هر ایرانی حدود ۷۰درصد انرژی روزانه خود را با نان تامین می‌کند

مدیر نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برای دسترسی به یک نان مطلوب باید سه گروه شاخص در نان مدنظر قرار گیرد.

هر ایرانی حدود ۷۰درصد انرژی روزانه خود را با نان تامین می‌کندبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  شهریار مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:  برای دسترسی به نان مطلوب باید سه گروه شاخص در آن مدنظر قرار گیرد که شاخص های حسی مانند رنگ ، بو و مزه، شاخص‌های تغذیه‌ای مانند پروتئین ، املاح و ویتامین‌های گروه B و شاخص های بهداشتی مانند عدم استفاده از هرگونه افزودنی های غیرمجاز مانند جوش شیرین و بلانکیت از آن جمله است.

 وی با بیان اینکه  سرانه مصرف نان در کشور ما به ازای هر نفر سالانه بین 160 تا یک 180 کیلوگرم است افزود:هر ایرانی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد انرژی روزانه خود را از طریق نان تامین می‌کند که این رقم اهمیت این ماده غذایی را به خوبی روشن می‌کند.

مستوفی گفت: متاسفانه در برخی از نانواها شاهد استفاده از جوش شیرین هستیم و بر کسی پوشیده نیست که جوش شیرین با ایجاد مشکلات شدید گوارشی موجب می‌شود که فرایند تخمیر در نان به درستی انجام نشده و نان به سرعت فاسد شود.

وی ادامه داد:  میزان بالای نمک یکی دیگر از مشکلات نان است و میزان استاندارد نمک در نان یک درصد به ازای ماده خشک مورد استفاده است که متاسفانه این میزان رعایت نمی‌شود و همین امر باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون در بین مردم شده است.

مستوفی گفت: توصیه می شود مردم در هنگام خرید نان به هیچ عنوان از نایلون برای نگهداری نان استفاده نکنند و نان خریداری شده را در کیسه‌های پارچه‌ای نگهداری کنند و همچنین نان را نباید بیشتر از ۳ تا ۵ روز در یخچال بگذارند و در فریزر نیز بیشتر از سه هفته نگهداری نشود و نیز از مصرف نان‌های سوخته به شدت خودداری کنند.

انتهای پیام/ز


هنگام خرید نان به هیچ عنوان از نایلون برای نگهداری نان استفاده نکنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار