کهنه قلعه مشگین شهر یادگار دوران ساسانی

کهنه قلعه مشگین شهر یکی از آثار به جا مانده از دوره ساسانی در منطقه‌ای روی تپه طبیعی در قسمت غرب رودخانه خیاو چاری قرار دارد.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، كهنه قلعه مشگين شهر از استحكام خاصی برخوردار بوده و در جنگ‌ها و تهاجمدشمنان به‌ عنوان پناهگاه از آن نگهداری و استفاده می‌ شد.

اين قلعه با مساحتی در حدود ۱۵هزار متر مربع در قسمت ورودی مشگين شهر از طرف جاده اردبيلو روی تپه‌ایطبيعی با۵۰ متر ارتفاع واقع شده و از 6 برجك با ديوارهای ضخيم خشتی و حجره‌های كوچك آخور مانند تشكيل شده است.

طراحی اين حجره‌ها به صورتی است كه هر حجره برای اسكان يك سرباز به همراه اسب پيش بينی شده است.

ارتفاع تقریبی اين قلعه 1416 متر از سطح آب‌های آزاد است، بنای اولیه این قلعه در دوره شاپور دوم ساسانی در سال 337 میلادی به دستور نرسه هرمز حکمران ساسانی در خیاو به مدت 6 سال ساخته شده است.

وجود سنگ نبشته‌ای به خط پهلوی ساسانی در جبهه شمال‌غربی این بنا در فاصله 150 متریدر آبراهه خیاو قرار دارد.

سفالینه‌ها و مفرغ‌های به دست آمده، پیشینه این بنا را حتی به دوره ساسانیان می‌رساند. پلان قلعهبه صورت ذوذنقه غیرمنظم در امتداد شمال غربی و جنوب غربی است.

طول ضلع آن۹۰متر و ضلع جنوبی آن۲۳۷متر و عرض این قلعه در سمت غربی۱۱۵مترو در شرق۹۱متر می‌باشد.

در دو گوشه شمال‌غربی و جنوب آثار برج مدور به قطرهای۶متر و۱۰متر وجود دارد.

درمنتهی‌الیه شرقی ضلع شمالی آثار دو برج به قطرهای۵/۷و۶متر با ضلع بهتر از برج‌هایدیگر به چشم می‌خورد.

سازه‌های دیوارهای قلعه از سنگ، ملات گچ و آهک و بقیه از خشت و کنگره‌هایآن از گل ساخته شده است.

در كاوش‌های باستان شناختی در كهنه قلعه نشانه‌هايی از موارد فرهنگی، سفال‌های دست سازو چرخ ساز به رنگ نخودی و خاكستری و فلز مفرغ مربوط به دوره آهن سه به دست آمده كه منسوب به اقوامی است مشهور به «اورارتو» كه در آستانه شكل گيری دولت ماد و در مواردی حتی پيش از آندر بيشتر نقاط آذربايجان نشانه‌هايی از فرهنگ و تمدن آنها مشاهده شده است.

اين بنا در سال۱۳۴۵در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است.

کهنه قلعه مشگین شهر یادگار دوران ساسانی

اولین سنگ نبشته دوران ساسانی کشف شده در آذربایجان

در ضلع شمالی کهنه قلعه در داخل خیاوچای (باغ نوروز) کتیبه‌ای موجود است که اولین سنگ نبشته دوران ساسانی کشف شده در آذربایجان است.

این سنگ نبشته که بر روی آن تاریخ 347 م. (هفتمین ماه از بیست و هفتمین سال از سلطنت شاپوردوم) نقش بسته است.

بنا به نوشته این سنگ نبشته، قلعه کهنه (کهنه قالا) به دستور نرسه هرمز، حکمران محلی منطقه مشگین شهر ساخته شده و شش سال به طول انجامیده و چندین دوره تعمیرات در آن صورت گرفته که آخرین تعمیر این قلعه در دوران زندیه می باشد.

کهنه قلعه مشگین شهر یادگار دوران ساسانی

مرمت اضطراری «کهنه قلعه» در مشگین شهر اجرا می‌شود

رئیس میراث فرهنگی مشگین شهر گفت: مرمت اضطراری اثر دوره ساسانی کهنه قلعه در این شهرستان اجرا می‌شود.

محرم جعفری در تشریح اقدامات این اداره کل در حوزه آثار باستانی و تاریخی تصریح کرد: به دلیل اهمیت این اثر باستانی، امسال عملیات پی‌گردی و مرمت اضطراری جهت حفاظت از کهنه قلعه آغاز شد.

وی افزود: علاوه بر این عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای قانلی بولاغ نیز ادامه یافت و امسال عملیات اجرایی احداث موزه مشگین شهر آغاز شد.

رئیس میراث فرهنگی مشگین شهر همچنین به مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در قزیلی قیه احمد بیگلو اشاره کرد و بیان داشت: طرح پوشش آثار باستانی کشف شده در شهر یری نیز در ۹ ماهه امسال تهیه شد.

جعفری همچنین به شناسنامه‌دار کردن ۶۵۰ مورد شی تاریخی اشاره و تأکید کرد: امسال نقشه املاک محوطه بقعه شیخ حیدر نیز تهیه شده و واگذاری‌ها در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: شهرستان مشگین شهر یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان اردبیل است که آثار تاریخی و باستانی متعددی در گستره آن قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.