باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تحول چشمگیر در توسعه حمل ونقل کهگیلویه و بویراحمد/خروج ترانزیتی ترین محور کشور از بن بست

کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر برای رها شدن از توسعه نیافتگی، میدان سازندگی در عرصه های گوناگون بوده و تحول در حوزه راه سازی، در این میدان، نقشی برجسته داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،در22 تیرماه 1342 هـ. ش طبق تصویب نامه مجلس شورای ملی وقت، سرزمین ایلات شش گانه کهگیلویه و بویراحمد (1-بویراحمد 2- طیبی 3- بهمئی 4- چرام 5- دشمن زیاری 6- بابویی) که تا آن زمان بخشی جزء استان فارس و بخشی جزء خوزستان بود از این دو استان جدا شد و به فرمانداری کل تبدیل شد.

متعاقب آن شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سال 1344 هـ.. ش به واسطه قلمرو ایل بویراحمد و ملاحظات سیاسی شکل گرفت وسرانجام در خرداد سال 1355 هـ.. ش با همان محدوده به استان کهگیلویه وبویراحمد تغییر یافت.

 کهگیلویه و بویراحمد اگر چه در وسعتی کمتر از یک درصد از خاک کشور را دربرگرفته است اما باداشتن یک چهارم نفت وگاز، حدود 10درصد منابع آب، دومین استان دارای پوشش جنگلی  و ظرفیت های  اقتصادی وطبیعی بالایی را درخود جای داده است.

 از طرفی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن بین استان های بزرگی چون اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان کریدور شمال به جنوب و بالعکس و همچنین شرق به غرب  شناخته می شود و همچنین افزایش 4 هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل استان کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته نشان می دهد این استان از قدیم نیازمند توسعه راه های ارتباطی زمینی،هوایی و ریلی بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر برای رها شدن از توسعه نیافتگی، میدان سازندگی در عرصه های گوناگون بوده و تحول در حوزه راه سازی، در این میدان، نقشی برجسته داشته و توسعه این استان را شتاب بخشیده است.

امروزه مقوله ارتباطات و توسعه زیرساخت های ارتباطی بویژه موضوع ترانزیت ، حمل و نقل و ترابری به عنوان یکی ازمحورهای اساسی و شاخص های مهم توسعه همه جانبه در هر منطقه و سرزمین جغرافیایی محسوب می شود.

 

  تحول چشمگیر در توسعه حمل ونقل کهگیلویه و بویراحمد / خروج ترانزیتی ترین محور کشور از بن بست

تحول چشمگیر در توسعه حمل ونقل کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در میان پنج استان جنوب وجنوب غربی به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مطرح شده و امروزه به یکی از بزرگترین محورهای ترانزیتی کشور تبدیل شده است.

کهگیلویه و بویراحمد که تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می برد وتنها 75 کیلومتر راه در آن وجود داشت ، هم اکنون دارای5 هزارو 919 کیلومتر راه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی حدود149 کیلومتر بزرگراه و 490کیلومتر راه اصلی در استان ساخته شده است.

علیمردانی گفت: ما شاهد توسعه راه ها در روستاهای استان هم بودیم به طوری که هم اکنون 2100کیلومتر راه روستایی در استان ساخته شده است.

وی همچنین از اتصال مرکز استان به خط ریلی کشور در شهر اقلید استان فارس خبر داد و گفت:قطعه اول این خط آهن هم اکنون 60 درصد پیشرفت کاری دارد.

مدیر فرودگاه یاسوج هم گفت: فرودگاه یاسوج که در سال 1379 راه اندازی شد، در طی چند سال گذشته تحولات چشمگیری در توسعه حمل ونقل در استان داشته  و در طی یک سال گذشته 26 هزار مسافر در فرودگاه یاسوج جابجا شدند.

در راه روستایی اقدامات برای بهبود وضعیت رفت و آمد بسیار خوب و ارزنده بود به طوری که بیشتر راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد آسفالته شد و در برخی شهرستان‌ها جشن پایان آسفالت راه‌های روستایی گرفتند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد به همراه نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، فیلی معاون عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی استان دی ماه گذشته با وزیر راه و شهرسازی دیدار و در خصوص وضعیت راه‌های استان گفتگو کردند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: توسعه راه‌های اصلی و فرعی شهری و روستایی، تقویت زیرساخت ها و تاکید بر برخورداری استان از راه‌آهن و شتاب بخشی به پروژه ریلی کهگیلویه وبویراحمد از جمله مهمترین موضوعات این دیدار بود.

علی محمد احمدی افزود: این جلسه با هدف بررسی مشکلات طرح ها و پروژه های راه و شهرسازی در حوزه مسکن، راه، حمل و نقل، فرودگاه، راه آهن، بافت های فرسوده شهری، آزمایشگاه فنی خاک، پروژه های ملی، راه های روستایی و نگهداری جاده ها برگزار شد.

وی اظهار داشت: تمامی بخش های حوزه راه و شهرسازی و محورهای مواصلاتی اصلی بصورت تک به تک و کامل مورد بررسی و تاکید قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

به گفته احمدی، با تشکیل این جلسه قطعا در حوزه حمل و نقل، نگهداری از راه ها و شتاب بخشی به احداث پروژه ها در بخش راه اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

استاندار تصریح کرد: تامین و تخصیص اعتبارات پروژه های ملی در دست اجرای استان از وزیر راه شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این نشست گزارش کاملی از عملکرد حوزه راه و شهرسازی و مشکلات و کمبودهای در زمینه های مختلف به وزیر ارائه شد.

استاندار ابراز داشت: موضوع جابجایی زندان یاسوج جهت بهبود وضعیت پروازهای فرودگاه و شتاب بخشیدن به راه آهن از دیگر موضوعات این نشست بود که مقرر شد، اعتبارات خوبی در سال آینده به این پروژه اختصاص یابد.

 

تحول چشمگیر در توسعه حمل ونقل کهگیلویه و بویراحمد / خروج ترانزیتی ترین محور کشور از بن بست

اتصال یاسوج به آزاد راه شیراز- اصفهان

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: احداث بیش از 50 کیلومتر آزاد راه با هدف اتصال یاسوج به آزاد راه "شیراز-اصفهان" در دستور کار بوده که با اجرای این پروژه شاهد کاهش 2 ساعته مسیر یاسوج به تهران هستیم.

وی از افتتاح و کلنگ‌زنی 358 پروژه عمرانی و طرح اقتصادی در دهه فجر امسال در استان خبر داد و افزود: این تعداد پروژه با اعتباری افزون بر 227 میلیارد تومان اجرایی شده که از این تعداد 170 پروژه اقتصادی و 188 مورد عمرانی است.

فیلی با اشاره به ضرورت توسعه‌ راه‌های ارتباطی اعم از زمینی، هوایی و ریلی و نقش این مهم در توسعه ابراز کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های مجموعه مدیران ارشد استان توسعه راه‌های ارتباطی بوده و در این زمینه برنامه‌های مهمی در دستور کار داریم.

وی تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام را اولویت دانست و ادامه داد: سعی بر آن داریم پروژه جدیدی جز در صورت ضرورت تعریف نکنیم و بیشتر پیگیر تکمیل پروژه‌های نمیه تمام باشیم.

100کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه وبویراحمد در دست ساخت است

معاون ساخت و توسعه راههای کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اینک بیش از 100 کیلومتر بزرگراه در سطح استان در حال ساخت است.

محمد راستا  اظهار داشت: تا سال 92 کمتر از 50 کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده بود که ظرف چهار سال گذشته افزون بر 90 کیلومتر به این میزان اضافه شده است.

وی، طول راههای اصلی، فرعی و بزرگراه از مجموع حدود 6 هزار کیلومتر راه را در استان افزون بر یکهزار و 550 کیلومتر ذکر کرد.

راستا برخی از طرح های مهم راهسازی در حوزه راه های اصلی را شامل جاده یاسوج - سی سخت، باباکلان - گچساران - چرام ، باغچه سادات - سرفاریاب و جاده ملی پاتاوه - دهدشت عنوان کرد.

معاون ساخت و توسعه راه های کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اینک 30 کیلومتر از جاده باباکلان- گچساران و چرام در حال اجراست.

وی عنوان کرد : طرح ملی جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تا سال 1392 تعطیل بود و مردم منطقه نیز هیچ امیدی برای ساخت و افتتاح آن نداشتند اما بر شتاب بخشی در اجرای آن تاکید شد زیرا جزء طرح های سفر رهبر معظم انقلاب به استان در خرداد سال 1373 بود.

راستا ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی این جاده ارتباطی از 47 درصد سال 1392 به بالای 80درصد هم اینک رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راه های کهگیلویه و بویراحمد گفت که اردیبهشت سال جاری قطعه دوم این جاده ارتباطی با نام دم چنار تا لوداب و به طول 28.5 کیلومتر با حضور مسئولان به بهره برداری رسید.

راستا اظهار داشت: قطعه های اول و چهارم این جاده ارتباطی در گذشته افتتاح شده بود و قطعه سوم نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال ساخت است و تا پایان سال مالی 1396 (تیر 1397) افتتاح می شود.

وی بیان کرد: بهره برداری اولیه از جاده ارتباطی یاسوج - باغچه سادات - سرفاریاب انجام و برای نخستین بار ارتباط آسفالتی بین شهرستان های کهگیلویه و چرام با یاسوج برقرار و اکنون نیز این جاده در حال ارتقای وضعیت است.

معاون ساخت و توسعه راه های کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اینک نیز افزون بر 500 کیلومتر جاده روستایی در سطح استان برای بهسازی و آسفالت در دست اجراست که حدود 100 کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

راستا تصریح کرد: جاده روستاهای منطقه سیلاب وکلوار تا امام زاده شاه قاسم به طول 50 کیلومتر یکی دیگر از مهمترین راه های روستایی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد همچنان به لحاظ شاخص آسفالت راه روستایی نسبت به میانگین کشوری هنوز فاصله زیادی دارد، افزود : بیش از نیمی از مجموع چهار هزار و 500 کیلومتر راه روستایی در این استان خاکی است.بیش از 44 درصد جمعیت افزون بر 713هزار نفری استان کهیگلویه وبویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در روستاها ساکن هستند.

اگر راه را محور توسعه فرض کنیم در خواهیم یافت که در همین یک قلم از شاخصه‌های توسعه، وضعیت استان ما در حوزه روستایی بسیار بهتر از حوزه شهری است.

استانی که اکنون طول بزرگراه‌های آن به بیش از 100 کیلومتر نمی‌رسد اما در حوزه راه روستایی دو درصد از میانگین کشور بالاتر قرار دارد.

همچنین در آماری دیگر از سوی مراکز رسمی وضعیت استان به این قرار است که نسبت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و راه اصلی به کل راه‌های استان 36 درصد است که این شاخص در کشور 44 درصد بوده و خود دلیلی بر این مدعا خواهد بود.

بررسی دلایل توسعه نیافتگی استان کهگیلویه وبویراحمد نشان می دهد از گذشته های دور تاکنون همواره مسئله راه های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه راه های کشور یکی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان این خطه بوده است.

 کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.