لاریجانی مطرح کرد؛

استاندارد سازی دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی؛ هدف طرح تحول آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت رسالت مدار شدن دانشگاهها را هدف اصلی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانست.

استاندارد سازی دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی؛ هدف طرح تحول آموزش پزشکیبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه آمایشی 10 ضمن تشکر از حضور مسئولین دانشگاه های این کلان منطقه عنوان کرد: این نشست ها با هدف رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از تجربیات یکدیگر در اجرای بهتر بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار می شود.

لاریجانی با بیان اینکه منطقه آمایشی 10 حدود 30 تا 40 درصد موسسات، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و زیرساخت های آموزش علوم پزشکی کشور را در خود جا داده است، گفت: این منطقه با حدود 13 میلیون جمعیت، 37 هزار دانشجوی علوم پزشکی دارد، سالانه هفت تا هشت هزار دانشجو در دانشگاه های منطقه پذیرفته می شود و حدود پنج هزار عضو هیئت علمی، یعنی یک چهارم اعضای هیئت علمی علوم پزشکی کشور در دانشگاه های کلان منطقه آمایشی 10 مشغول به خدمت هستند.

وی به اهمیت ایجاد تحول در نظام آموزش عالی سلامت در دانشگاه های این کلان منطقه اشاره و اظهار کرد: بدون شک با این حجم از خدمات اجرای بسته های تحول و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 10 می تواند تاثیر چشمگیری در آموزش علوم پزشکی کشور داشته باشد.

بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشک؛  نقشه راه دانشگاه های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک نقشه راه برای دانشگاه های علوم پزشکی هستند و هر دانشگاه باتوجه به ظرفیت های خود باید برنامه پیاده سازی این نقشه راه را طراحی کند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم فعال تر شدن دبیرخانه های کلان مناطق آمایشی برای ایجاد هم افزایی و استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها، گفت: هدف ما در بسته های تحول و نوآوری در آموزش این است که دانشگاه ها بدانند می خواهند به کجا بروند، یعنی هر دانشگاه باید بداند چه نقشی در نظام سلامت کشور می تواند ایفا کند و بر این اساس مسیر خود را مشخص کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره بر لزوم ایجاد الگویی برای همکاری بهتر دانشگاه های کلان منطقه آمایشی 10 اظهار کرد: چندین دانشگاه بزرگ کشور در این منطقه قرار دارند و این دانشگاه ها هریک در برخی حیطه ها ظرفیت های خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیار کلی چشم انداز را ترسیم کرده و حداقل ها در اهداف بسته ها آورده شده است. دانشگاه ها باید از ظرفیت های خود استفاده کنند تا با برنامه ای مشخص آنچه می خواهند در راستای بسته ها اجرا شود را به این حداقل ها اضافه کنند.

مشارکت دادن بدنه دانشگاه و اعضای هیئت علمی کلید اصلی موفقیت دانشگاه ها

 لاریجانی مشارکت دادن بدنه دانشگاه و اعضای هیئت علمی را کلید اصلی موفقیت دانشگاه ها در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر و بیان کرد: ما باید در اداره حوزه آموزش از اساتید دانشگاه ها کمک فکری بگیریم و این احساس را در دانشگاه ها ایجاد کنیم که تمام اعضای هیئت علمی در برنامه ریزی های آموزش دخیل هستند و مشارکت می کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه ساختارها و کارگروه های مرتبط با بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شکل گرفته و اکنون زمان این است که دانشگاه ها دستاوردهای ملموسی از برنامه هایی که اجرا می کنند، داشته باشند.

وی به شرایط و ظرفیت های متفاوت دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: در سری جدید بازبینی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اقداماتی که لازم است تا بسته ها اجرایی شود در 3 سطح ملی، منطقه ای و دانشگاهی و درون دانشگاهی تعریف شده است و لازم است تا دانشگاهها با در نظر گرفتن شرایط ویژه خود اقدامات 2 سطح آخر را خودشان تدوین و به وزارت بهداشت پیشنهاد کنند.

 لاریجانی به اهمیت اسناد بالادستی کشور اشاره کرد و گفت: برای تدوین هریک از این اسناد ساعت ها کار کارشناسی انجام شده و هرکدام از این اسناد نقشه راهی برای نهادهای اجرایی کشور است.

وی با بیان اینکه در تدوین و همچنین بازنگری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمام اسناد مرتبط با نظام آموزش عالی سلامت بررسی شده است، اضافه کرد: دانشگاه ها نیز باید اولویت های کاری خود را برای دستیابی به مرجعیت علمی بر اساس اسناد بالادستی کشور تعیین کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ماموریت گرا شدن دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مسیر اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: براساس حیطه های مورد نیاز کشور 50 ماموریت ویژه احصا و به مناطق آمایشی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور سپرده شد؛ این ماموریت ها باعث شده تا دانشگاه ها نقش ملی پیدا کنند و با نگاهی ملی کارها را پیگیری کنند.

دستاوردهای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماموریت اعتباربخشی موسسه ای و دانشگاه علوم پزشکی ایران ماموریت اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی کشور را برعهده داشتند؛ با استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه این 2 اعتباربخشی که از سال ها پیش جزو برنامه های حوزه آموزش وزارت بهداشت بود به مرحله اجرا رسید و همین اقدامات منشاء تحولات بزرگی در استاندارد کردن نظام آموزش دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی است.

لاریجانی با بیان دیگر دستاوردهای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: جای خوشحالی است که امروز حتی دانشکده ها و دانشگاه های کوچک هم حیطه های سرآمدی خود را تعیین کرده اند و می دانند می خواهند در چه زمینه هایی توسعه پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار