سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشورمطرح کرد؛

کمبود معلم در سیستم آموزشی تنها یک غفلت محاسباتی است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت:کمبود معلم در سیستم آموزش و پرورش تنها یک غفلت محاسباتی بوده است که تلاش کردیم با ماده ۲۸ و غربالگری و دوره‌های آموزشی این کسری را جبران کنیم.

کمبود معلم در سیستم آموزش و پرورش تنها یک غفلت محاسباتی بوده استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسین خنیفر در دیدار با استاندار خراسان رضوی با بیان این که در بررسی‌هایی که انجام داده ام تا امروز ۴۸ مورد چالش در دانشگاه فرهنگیان یافتم،افزود: یکی از این چالش‌ها بحث تطبیق اعضاء هیئت علمی بود که با تشکیل کمیته متشکل از زبده‌ترین کارشناسان وزارت علوم به صورت پلکانی در حال رفع است.


وی گفت: تعلیم و تربیت سیاست را هدایت می‌کند و سیاست جیره خواره تعلیم و تربیت است و این در حالی است که برخی از کشور‌ها مدارس را جمهوری علم می‌دانند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: متاسفانه از ابتدایی تا متوسطه ۹۶ درصد دروس نظری و تنها چهار درصد آن‌ها مهارتی هستند، اما در کشور‌های توسعه یافته بالای ۶۰ درصد دروس مهارتی اند.

خنیفر گفت: مهارتی کردن آموزش ها، انجام مطالعات تطبیقی، مطالعه بر روی کتب درسی دیگر کشورها، جذب خیران ملی برای دانشگاه و بسیج ملی برای حمایت از دانشگاه از جمله اقداماتی است که در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی افزود: نمی‌خواهیم ویترین دانشگاه را زیبا کنیم بلکه به دنبال تفکر عملیاتی و مهارتی هستیم و سه افق باز، دور و روشن را مد نظر قرار داده ایم تا بالندگی و سرزندگی را به ارمغان بیاوریم.
 

ایده پروری، یکی از مهمترین نیاز‌های امروز کشور است


استاندار خراسان رضوی هم در ادامه این دیدار گفت: مسیرصلاح و تعالی، نیازمند سرمایه گذاری صحیح و مناسب در حوزه آموزش و پرورش و بیش از آن اولویت پرورش بر آموزش است که دانشگاه فرهنگیان نقشی پایه‌ای دارد.
 
علی رضا رشیدیان افزود: پرورش مقدم بر آموزش است و امروز بسیاری از کشور‌های موفق دنیا به این امر اولویت داده اند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای بهبود شرایط در آموزش و پرورش، افزود: اینکه معلم، دغدغه حقوق داشته باشد و مدارس شرایط مناسب و امکانات لازم را نداشته باشند؛ زیبنده نیست و مهم تراز آن، عدم تناسب محتوای درسی با نیاز‌های امروزآموزش و پرورش ما است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که متن و اصل موضوع، محتوای آموزش و پرورش است؛ تصریح کرد: سرعت توسعه در دنیای امروز به حدی است که نباید کسی خود را به حاشیه مشغول کند.

رشیدیان با اشاره به نگاه باز و توسعه گرایانه دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: این مجموعه، ستون و ارکان آموزش و پرورش را تربیت و زمینه توسعه و تعالی را فراهم می‌کند.

وی گفت: بر اساس تاکیدات و سیاست‌های نظام آموزش عالی، دانشگاه‌ها باید از نسل یک، به سه و چهار تبدیل شوند و این تحول قبل از آن باید در آموزش و پرورش ایجاد شود و زمینه‌ای برای تحول در دانشگاه را فراهم آورد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به القا نادرستی از گذشته در آموزش و پرورش مبنی بر این که "درس بخوانید تا کارگر نشوید" آن را زائیده تفکر استعمار انگلیس دانست که درس خواندن را مترادف با کار نکردن می‌دانستند.

رشیدیان اظهار امیدواری کرد: با پرورش معلمانی آگاه و خلاق‌تر بتوان نسل آینده را به درستی تربیت نمود که در عرصه آبادانی و توسعه کشور همه در کار و تلاش رقابت کنند.

وی با بیان این که باید تلاش و کار کردن از مدارس آموزش داده شود و بعد به دانشگاه و جامعه برسد؛ تاکید کرد: می‌باییست این نگرش کاربردی، در دانشگاه فرهنگیان قوت یابد که نتیجه عملی آن اصلاح در حوزه آموزش و پرورش و تقویت بحث فرهنگی است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایجاد شبکه دانشگاه‌ها در استان، افزود: هدف از این اقدام، استفاده از ظرفیت دانشگا‌های استان برای حل معضلات جامعه است.

رشیدیان گفت انتظار این است که دانشگاه فرهنگیان نیزاز ظرفیت دانشجویان و دانشگاهیان برای حل مسائل حوزه آموزش و پرورش بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نیاز‌های امروز کشور، ایده پروری است و در دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از ظرفیت قابل توجه دانشجویان فرهنگی برای ارائه و پرورش ایده‌ها با هدف کمک به آموزش و پرورش کشور استفاده کرد.
 
انتهای پیام//ف.ج
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.