رونمایی لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان در المپیاد فرش کشور

لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان در دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در دانشگاه کاشان طی آیینی رونمایی ‌شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معاون استاندار و فرماندار کاشان در این آیین که با با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد گفت : امروز رونمایی از دومین ثبت جهانی در حوزه فرش دستباف انجام می‌شود که نخستین آن چند سال قبل با عنوان ثبت مهارت‌های سنتی بافت در فرش کاشان و امروز هم ثبت دوم به‌عنوان لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان رونمایی می‌شود که باعث بسی افتخار برای کاشانی‌ها و بلکه ایرانیان است.

 
حمیدرضا مومنیان، با اظهار خشنودی از تأسیس رشته فرش گفت: زمانی که این رشته ایجاد شد مثل یک نخ تسبیح به‌صورت متمرکز و منسجم همه حوزه‌های فرش را در کشور به هم پیوند داده است و عامل رقابت سازنده و رونق و نشاط بیش‌ازپیش و پویایی در حوزه فرش دستباف شد.
 
وی با تاکید بر اینکه در هر زمینه‌ای از حوزه‌های هنر، فرهنگ و ادب و تمدن ستاره‌ای درخشان از ستارگان پرفروغ هنر کاشان در آن حوزه می‌درخشد افزود: کاشان شهر دیرین و کهن و شهر سفال‌های زرین‌فام است.
 
به‌گفته‌وی،  بسیاری از آثار نفیس و گران‌بهای هنر ایران متعلق به هنرمندان کاشانی است.
 
فرماندار کاشان، با تأکید بر نقش‌های فاخر، رنگ‌های باشکوه، ترکیب‌بندی زیبای نقوش و فضاهای خالی و پر در کنار هم در فرش گفت: این هنر عظیم یادآوری می‌کند ما از چه تاریخ، کهن، عمیق و ریشه‌داری برخوردار و خوشحال هستیم که یکی از قوی‌ترین و بدیع‌ترین این ریشه‌های کهن فرش ایرانی است.
مومنیان،  تصریح‌کرد: فرش پازیریک به‌عنوان قدیمی‌ترین نمونه از فرش در اختیار بشریت هست که همه اذعان می‌کنند مربوط به مناطق مرکزی ایران است.
 
شایان‌ذکر است: اصل لوحی که درواقع ثبت فرش دستباف کاشان را در سازمان جهانی مالکیت معنوی در ژنو انجام می‌دهد همچون سایر استان‌ها و مناطق فرش‌بافی ایران که در اختیار استان به عنوان متولی تخصصی حوزه فرش دستباف قرار می‌گیرد در این استان نیز در اختیار سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان قرار داده می‌شود.
آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان در دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در دانشگاه کاشان با حضور حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران، اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، معاون استاندار و
 
فرماندار کاشان، رئیس دانشگاه پروفسور عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان، دکتر احمد اکبری رئیس پژوهشکده فرش دانشگاه کاشان، دکتر امیرحسین چیت‌سازیان رئیس انجمن علمی فرش ایران و سایر مسئولان و مدیران این دانشگاه و مرتبط با هنر صنعت فرش برگزار شد.
 
انتهای پیام/م
 

رونمایی لوح ثبت جهانی فرش دستباف کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار