تالاب میل مغان میزبان مسافرانی از سیبری

تالاب میل مغان با شروع فصل سرما و یخبندان در مناطق سیبری میزبان پرندگان مهاجر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد خداپرست مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جریان آغاز طرح آمارگیری از جمعیت مهاجر پرندگان در منطقه سد میل مغان گفت: تالاب سد میل مغان که از دیرباز جایگاه منحصربفردی در پذیرایی از پرندگان مهاجر دارد امسال نیز با سرد شدن هوا در سیبری میزبان پرندگان مهاجر اعم از گونه‌های نادر و کنارآبزی است.

خداپرست تصریح کرد: همه ساله 72 گونه پرنده به این تالاب مراجعه کرده و ما با همکاری برخی دستگاه‌های شمارش جمعیت پرندگان مهاجر و به نوعی سرشماری از آنها را به دقت انجام می‌دهیم.

وی گفت: تالاب میل مغان که بزرگترین تالاب استان اردبیل به شمار می‌رود دارای موقعیت منحصربفرد در میزبانی از پرندگان متعدد و همچنین طبیعت‌دوستان و گردشگران است که همه ساله در این فصل در این منطقه حاضر شده و از زیبایی های آن استفاده می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این گونه‌ها که اغلب غاز خاکستری رنگ و پیشانی سفید، قوی فریادکش و اردک‌های متنوع است در قالب 300 هزار قطعه به این منطقه روی آورده و سه ماه زمستان را در این منطقه سپری می‌کنند.

خداپرست به علاقمندی و استقبال اهالی از این گونه‌ها با دان‌پاشی و تامین غذای مورد نیاز آنها اشاره کرد و افزود: قطعا این رفتار اهالی زمینه ماندگاری و آرامش پرندگان مهاجر را در این منطقه فراهم کرده است.

وی از ثبت بین‌المللی تالاب میل مغان خبر داد و گفت: پرونده این تالاب برای ثبت بین‌المللی در کنوانسیون رامسر آماده شده و با طی مراحل اداری قرار است در اجلاس جهانی شاهد ثبت این تالاب ارزشمند باشیم.

عضو شورای اداری استان اردبیل ضرورت حفاظت، حراست و نگهبانی از این آثار ارزشمند طبیعی را یادآور شد و بیان کرد: قطعا سعی حفاظت محیط زیست و نهادها و دستگاه‌های مختلف بر این است تا حیات میل مغان و شرایط موجود در آن حفظ شود.

خداپرست از ممنوعیت شکار در استان در فصل زمستان خبر داد و گفت: همچنان شکار حیوانات و پرندگان در استان ممنوع است و محیط بانان ما به جد با عوامل متخلف در این زمینه برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/ی

مهاجرت پرندگان  از سیبری به  تالاب میل مغان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.