در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعلام جزئیات برگزاری کارگاه پایگاه نقد شعر در حاشیه جشنواره شعر فجر

طریقی گفت: در اولین کارگاه حضوری مان در حاشیه جشنواره شعر فجر بیشتر شاعران شهرستانی حضور دارند.

اعلام جزئیات برگزاری کارگاه پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در حاشیه جشنواره شعر فجرغلامرضا طریقی، دبیر پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه رویه پایگاه نقد شعر ادامه دارد، گفت: قرار است در حاشیه جشنواره شعر فجر، اولین کارگاه حضوری مان را به عنوان یکی از برنامه های جنبی این جشنواره ادبی برگزار کنیم. در این کارگاه حضوری بیشتر شاعران شهرستانی حضور دارند. کارگاه آن ها با منتقدان و مدرسان سایت نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در طول سه تا چهار روز برگزار خواهد شد.

وی افزود: از افراد بدون شناخت برای حضور در این کارگاه دعوت نمی‌کنیم. افرادی که در کارگاه پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی حاضر می‌شوند بارها برای این پایگاه شعر فرستادند و بر اساس نمره هایی که منتقدان به کارشان می دهند، این افراد در سه سطح و سه لیست مختلف قرار می گیرند. سپس براساس سطحشان می بینند که به چه منتقدانی نیاز بیشتری دارند.

طریقی بیان کرد: تاکنون 1760 نفر در پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی شرکت کرده اند که این تعداد از میزان پیش بینی ما بیشتر است. برای اینکه سرعت ما در نقد شعر افزایش پیدا کند، حداقل 5 نقد شعر را در این پایگاه منتشر می کنیم. هم اکنون 20 منتقد در پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی حضور دارند و شعرها را نقد می کنند. بر اساس پیشنهاد منتقدان پایگاه نقد شعر، می خواهیم تعداد منتقدان این پایگاه نقد ادبی را به 30 نفر برسانیم. منتقدان حاضر در پایگاه نقد شعر تقریبا از بین 40 نفر انتخاب شده اند. الویت ما در انتخاب منتقدان شعر با کسانی است که خودشان شاعران شناخته شده ای هستند و جوانان رغبت دارند این افراد شعرهایشان را نقد کنند.

دبیر پایگاه نقد ادبی بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به اینکه افرادی هستند که بیشتر از شاعری به منتقدی مشهور هستند، بیان کرد: دستمان برای انتخاب منتقدان پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی بسیار باز نیست. شاعران بسیار خوبی داریم که در کار نقد شعر بسیار خبره نیستند. نقد شفاهی اثر از نقد کتبی آن راحت تر است. وقتی قرار است نقد مکتوب نوشته شود باید دقیق تر از نقد شفاهی به شعر نگاه شود. در ضمن نقدهای آن ها به شکل نقد مکتوب در سایت نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی باقی می ماند. معمولا منتقدان باید با وسواس و دقت بیشتری بنویسند و به همین دلیل بعضی از شاعران از این کار پرهیز می کنند.

طریقی ادامه داد: در لیست منتقدان پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی شاعرانی چون کبری موسوی قهفرخی و مریم آذرمانی دیده می شود که آثارشان بطور گسترده منتشر می شود. همچنین در این لیست کسانی هستند که مجموعه شعرهایشان را منتشر نکرده اند یا شعرهایشان کم منتشر شده است، اما در حوزه مطبوعات شناخته شده هستند. سعی می کنیم از هر دو طیف به لیست منتقدان پایگاه نقد ادبی بنیاد شعر و ادبیات داستانی اضافه شود تا به یک تعادلی برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.