خوراکی که انسان می‌خورد همچون بذری است که در زمین ریخته می‌شود، اگر حلال و پاکیزه باشد، اثرش در قلب که به منزله سلطان بدن است ظاهر خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نگاه اسلام، اقتصاد موضوع بسیار مهمی است و به آن بسیار توجه شده است؛ چرا که نیاز‌های بدن و جسم انسانی از این راه تامین می‌شود و پاکی و ناپاکی لقمه بر فکر و اندیشه و ایمان و باور‌های قلبی او تاثیر مستقیمی به جا می‌گذارد؛ چنانکه امام حسین (علیه السلام) خاستگاه شقاوت مردم کوفه را لقمه‌های حرام می‌داند.

اصولا دستاورد‌ها و درآمد‌های انسانی بیانگر شخصت هر انسانی است. به این معنا که هر چه انسان کسب می‌کند، نشان می‌دهد که دارای چه شخصیتی است و همچنین آینده او را تعیین می‌کند. از این رو در روایات بسیاری به انسان‌ها سفارش شده به طعام و خوراکی که جسم و روح از آن بهره مند می‌شود دقت بسیار کنند که شخصیت و سرنوشت انسان در گرو آن است.

در بیانی خداوند این موضوع را این گونه بیان می‌کند: «ای مردم! از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است، بخورید و پیرو برنامه‌های شیطان نشوید که البته او با شما آشکارا دشمنی دارد». (۱)

در جایی دیگر می‌خوانیم که: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا»:‌ای فرستادگان! از غذا‌های پاک بخورید و عمل صالح انجام دهید. (۲)

از ترتیب دو جلمه «از غذا‌های پاکیزه بخورید» و «عمل صالح انجام دهید» به دست می‌آید که غذای حلال زمینه را برای اعمال صالحه مهیا می‌نماید.

 

تأثیر لقمه در دیندار بودن


در بیانی امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «لا تَدَعْ طَلَبَ الِّرزْقِ مِنَ الحَلالِ، فَاِنَّهُ وَ عَوْنٌ لَکَ عَلی دینکَ»: طلب روزی حلال را فرو نگذار، که روزی حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (۳)

از این روایت به دست می‌آید، کسانی که در اعتقاداتشان سست شده‌اند و در بسیاری از دستورات دینی سهل انگاری می‌کنند، این حالت ریشه در رزق و روزی آنان دارد، چنانچه اگر روزی، حلال بود انسان را بر فرامین الهی یاری می‌نمود.

کسب روزی حلال سخت است
قال النبی (صلی الله و علیه وآله) «الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ الْحَلَالِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه» کسی که به خاطر خداوند در جستجوی روزی حلال از مکانی به مکان دیگر مسافرت می‌کند مانند رزمنده‌ای است که در راه خدا جهاد می‌کند. (۴)

 

لقمه حلال، دعا را مستجاب می‌کند


مردی خدمت پیامبر (صلی الله و علیه وآله) آمد و عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمودند: «طَهّرْ مَأکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ»: غذای خود را پاک کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز. (۵)


بیشتر بخوانید: عملی که شیطان را از انسان دور می‌کند


کلام آخر
در نظام هستی، هر کاری اثری بر جای می‌گذارد؛ هر چند در مواردی نتوان این تأثیر را با چشم ظاهری دید.
مردی خدمت پیامبر (صلی الله و علیه وآله) آمد و عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمودند: «طَهّرْ مَأکَلَکَ وَ لا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرَامَ»: غذای خود را پاک کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز.

مثلا عمل زنا و نکاح چه فرقى با هم دارند که یکى گناه شده و دیگرى ثواب، با اینکه سکناتی که عمل، از آن تشکیل یافته در هر دو یکى است؟

و همچنین خوردن که در حلال و حرام یکى است؟ اگر دقت کنیم خواهیم دید تفاوت این دو در موافقت و مخالفت خدا است، مخالفت و موافقتى که در انسان اثر گذاشته و در نامه اعمالش نوشته مى‏ شود، نه خود نفس فعل، چون نفس و حرکات و سکنات که یا آن را زنا مى‏ گوییم و یا نکاح، به هر حال فانى شده از بین مى ‏رود و تا یک جزئش فانى نشود نوبت به جزء بعدى‏ اش نمى‏ رسد و پر واضح است که وقتى خود فعل از بین رفت عنوانى هم که ما به آن بدهیم چه خوب و چه بد فانى مى‏ شود؛ و حال آنکه ما مى‏ گوییم: عمل انسان، چون سایه دنبالش هست، پس مقصود آثار عمل است که یا مستلزم عقاب است و یا ثواب و همواره با آدمى هست تا در روز «تُبْلَى السَّرائِرُ» خود را نمایان کند. (۶) و این گونه است که از دید ظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست، ولی لقمه حرام و حلال تأثیری بر جان و شخصیت آدمی دارند که کشف آن از محدوده علوم ظاهری بشر خارج است.

بنابر این همان‏گونه که انسان سعی دارد غذایش از هر نوع آلودگی ظاهری به دور باشد، به همین خاطر غذا‌ها را در ظرف‌های سرپوشیده و دور از دست‌های آلوده و گرد و غبار نگهداری می‌کند، باید تلاش نماید غذای خود و خانواده اش را از هر نوع آلودگی به حرام نیز حفظ نماید.


پی نوشت:
۱- بقره، آیه ۱۶۸،
۲- مومنون، آیه ۵۱،
۳- الحیاة، ج. ۴، ص. ۶۵۰،
۴- بحارالانوار، ج. ۱۰۰، ص. ۱۷،
۵- وسایل الشیعه، ج. ۱۴، باب ۴۶۷،
۶- ترجمه المیزان، ج‏۱۵

منبع: تبیان

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قرآن ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده صالحد
۱۷:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
به عقیده ممن کل اقتصاد باید دولتی باشه یعنی اینکه دولت کل کارهای ساختمانی . کارخانه ها . شرکت ها . رو بدست بگیره و از خصوصی ها بگیره تا درست بشه تا افراد مظلومم و ضعیف تو جامعه پامال نشنن اگه این جوری بشه عدالت برقرار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روایتی از حضرت امیرالمومنین شنیدم میخواستم صحت و منبع اون رو بدونم.


شما رزق حلال بدهید تربیت فرزندان با ما اهلبیت
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۹:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
برای برکت روزی حلال ودوری از حرام صلوات بفرستید برای من هم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
اشرف
۱۲:۰۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
لطفا یه نفر جواب سوال منو بده
سوال پایین
Iran (Islamic Republic of)
اشرف
۲۳:۰۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
چرا خدا زن و فرزندانی را که مخالف مال حرام هستند ولی پدر خانواده حرامخور هست در این دنیا مجازات می کنه و آرامش رو از اونا میگیره؟باید خود اون فرد حرامخور نتیجه رو ببینه .نه زن و فرزند بیگناه و مخالف مال حرام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
آدم اگر بخواد اطرافش رو نگاه کنه حتی تو عالم همسايه داری میتونیم بفهمیم اون آدم های که اهل زندگی حلال بودن و به آخرت و روز قیامت اعتقاد دارن تو زندگی آرامش خاصی دارن و شایدم از لحاظ اقتصادی در طبقه ای متوسط قرار گرفته باشن ولی همین که دور هم هستن حرمت ها پررنگ هست خیلی با ارزش هست و نتیجه این زندگی حلال فرزندان صالح هستند،ولی کسی های مه مسیر که و زندگی رو بر اساس مسیر کج یا لقمه حرام برپا کردن همیشه استرس و دغدغه دارند و هست گونه آرامش و حرمتی در زندگب ندارن و شاید به ظاهر خوشبخت باشن ولی اگر بخوای دقیق تر به زندگیشون نگاه کنی اصلا شاید چیزی به اسم امید تو زندگیشون نباشه حرف آخر آرامش او زندگی خیلی مهم ،آرامش خود را به خاطر مادیات از دست نداد.انشالله اول سلامتی و دوم عاقبت به خیری برای همه رقم بخوره.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم همانطور که به نجاست و پاکی اهمیت میدهیم به پاکی مال خود هم اهمیت ویژه دهیم.

***از مسوولین این سایت مفید تشکر میکنم
که زحمت میکشند و نظرات را بررسی و درج میکنند.***
ان شاالله خداوند متعال شما را به هر آرزویی که دارید برساند.
در پناه خدا....یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی ریاضی
۱۶:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
بنظر این حقیر
خمس حق الناس است و بسیار حساس و مهم.

حق الناس است چون سهم امام و سهم سادات نیازمند است و باید بدست مراجع رساند.
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی ریاضی
۱۶:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
بنظر این حقیر
خمس حق الناس است و بسیار حساس و مهم.

حق الناس است چون سهم امام و سهم سادات نیازمند است و باید بدست مراجع رساند.
Iran (Islamic Republic of)
مازنی
۱۶:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
اکیدا به هموطنان مومنم که برادران و خواهران دینی ما هستند
توصیه میکنم که اگر درمورد خمس اطلاعات "کامل" ندارند حتما یک سرچ اینترنتی هم که
شد بفرمایند.

پ ن: حتی اگر "هزار تومان" هم در سر سال خمسی ما از درآمد سال باشد "خمس"
به آن تعلق میگیرد و تا خمسش را ندایم "مالک آن نمیشویم" مگر شرایط خاصی که
"مرجع تقلیدمان" برایش تعیین کرده (تو سایتها یا رساله ها هست).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
خدا همه ی ما را کمک کنه تا راه درست را برویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
خدا همه ی ما را کمک کنه تا راه درست را برویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
نظرم اینه که درآمد حلال+ پرداخت فوری خمس در سر موعدش = زندگی شیرین
میگن حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی
هر کی که خمسش رو میده میدونه من چی میگم
چنان برکتی به مالتون میاد که خودتون هم تعجب میکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس1
۱۶:۱۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
الحمدلله که هنوز افرادی مثل شما هستند که خمس را مقیداند.
چون بنظر این حقیر ((خمس حق الناس است))

سهم امام زمان(عج) و سادات نیازمند است و من نباید مال آن عزیزان را غصب کنم و ببلعم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
نظرم اینه که درآمد حلال+ پرداخت فوری خمس در سر موعدش = زندگی شیرین
میگن حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی
هر کی که خمسش رو میده میدونه من چی میگم
چنان برکتی به مالتون میاد که خودتون هم تعجب میکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
نظرم اینه که درآمد حلال+ پرداخت فوری خمس در سر موعدش = زندگی شیرین
میگن حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی
هر کی که خمسش رو میده میدونه من چی میگم
چنان برکتی به مالتون میاد که خودتون هم تعجب میکنین.
۱۲۳۴