باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

سد‌ها ناجی کشاورزان در روز‌های کم آبی و خشکسالی

ساخت ۱۵ سد مخزنی و انحرافی در مازندران سبب شد تا کشاورزان در زمان کم آبی و خشکسالی از ذخیره ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ۱۰ سد از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون با حجم ذخیره سازی ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب در مازندران ساخته و بهره برداری شده است.

انقلاب سد سازی درمازندران با شروع عملیات اجرایی ساخت سد شهید رجایی ساری با ارتفاع ۱۳۸ متر و حجم مخزن ۱۵۰ متر مکعب در شهریور سال ۱۳۷۰ آغاز و بعد از آن هشت سد دیگر نیز درمازندران ساخته شد تا ۷۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه کشاورزی مازندران سیراب شوند.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

کشاورز روستای سلیم بهرام ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: با ساخت سد در ساری کشاورزان منطقه سالی دو بار در فصل زراعی برنج کشت می‌کنند.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

جوانمرد کشاورز روستای امره ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: ۴۰ سال قبل سیل در فصل تابستان می‌آمد و دسترنج و زحمت یکسال ما را با خود می‌برد.

کشاورز دیگری هم می‌گوید: با ساخت سد‌ها دیگر دغدغه کم آبی و خشکسالی و سیلاب را نداریم، چند سالی است که سیل‌ها مهار شدند و زمین‌های شالیزاری منتطقه از نعمت آب پشت سد‌ها سیراب می‌شوند.

لوله کشی آب سالم به روستا‌ها

با ذخیره سازی آب پشت سد‌ها روستاییان هم طعم آب سالم را چشیدند، خانم ۶۰ ساله اهل روستای امره ساری گفت: به برکت ساخت سد درمازندران همه خانه‌های روستایی که روزی از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم بودند الان همه از آب لوله کشی استفاده می‌کنند.

خانم ۵۰ ساله دیگری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می گوید: قبل از آمدن آب لوله کشی مجبور بودیم آب مورد نیاز را از چشمه داخل جنگل بیاوریم و برای شستشوی لباس کنار رودخانه برویم و خیلی طاقت فرسا بود.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

سعیدی کیاسری مدیر طرح آبرسانی شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: سه مجتمع آبرسانی تاکنون معادل هزار و ۲۰۰ لیتر برثانیه به صورت کوتاه مدت تامین آب صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه‌ها با همت و تلاش متخصصان داخلی به بار نشسته است افزود: با راه اندازی این سه تصفیه خانه، آب آشامیدنی یک میلیون نفر در مازندران تامین شده است.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

طرح‌های برای پیشگیری از خشکسالی در کشاورزی

سید جمال موسوی معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران، اعتبار امسال برای ادامه عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی البرز را ۹۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه این شبکه در وسعت ۵۴ هزار هکتار از اراضی در ۲۲۰ روستای شهر‌های بابل، بابلسر، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در دست اجراست، افزود: در سال گذشته بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب از آب سد آیت الله صالحی مازندرانی (البرز) از طریق این شبکه توزیع و به مصرف کشاورزی رسیده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران گفت: در این طرح تاکنون علاوه بر احداث دو سد انحرافی گنج افروز و رئیس کلا و ایستگاه پمپاژ هلیدشت، حدود یکصد کیلومتر از کانال اصلی و درجه ۲ احداث شده است و مابقی طرح که عمدتا شامل کانال‌های درجه ۱ و ۲ و بهسازی آب بندان‌ها و انهار سنتی است در دست اجراست.

موسوی با تاکید بر ضرورت ایجاد تشکل‌ها در محدوده این شبکه، تعداد پیمانکاران و مشاوران این طرح را در حال حاضر ۳ مورد اعلام کرد و افزود: پیمانکاران بر اساس قرارداد در جبهه‌های مختلف مشغول به کار هستند.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

تولید هزار مگاواتی برق از ساخت سد

از دستاورد‌های دیگر ساخت سد شهید رجایی ساری و سیاه بیشه تولید هزار مگاواتی برق است.

یکی از اهالی روستای گلورد ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: از زمانی که نیروگاه برقی آبی سد شهید رجایی ساری ساخته و راه اندازی شده است مشکل قطع برق در ساعات اوج مصرف برق در فصل گرم سال کاهش یافته است.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

محمدی مدیر بهره برداری نیروگاه سد شهید رجایی ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: دو سد شهید رجایی ساری و سیاه بیشه حدود هزار مگاوات برق آبی تولید می‌شود.

وی افزود: ظرفیت ۷۰۰ مگاوات تولید برق آبی در استان شناسایی شده که در قالب ۸۰ طرح قراراست راه اندازی شود.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

ساخت سد‌ها و رونق پرورش ماهی‌های سردآبی

سد برکت را هم به سفره شمالی‌ها با فعالیت ۸۰۰ مرکز پرورش ماهی سرد آبی در پایین دست نشانده است.

کلانتری پرورش دهنده ماهی قزل آلا در ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: از زمانی که سد در این منطقه ساخته شده است شرایط آب اینجا برای گونه ماهی قزل آلا فراهم شده است.

براری مشاور اجتماعی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیان اینکه مازندران با دارا بودن مواهب طبیعی شامل دریاچه، رودخانه، جنگل و دریا فرصت مناسبی برای جذب گردشگر است گفت: سد‌های مازندران سالانه مقصد پنج میلیون گردشگر است.

وی افزود: بدنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در بخشی از سد‌های استان هستیم تا میزان بازدید کنندگان از سد‌ها را به ۱۵ میلیون نفر درسال افزایش دهیم.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

ادامه نهضت سد سازی در مازندران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳ سد در مازندرانی که تا سال ۵۷ هیچ سدی نداشت ساخته شد نهضت سد سازی در مازندران همچنان ادامه دارد.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۳ سد در مازندران سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسد. گفت: این طرح‌های آبی شامل سد سازی، شبکه سازی و آبرسانی هم اکنون در مازندران با سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

وی افزود: علاوه بر اجرای طرح‌های بزرگ آبی سد هراز، سد گلورد، کانال انتقال آب چالوس به دشت هراز، شبکه‌های آبیاری و زهکشی گلورد، البرز و هراز و طرح‌های آبرسانی به شهر‌های گروه الف، آبرسانی به ساری و آبرسانی به شهر رامسر تعداد ۱۴۵ طرح کوچک زود بازده در حال اجرا است.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

آغاز خاک ریزی بدنه چهارمین سد خاکی کشور درآمل

در این مرحله هشت ونیم میلیون مترمکعب خاک ریزی می‌شود که پس از اتمام آن مرحله آب گیری سد آغاز خواهد شد.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:عملیات مربوط به زیرساخت ها، مسیر‌های انحراف آب، ایجاد سد‌های موقتی، تثبیت پی، حفاری تونل‌های دسترسی وآبیاری وتونل‌های نیروگاهی سد مخزنی هراز ازسال ۸۸ تاکنون اجرا شده است.

وی افزود: مراحل سخت ساخت سدهراز تاکنون به پایان رسیده و مراحل باقیمانده که به مراتب آسان‌تر از قسمت‌های قبلی است، در مدت حدود دوسال اجرا خواهد شد.

یخکشی با بیان اینکه تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سد هراز هزینه شده است افزود: ۸۰ میلیارد تومان امسال برای تسریع در مراحل اجرای این سد اعتباردرخواست شد که امیدواریم اختصاص داده شود.

سد‌ها ناجی کشاورزان مازندران در روز‌های کم آبی و خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه سد هراز آمل به عنوان یکی از بزرگترین سد‌های مخزنی شمال کشور است که تاکنون ۳۳ درصد پیشرفت دارد افزود: اجرای همزمان ساخت جاده انحرافی هراز به طول ۱۱ کیلومتر که در مسیراصلی سد قرار داشت به همراه سد درحال اجرا تا دو و نیم سال آینده تکمیل وبهره برداری شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت سدهراز آمل، این سد به تنهایی بیش از ۱۴ درصد آب‌های سطحی مازندران را مهار خواهد کرد، گفت: با تکمیل این سد مهار روان آب‌های مازندران در پشت سد‌ها به حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سد مخزنی هراز آمل از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۱۵۰ مترطول تاج سد و ۳۷۳ متر طول تاج سد به ظرفیت نهایی ۶۵۰ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه بزرگ هراز درحال ساخت است.

وی گفت:تولید دو واحد نیروگاهی به ظرفیت ۲۵ مگاوات برق وتامین آب مورد نیاز حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شهر‌های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار وبابلسر و تامین آب شرب مورد نیازیک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار این شهرستان‌ها با بهره برداری از سد هراز تامین خواهد شد.

ساخت سدمخزنی هرازآمل در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب شهرستان آمل در جاده هراز و برروی رودخانه پرآب هراز در ۳۰ مهرماه سال ۸۸ آغاز شده است.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.