جبارزاده در همایش فصلی خانه احزاب:

استانداران مکلف به بسترسازی برای گفت‌وگوهای سازنده هستند/ دولت خواهان اداره کشور با خرد جمعی است

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: دولت معتقد به اراده کشور با عقل و خرد جمعی است و تحقق این هدف مستلزم همکاری احزاب و تشکل‌های سیاسی است.


استانداران مکلف به بسترسازی برای گفت‌وگوهای سازنده هستند/ دولت خواهان اداره کشور با عقل و خرد جمعی استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در همایش فصلی خانه احزاب که امروز پنجشنبه(10 اسفند ماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: امروز میان دستگاه‌های دولتی، احزاب و تشکل‌های سیاسی باید ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد تا بتوانیم از نقطه نظرات آنها بهره ببریم.

وی افزود: جلسات متعدد بسیاری در معاونت سیاسی با مشارکت دانشگاهیان در حوزه جامعه‌شناسی برگزار و طبق نظر رئیس جمهور، هفته گذشته با دستور وزیر کشور منشور گفت‌وگوی سیاسی به همه استان‌ها ابلاغ شد.

جبارزاده ادامه داد: یک سوی منشور گفت‌وگوی سیاسی احزاب قرار دارند که هدف از ابلاغ و تدوین آن ایجاد ارتباط مستمر میان بخش‌های دولتی و احزاب و جریان‌های سیاسی است؛ در منشور گفت‌وگوی سیاسی به فصل سوم و اصول 24، 26 و 27 قانون اساسی که مبتنی بر فعالیت احزاب بوده اشاره شده است.

وی بیان کرد:‌ همچنین استانداران در منشور گفت‌وگوی سیاسی موظف هستند خانه احزاب،‌ سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را تأسیس کنند، چرا که خانه احزاب می‌تواند یار ارزشمندی باشد و در کنار مسائل اجرایی قرار بگیرد.

جبارزاده تأکید کرد: وجود سازمان‌های مردم نهاد در بخش‌های مختلف می‌تواند به عنوان هم فکری برای دولت تلقی شود، از این رو به همه استان‌ها تأکید کردیم نسبت به تأسیس خانه احزاب اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه با اشاره به دومین موضوع منشور گفت‌وگوی سیاسی اظهار کرد: اصلاح فرآیندهای محدودیت آفرین و رفع موانع فعالیت‌های احزاب در بخشی از این منشور گنجانده شده است، چرا که معتقدم برای بسیاری از مسائل نمی‌توان به صورت عام نسخه پیچید؛ لذا بررسی آسیب شناسی فعالیت‌های محدود کننده احزاب را از شورای گفت‌وگو خواسته‌ایم.

وی تأکید کرد: همچنین از شورای گفت‌وگو خواسته‌ایم تا در این شورا ساز و کارهایی در نظر گرفته شود که نتیجه آن منجر به تعامل پایدار و موثر مدیریت عالی استان با اصحاب جراید، مطبوعات، جریان‌های سیاسی قانونی و شناسنامه‌دار باشد تا از این راه بتوانیم نظرهای آنها را برای اداره امور دریافت کنیم.

جبارزاده افزود: این نشست‌ها می‌تواند برای اصلاح اداره امور استان‌ها موثر باشد و همچنین مواردی مطرح خواهد شد که مربوط به مسائلی فراتر از استان‌ها می‌شود، لذا قطعا نیاز به تدوین قانون و آیین نامه و اصلاح قانون است.

معاون سیاسی وزیر کشور متذکر شد: امیدواریم صاحبان فکر و اندیشه در اداره امور استان‌ها نظرهای خود را ارائه دهند و در سطوح ملی هم از دیدگاه آ‌نها استفاده خواهیم کرد.

وی یادآور شد: استانداران مکلف شدند کارگاه‌های آ‌موزشی و جلسات توجیحی برگزار کنند و هر اقدامی که برای فعال کردن تشکل‌های سیاسی و آوردن آنها به صحنه اجرایی سیاسی لازم است، انجام دهند و با تشکیل کلاس‌های آموزشی به این موضوع کمک کنند، چرا که از طریق آموزش می‌توان از ظرفیت احزاب برای اداره جامعه استفاده کرد.

جبارزاده اضافه کرد: همچنین استانداران برای تقویت ارتباط و گفت‌وگوهای سازنده میان جریان‌های سیاسی مکلف هستند اقدامات بسترسازی انجام دهند چرا که اگر درِ گفت‌وگو بسته باشد ، افراد سعی می‌کنند به شکل دیگری حرفشان را به گوش مسئولان برسانند، لذا گفت‌وگو را به عنوان یک اصل در منشور گفت‌وگوی سیاسی مطرح کردیم و هر اندازه که بتوانیم آن را ترویج می‌دهیم تا ثمرات بیشتری حاصل شود.

معاون سیاسی وزیر کشوربا بیان اینکه تاریخ همواره شاهد اثرات خوب گفت‌وگو بوده است، افزود: گفت‌وگو می‌تواند معجزه کند بر این اساس چنین رویکردی می‌تواند زمینه مفاهمه را تقویت کند و منجر به همکاری، همدلی، موضع‌گیری مشترک و اصول کلی نظام، امنیت داخلی و منافع ملی شود.

وی گفت: بعد از آ‌شوب‌های دی ماه تعدادی از دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی در وزارت کشور حضور داشتند و ما در پایان جلسه شاهد موضع‌گیری‌شان بودیم. 99 درصد آنها که دارای جریان‌های فکری به ظاهر متفاوتی بودند در خصوص منافع ملی و امنیت کشور نظر مشترکی داشتند، بنابراین باید از توان احزاب و تشکل‌های سیاسی استفاده کنیم.

جبارزاده تأکید کرد: مصمم هستیم شورای گفت‌وگو را گسترش دهیم و از استان‌ها خواسته‌ایم عملکرد فصلی و تحقق اهداف منشور گفت‌وگوی سیاسی را به وزارت کشور گزارش دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور متذکر شد: امیدواریم احزاب و تشکل‌های سیاسی در تحقق عملی منشور گفت‌وگوی سیاسی به ما کمک کند و ما بتوانیم این موضوع را در جامعه و ایجاد فرهنگ گفت‌گو منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: در سایه برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مدیران محلی و صاحبان صنایع می‌توانند تصمیم‌سازی کنند و همه مشکلات و موانع را برطرف کنند.

جبارزاده اظهار کرد:‌ دولت معتقد نیست که عقل کل است و نیازی به مشورت ندارد بلکه دولت اعتقاد دارد با عقل و خرد جمعی می‌توان کشور را اداره کرد و تحقق این هدف هم مستلزم همکاری احزاب و تشکل‌های سیاسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم چنین چیزی اتفاق بیفتد
آخرین اخبار