اظهارات رييس پليس تهران درباره محبوب‌ترين خودرو برای دزدان

رئیس پلیس پایتخت گفت: پراید به خاطر سرقت راحت آن همچنان بیشترین آمار سرقت خودرو در تهران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح‌های پلیس برای افزایش امنیت شهر تهران، برخوردهای اجتماعی و آموزشی به جای سلبی در حوزه بدحجابی، برنامه‌های نیروی انتظامی برای مبارزه با سرقت در روزهای پایانی سال تعیین فرمانده برای شب‌های تهران و نحوه برخورد پلیس با تجمعات غیرقانونی مهم‌ترین محورهای مصاحبه با رئیس پلیس پایتخت بود.

محبوب‌ترین خودرو برای دزدان از نظر رئیس پلیس تهران

سردار حسین رحیمی  گفت: «برای افزایش امنیت شب‌های تهران فرمانده شب تعریف کرده‌ایم و گشت‌ها در سطح شهر حضور دارند.»

مدتی است از گشت‌های ارشاد در شهر خبری نیست و به نظر می‌رسد طرح امنیت اخلاقی در تهران متوقف شده است. این موضوع درست است؟

طرح امنیت اخلاقی با اقتدار در تهران اجرا خواهد شد و از وظایف قانونی پلیس است که به افرادی که شئونات را رعایت نمی‌کنند تذکر بدهد. نظام و جامعه ما اسلامی است و همه افراد باید قوانین اسلامی را در جامعه رعایت کنند. رویکرد ایجابی، آموزشی، جامعه‌محوری و مردم مداری ما بر رویکرد سلبی کاملا اولویت دارد. ما تمام اقشار جامعه را فرزند، خواهر و برادر خود می‌دانیم و تمام تلاش ما این است که یک برخورد دوستانه، برادرانه و مسئولانه با آنها داشته باشیم. به‌همین خاطر برخی افراد که از روی غفلت شئونات را رعایت نمی‌کنند، از مدت‌ها قبل کار آموزش و توجیه آنها در پلیس امنیت اخلاقی شروع شده و کمتر در پی این هستیم عملکرد تند قضایی و انتظامی داشته باشیم.

به نظر می‌رسد شب‌ها حضور پلیس در شهر کم‌رنگ‌تر شده و این موضوع باعث افزایش احساس ناامنی در شهر شده است. پلیس طرحی برای افزایش امنیت شب‌های تهران دارد؟

تهران، شهری است که شب و روز بیدار و فعال است و باید مردم به سبب مشاغلشان یا تفریح براحتی در شب‌ها امنیت داشته باشند.برای این هدف از ساعت 11 شب برای تهران فرمانده شب تعریف کردیم. این فرمانده با تعداد زیادی گشت‌های پلیس اعم از راهور، کلانتری و انتظامی هرشب از ساعت 11 به فعالیت می‌پردازد. مرکز فرماندهی و کنترل با دوربین‌های فراوانی که در اختیار دارد شب تا صبح وضعیت امنیتی و ترافیکی شهر را بررسی می‌کند. پلیس 110 اطلاعات و اخبار را تا صبح می‌گیرد و کلانتری‌ها تا صبح به هموطنان خدمات رسانی دارند. با این اقدامات شاهد افزایش احساس امنیت در شب‌های تهران و کاهش وقوع جرایم بوده‌ایم.

نقاط تاریک تهران یکی از محل‌های وقوع جرایم و تجمع مجرمان در شب است، طوری که در پرونده‌ای شاهد بودیم در یکی از همین نقاط تهران مجرمی دختران را در جوی آب در شرق تهران مورد تعرض قرار می‌داد.اگر شب‌ها گشتی در شهر بزنید، با چهره نگران شهروندان هنگام عبور از این نقاط تاریک رو‌به‌رو می‌شوید. قرار نیست فکری به حال این نقاط تاریک کرد؟

ما هم قبول داریم وجود نقاط تاریک جرم‌زا و تخلف آفرین است. جزء به جزء آن را به شهرداری و اداره برق اعلام کرده‌ایم. سر کلانتری‌های ما نقاط تاریک در محورهای اصلی، پارک‌ها و... را شناسایی کرده‌اند. وجود این مناطق به وقوع جرم کمک می‌کند و روشن‌کردن این مناطق نقش موثری در کاهش جرم در این مناطق دارد.یکی از اقدامات ما در تهران پیشگیری وضعی است. در این پیشگیری زمینه‌های ارتکاب جرم را از بین می‌بریم و یکی از این موارد مناطق تاریک است.

سرقت‌های خودرو بخصوص لوازم داخل خودرو در تهران به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. همچنان هم شاهدیم پراید و پژو بیشترین سهم را در این سرقت‌ها دارند، برای مقابله قرار نیست کاری انجام شود؟

پراید به خاطر سرقت راحت آن همچنان بیشترین آمار سرقت خودرو در تهران را به خود اختصاص داده است البته سارقان حرفه‌ای شده اند و شهروندان باید نکات ایمنی را بخوبی رعایت کنند. پلیس با افزایش گشتی‌ها در سطح شهر، با این مجرمان برخورد کرده و باندهایی در پلیس آگاهی منهدم شده است.

شهروندان هم باید نکات ایمنی را رعایت کنند و به هشدارهای پلیس توجه داشته باشند.

ماجرای راه اندازی 40 کلانتری جدید در تهران به کجا رسید؟ فکری به حال تامین بودجه آن شده‌است؟

راه‌اندازی 40 کلانتری جدید در تهران مصوبه شورای امنیت ملی کشور است. این مصوبه برای ده سال قبل است و متاسفانه در اجرای آن غفلت شده است. اگر سالی چهار تا پنج کلانتری در تهران اضافه می‌شد حالا این موضوع به ثمر نشسته بود. در این رابطه از شهرداری و استانداری تقاضا داریم بسترها را برای ارائه خدمات بهتر به مردم فراهم کنند. موضوع خیرین امنیت ساز که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است می‌تواند ما را در اجرای این طرح کمک کند. فراموش نکنیم امنیت بسترساز همه چیز از جمله درس و تحصیل است و باید خیرین برای افزایش امنیت به ما کمک کنند.

حذف نقاط آلوده به جرم در شهر یکی از راههای کاهش جرایم است. پلیس برای شناسایی این نقاط و حذف آنها چه کرده است؟

بله تمام این نقاط را که به خاطر حضور سارقان، قاچاقچیان و مجرمان آلوده شده است، شناسایی کرده و بر آنها اشراف داریم. طرح‌هایی مانند رعد، برخورد با موادفروشان و سارقان از جمله طرح‌هایی است که برای پاکسازی این نقاط آلوده اجرا می‌شود.

در روزهای پایانی سال شاهد افزایش سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها و طلافروشی‌ها هستیم. به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، پلیس برای پیشگیری از سرقت و افزایش امنیت مراکز خرید تا به حال فکری کرده است؟

طرح‌های ویژه پلیس از نیمه دوم بهمن و در طول اسفند اجرا می‌شود. این طرح‌ها برای ارتقای امنیت در مراکز خرید اجرا می‌شود. با صنف طلافروشان صحبت‌های لازم شده و قرار است برای آنها کلاس آموزشی برگزار شود. همچنین بر روی مجرمان اشراف داریم، طوری که هفته گذشته شاهد دستگیری سارقان مسلح طلافروشی در تهران بودیم. این سارقان را با اشراف پلیس قبل از سرقت دستگیر کردیم.

از نیمه دوم بهمن، آماده باش پلیس به 70 درصد می‌رسد تا بتوانیم وقوع سرقت‌ها را کنترل کنیم. در این ایام طرح‌هایی نیز در بحث ترافیک داریم تا خدمت‌رسانی به مردم تسهیل شود.

در اغتشاشات اخیر شاهد تغییر رفتار پلیس بودیم. طوری که باعث قدردانی نمایندگان مجلس شد. چه توصیه‌ای به ماموران برای کاهش تنش داشتید؟

در تحرکات اخیر، نگاه ما مردم مدارانه و جامعه محورانه بود. تلاش کردیم پلیس در تهران کوچک‌ترین تعرضی نسبت به مردم نداشته باشد. بیشتر با تذکر، خواهش و با رفتارهایی در شأن و تراز یک پلیس مسلمان با مردم برخورد کردیم.خیلی جاها هم آمدند، حرف زدند، حتی بچه‌های ما کتک خوردند، چوب خوردند، فحش شنیدند اما با سعه صدر و یک مدیریت هوشمندانه و مدبرانه توانستیم فضا را برای افرادی که می‌خواستند سوء استفاده کنند، ببندیم.

سعی کردیم با برخوردی مسئولانه و برادرانه این موضوع را جمع کنیم. مشاهده کردید که در تهران هیچ اتفاقی نیفتاد و خونی از دماغ کسی نیامد. مردم هم همراهی کردند. یک اقدام و مدیریت هوشمندانه، مسئولانه و برادرانه و دوستانه در کنترل تجمعات بود.

هراز گاهی شاهد دعوت مردم به تجمعاتی هستیم که بدون مجوز است. از جمله دعوت به تجمع در روز چهارشنبه، پلیس اجازه برگزاری این تجمعات را می‌دهد؟

هرگونه تجمعی باید با مجوز وزارت کشور باشد و تا آنجا که من خبر دارم، فعلا هیچ اجازه‌ای برای تجمع داده نمی‌شود. توقع داریم مردم عزیز اگر گله‌ای از سازمانی دارند در چارچوب قانون پیگیری کنند و مطمئنم تجمعی صورت نخواهد گرفت.

منبع :جام جم

انتهای پیام/

اقدامات نیروی انتظامی برای مبارزه با سرقت

برچسب ها: سرقت ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار