غذایی و آشامیدنی غیر مجاز، خواهشمند است دستور فرمائید در صورت مشاهده اقلام مذکور در سطح عرضه ضمن جمع آوری محصولات، اقدام قانونی لازم را معمول فرمایید.

دکتر مفید- مدیر کل امور غذایی ، آرایشی و بهداشتی

 برای مشاهده محصولات غیر مجاز می توانید "اینجا" را کلیک کنید.

اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می‌شود

 

وی گفت: در زمان ورودم به وزارت خانه  750هزار تن روغن پالم واردات داشته‌ایم که عوارض ورود آن حدود 10 درصد بود، در حال حاضر میزان واردات به 450هزار تن کاهش پیدا کرده و عوارض آن نیز افزایش  30 درصدی داشته است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کنار نظارت وزارت کشور و تشکیل جلسات شورای عالی سلامت خوشبختانه حمایت‌های خوبی در جهت برخورد با متخلفان داشته‌ایم،  مثلا آب آشامیدنی را به جای آب معدنی می فروختند، دولت ورود کرد و آب های معدنی را رتبه بندی کردیم و در سایت غذا و دارو در دسترس مردم گذاشتیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ گفت: از مجموع قناد‌ی‌های کشور که 8هزار و300 واحد در کشور هستند 848 کارگاه قنادی در تهران داریم که خوشبختانه تنها 5 درصد متخلف شناخته شده‌اند که به دادگاه معرفی می‌شوند و 95 درصد عملکرد خوبی داشتند و مردم ایران باید خیالشان راحت باشد که مراقبت لازم انجام خواهد شد، اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می شود، در کنار توبیخ البته تشویق هم باید داشته باشیم.

50 درصد ایرانی‌ها چاق هستند/ 5 میلیون نفر در آستانه دیابتی شدن

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشتاظهار کرد: ما حدود 133 صنف در سراسر کشور داریم که دغدغه آنها  باید سلامت مردم باشد تا شاهد کاهش آمار بیماری‌ها در کشور باشیم.معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: حدود 50 درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند همچنین  5 میلیون نفر نیز در کشور از بیماری‌ دیابت رنج می‌برند و 5 میلیون نفر نیز در آستانه دیابت قرار دارند.

ایازی تاکید کرد: در جلسه‌ای که حدود 3 سال پیش با وزیر بهداشت داشتیم مشخص شد که بیشترین افزایش دیابتی در شهر یزد زندگی می‌کنند زیرا ساکنان این شهر از مواد غذایی شیرینی مانند باقلوا، قطاب‌ و شیرینی یزدی بسیار استفاده می‌کنند ولی خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته امسال یزد در رتبه سوم در بین سایر شهرهای کشور قرار گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در صورتی موفق است که به سراغ عواملی برود که موجب بیماری مردم می‌شوند، بنابراین وزارت بهداشت باید سعی کند تا مردم بیمار نشوند. در سوانح رانندگی در حدود یک دهه پیش حدود 28 هزار نفر از افراد جامعه جان خود را از دست دادند که پس از یک دهه فرهنگ‌سازی‌، این رقم به 16هزار و 500 نفر رسید، امسال نیز حدود 700هزار نفر از مصدومان جاده‌ها به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

رشد دو برابری چاقی کودکان در یک دهه گذشته

زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشتگفت: آمارها نشان می‌دهد 60 درصد افراد جامعه با اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، شیوع بالای اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را که از دغدغه‌های نظام سلامت است بیش از پیش کرده است.وی اظهار کرد: طی بررسی‌ها در یک دهه اخیر  چاقی کودکان زیر 5 سال،  رشد دو برابری داشته است و این چاقی در دانش‌آموزان و جوانان هم دیده می‌شود که با توجه به شیوع دیابت و روند افزایشی در اضافه وزن، چاقی و دیابت باید الگوی غذایی و تغذیه مردم که مهمترین علت ابتلا به چاقی و اضافه وزن است اصلاح شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: سرانه مصرف قند و شکر در کشور 66 گرم در روز است که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی این میزان باید 25 گرم یا کمتر باشد که این نشان می‌دهد از استاندارد دور شده‌ایم.

هشدار؛ سکته قلبی و مرگ در کمین دیابتی‌ها

زهرا جوادی‌نژاد‌ فوق تخصص قلب و عروق و عضو کلینیک‌ دیابت‌ دانشگاه علوم پزشکی تهرانبا اشاره به عوارض قلبی بیماری دیابت‌ گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد، گرفتگی عروق کرونر قلب است که این عروق به عضله‌ها خون رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: در همه افراد از سن 19 سالگی تصلب شراین‌ یا آترواسکلروز‌ آغاز می‌شود اما در افراد دیابتی این عارضه با سرعت پیش می رود و به جای آنکه پس از چند دهه فرد دچار عارضه قلبی شود در بیماران دیابتی در سنین پایین تر و حتی گاهی در سنین زیر 40 سالگی حمله های قلبی دیده می‌شود.

عضو کلینیک دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: معمولا بیماران دیابتی از فشار خون بالا و چربی خون نیز رنج می‌برند و همین موضوع خطر بروز حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهد.عضو کلینیک دیابت علوم پزشکی تهران مصرف آسپرین را برای بیماران دیابتی بالای 50 سال ضروری دانست و گفت: در بیمارانی که یکی از فاکتورهای خطر چون چربی خون فشار خون و استعمال سیگار وجود داشته باشد توصیه می‌کنیم که روزانه یک قرص آسپرین مصرف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار