میرزایی خبر داد

۲ هزار میلیارد تومان هزینه بی‌سند در شهرداری به همراه بدهی 52 هزار میلیاردی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری سابق طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مبلغ ۲ میلیارد تومان هزینه کرده است که قراردادی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، درباره هزینه‌های شهرداری اظهار کرد: شهرداری‌ طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مبلغ ۲ میلیارد تومان هزینه کرده است که قراردادی ندارد و پیمانکاران نسبت به آن مطالبه می‌کنند.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه پیمانکاران صورت جلسه می‌دهند و مشخص می‌شود که اسناد فاقد ردیف بودجه‌ای است، اظهار کرد: مجموعه شواهد نشان می‌دهد کاری برای شهرداری شده است، در حالی که ممکن است رقم به درستی روشن نباشد.

وی افزود: ممکن است پیمانکار ادعای طلب ۴۰ میلیاردی کند،اما کارشناسان دادگستری رقم کمتری را اعلام کنند.

میرزایی با بیان اینکه ۲۸۷ هزار میلیارد تومان طی ۱۲ سال مدیریت قبلی شهرداری هزینه شده است، گفت: ۵۲ هزار میلیارد تومان آن مبلغ بدهی است.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران در ادامه به تخلفات شهرداری پرداخت و اظهار کرد: تخلفات شهرداری دو دسته هستند که یک دسته مانند تخلفات مالی و اختلاس در عرف عمومی تخلف نامیده می‌شوند و دسته دیگر تخلفاتی هستند که ممکن است به طور طبیعی آن را تخلف حساب نکنیم.

میرزایی: تخلفات اصلی شهرداری اختلاس نیست

وی با بیان اینکه تخلفات اصلی شهرداری اختلاس نیست، بیان کرد: تخلفات اصلی شهرداری از دست دادن فرصت‌های توسعه در شهر تهران است که به طور مثال از سال 92 تا 95 حدود 110 هکتار از باغات تهران تخریب شدند و مورد ساخت و ساز قرار گرفتند.

میرزایی بلندمرتبه سازی‌های منطقه 22 را بخشی دیگر از این تخلفات برشمرد و گفت: 300 ساختمان در این منطقه ساخته شد و در خیلی موارد هم مجاری تنفسی شهر از بین رفت.

میرزایی با بیان اینکه اعضای شورا شهرداری‌ را ملزم کردند تا گزارشی از عملکرد مدیریت شهری سابق طی 100 روز به شورا ارائه کند، اظهار کرد: کمیسیون‌های شورا چارچوب این گزارش را تعیین کردند و همکاران با محوریت ارزیابی عملکرد سررسید را آماده کردند.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه یک وجه قضیه الزام قانونی شهرداری بود، اظهار کرد: وجه دیگر احصاء شاخص‌های کمی است.

وی با بیان اینکه یک سنت حسنه در شهرداری بوده و در مورد پروژه‌های عمرانی هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: وقتی مدیری تغییر می‌کند سند تغییر و تحول ارائه می‌دهد.

میرزایی با اشاره به ارزیابی تحولات مدیریت شهری که طی سندی ارائه شد، اظهار کرد:‌ در این مسئله هم همان گونه که ما در خانه‌ای جدید مستقر می‌شویم، همه جوانب و امکانات جدید را بررسی می‌کنیم تا رفتار خود را تنظیم کنیم این کار صورت گرفت تا ضمن بررسی عملکرد آتی تنظیم شود.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری می‌خواهد وضعیتی را که تحویل گرفته، مورد بررسی قرار دهد، اظهار کرد: یک بخش این قضیه مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها است.

 وی با بیان اینکه از آشفتگی برخی افراد نسبت به ارائه گزارش از سوی نجفی تعجب می‌کنم، بیان کرد: زمانی که قالیباف شهرداری را تحویل گرفت گزارشی از 300 میلیارد تومان هزینه فاقد سند ارائه داد و آن چیزی هم که اکنون در شورا ارائه شده گزارشی از دوره 100 روزه بوده است.

میرزایی با بیان اینکه بخشی از این گزارش را کسانی ارائه دادند که از مدیران دوره قبلی مدیریت شهری بودند، اظهار کرد: در حوزه محیط زیست مدیرانی از دوره قبل به کار خود ادامه می‌دهند.

ارائه نکات مثبت عملکرد مدیریت شهری سابق تحت عنوان حدیث خدمت

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت قبلی نکات مثبت عملکرد خود را تحت عنوان حدیث خدمت ارائه کرده بود، گفت:‌ چون مدیریت فعلی باید تمام عملکرد را ارائه می‌کرد و از عناوین تکراری خودداری می‌کرد گزارش فعلی نتیجه آن شد.

وی با بیان اینکه حجم کاری که در 12 سال گذشته انجام شده، کم بود، گفت: در برخی موارد هم عملکرد توسعه‌ای نبوده و بر مبنای ارزیابی توسعه‌ای مورد تأیید نیست.

میرزایی با بیان اینکه در گزارش نجفی خیلی از عملکردهای شهرداری مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: توسعه شبکه اطلاعات و مکانیزه شدن خدمات شهری از این نمونه‌ها هستند که البته هیچ کدام موجب هوشمندسازی شهر نشده است.

میرزایی با بیان اینکه سیاست‌های غلط مدیریت شهری گذشته و تخلفاتی که سرنوشت زیستی تهران را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: تأثیری به مراتب بیشتر از تخلفات مالی داشته است.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با بیان اینکه هر دو نوع تخلفات به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده می‌شوند، اظهار کرد: گزارش این موارد برای مجلس و سازمان بازرسی ارسال می‌شود، چنانچه دو روز بعد از قرائت گزارش تحول شهرداری این مورد هم برای دادستان ارسال شد.

میرزایی با اشاره به اینکه شورای عالی شهرسازی مواردی از تخلفات را به صورت رسمی اعلام کرده است، گفت: در مواردی ساخت برج ممنوع بود و شهرداری با دریافت تراکم به آن‌ها اجازه داده است و در برخی موارد هم بیش از حد مجاز ارتفاع، مالکان اقدام به ساخت ساختمان کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا شهردار جدید گزارشی از عملکرد خود طی 4 ماه فعالیت ارائه نمی‌دهد، اظهار کرد: ما می‌گوییم اول شما در مقابل عملکرد 12 ساله پاسخگو باشید، ما هم در وقت خود نسبت به عملکرد 4 ماهه پاسخ خواهیم داد.

میرزایی با بیان اینکه شهرداری با حجم زیادی از بدهکاران مواجه است که هر روز مقابل شهرداری تجمع می‌کنند و شعارهای تند می‌دهند، اظهار کرد: از جمله اقدامات شهرداری در این مدت تهیه گزارش از وضعیت موجود و متوقف کردن خط 7 برای جلوگیری از خطرات بزرگ بود.

وی افزود: در سال 97، 220 پروژه در اولویت قرار دارد تا به اتمام برسد.

تقویت‌ حمل و نقل عمومی‌ از اولویت‌های سال 97

میرزایی‌ با بیان اینکه تقویت‌ حمل و نقل عمومی‌ یکی از اولویت‌های مهم‌ سال 97 است، گفت: در این حوزه یک جهش مالی در منابع‌ آن صورت گرفته و در قالب‌ ردیف‌ها و تبصره‌ها آمده است‌.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران‌ با تأکید بر اینکه‌ با تغییر‌ ضوابط طرح ترافیک درآمد چندانی‌ برای شهرداری حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح‌ کاهش‌ ترافیک و آلودگی هوا است‌،اما 50 درصد‌ آن به تجهیز‌ حمل و نقل عمومی‌ اختصاص خواهد یافت‌.

وی گریزی‌ هم به شفافیت‌سازی در سازمان‌های شهرداری زد و گفت: برای اولین بار همه سازمان‌ها موظف‌ شده‌اند که درآمدهایشان‌ را به خزانه‌ شهرداری واریز‌ کنند و هیچ‌ سازمانی حق ندارد خودش درآمد را دریافت کند و از سال 97 همه سازمان‌ها باید‌ برای شفافیت‌ درآمد‌ پول‌های دریافتی را به خزانه شهرداری واریز کنند.

میرزایی افزود: کمک‌هایی که همه دولت‌ها به شهرداری تهران کرده‌اند‌ به 100 میلیون تومان‌ هم نمی‌رسد، اگرچه‌ در کلانشهر‌های دنیا‌ کمک‌های دولتی‌ به 40 درصد بودجه شهرداری می‌رسد‌.

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته دولت‌ها با بی لطفی‌ به شهرداری نگریسته‌اند‌، گفت: دولت‌ها هم عوارض‌ ناشی از پایتخت‌ بودن را ایجاد و هم از کمک خودداری کردند و ما در این مورد با مدیریت شهری سابق همدردی‌ می‌کنیم که دولت‌ها از دادن فاینانس‌ خارجی‌ خودداری کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار