متخصص کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

توزیع نیرو و تجهیزات NICU در کشور عادلانه نیست

سلطان زاده گفت: توزیع عادلانه نیروی متخصص و تجهیزات می‌تواند رشد حداکثری شاخص سلامت مادر، نوزاد و جنین در کشور را سبب شود.

ارتقای شاخص سلامت مادر، نوزاد و جنین در کشور/ توزیع تربیت نیرو و تجهیزات NICU در کشور عادلانه نیستمحمدحسین سلطان‌زاده متخصص کودکان و نوزادان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص رعایت سلامت مادر و نوزاد اظهار کرد: در ایران بعد از انقلاب به مرور شاهد کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد بوده‌ایم و اکنون ایران طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی به رقم 9.5 در هر هزار تولد زنده رسیده است که قبل از انقلاب این آمار 35 در 1000 تولد زنده بوده و با آمار کنونی روند خوبی داریم، اما هنوز با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته چهار مرگ در یک هزار تولد زنده دارند و امیدواریم با مشارکت بین بخشی متولیان سلامت، توزیع عادلانه تجهیزات NICU و همچنین توزیع عادلانه تربیت نیروی متخصص در اقصی‌نقاط کشور به آمار جهانی نزدیک شویم.

متخصص کودکان و نوزادان بیان کرد: سه قشر مادر، جنین و نوزاد از اقشار آسیب پذیر هستند و برای از بین بردن‌ آسیب پذیری باید اجلاس مشترکی بین گروه‌های متخصص زنان، متخصصان اطفال، متخصصان بیهوشی، ماماها، پرستاران، پزشکان عمومی، متخصصان اورژانس، مقامات لشگری و کشوری و حتی ائمه جماعات که تریبون در دست دارند داشته باشیم و با مشارکت بخش بخشی در جهت کاهش مرگ و میر اقشار آسیب پذیر گام برداریم.

سلطان زاده در ادامه دکتر قریب را از نمونه‌های موفق، عالم، متدین و متخصص حوزه سلامت کودکان و نوزادان دانست و افزود: بعد از مرگ دکتر قریب  با تأکید استاد  مبنی بر آگاهی از علم روز برنامه‌های گوناگونی را برای سلامتی نوزادان و کودکان داشته‌ایم که در دوم بهمن سال 75 که سالروز فوت دکتر قریب بود با گردهمایی در زمینه مرگ و میر بیماری‌های کودکان آمارها و برنامه‌‌هایی را ارائه دادیم.

وی عنوان کرد:  مرندیان متخصص نوزادان در سال 75 به عنوان یکی از متولیان سلامت از کاهش آمار مرگ و میر بیماری‌های تنفسی، گوارشی و اسهال نوزادان خبر داد و در این جمع تصمیم گرفته شد تا به همگان اطلاع رسانی شود که بیشترین آسیب، آسیب نوزادان و کودکان در روز اول، هفته اول و ماه اول است.

وی ضمن اشاره به آمار بالای بیماری‌های تنفسی و اسهالی قبل از انقلاب گفت: بعد از انقلاب با فرهنگسازی فواید شیر مادر در کنگره‌ها و آگاه سازی متخصصان، پزشکان اطفال متخصص نوزادان و همکاری خانه‌های بهداشت در سراسر کشور شاهد کاهش آمارها بودیم و امیدواریم با آگاه سازی بیشتر متولیان سلامت و بکارگیری علم روز دنیا بتوانیم در حوزه سلامت مادر، جنین و نوزاد در رتبه‌های اول قرار بگیریم.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و مرگ و میر بالای آن در سال 1990 گفت: گردهمایی پزشکان در آمریکا و حضور پزشکان ایرانی در این گردهمایی و تأکید پزشکان بر 10 هزار مرگ به دلیل پنومونی در یک روز موجب شد با حساس‌سازی، مشارکت بین بخشی و انتقال دانش از سوی پزشکان ایرانی شاهد راهکارهایی در خانه‌های بهداشت اقصی نقاط کشور و کاهش مرگ و میر عفونت‌های تنفسی باشیم.

سلطان‌زاده در ادامه استمرار کنگره و نشست‌های دانش افزایی با محوریت علم روز را گام مهمی در کاهش مرگ و میر نوزادان، جنین و مادر عنوان کرد و افزود: احیای نوزادان در راستای کاهش مرگ ومیر نیز از اقدامات اولیه ای است که خوشبختانه در کشور شاهد آن هستیم و امیدواریم با مشارکت بین بخشی همه افرادی که در حوزه سلامت مادر،جنین و نوزاد کار می‌کنند به یک شکل و یک فرم آموزش ببینند تا شاهد کاهش مرگ و میر باشیم.

سه هزار تخت NICU در کشور نیاز داریم

 سلطان‌زاده در ادامه اظهار کرد: کمبود دستگاه‌های NICU تا حدودی رفع شده و هم‌اکنون 1800 تخت NICU در کشور داریم و نیاز کنونی ما سه هزار تخت NICU است که اگر در کنار نیروهای تخصصی دوره دیده بکار گرفته شود، شاهد ارتقای سلامت و کاهش مرگ ومیر نوزادان خواهم بود.

وی در پایان گفت: بعد از انقلاب و به تدریج شاهد ارتقای خدمات سلامت مادر، جنین و نوزاد بوده‌ایم و هم اکنون توزیع عادلانه‌ای در زمینه تجهیزات NICU و تربیت نیروی متخصص نداریم که اگر این امور محقق شود می‌توانیم در زمره کشورهای پیشرفته قرار بگیریم و شاهد کاهش مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.