خلیل آبادی مطرح کرد؛

مترو تهران عامل خشک شدن چشمه علی در شهرری

عضو شورای شهر تهران گفت: شرکت مترو تهران عامل اصلی خشک شدن چشمه علی در شهرری است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در پنجاه‌ و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در خصوص خشک شدن چشمه علی در شهرری اظهار کرد: یکی از فاخرترین آثار تاریخی کشور ایران بدون شک چشمه‌علی یا به نام قدیمی آن سورنا در شهرری است که دیرینگی آن به 8 هزار سال می‌رسد.

وی افزود: این میراث ارزشمند که در سال ۱۳۱۳ به شماره ۲۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، در مجاورت خود میزبان آثار دیگری از جمله باروی ری یا همان دیوار دفاعی در زمان جنگ و کتیبه فتحعلی شاه قاجار است که البته به صورت جداگانه واجد ارزش شناخته شده و در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۲۸۴ به ثبت رسیده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: این پکیج ارزشمند که به تنهایی مقصد گردشگری تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، اکنون در معرض خطری جدی قرار دارد.

خلیل آبادی تصریح کرد: کم‌آبی شدید، در برخی مقاطع خشک شدن کامل چشمه‌علی و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی و البته بازدید‌های مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر از این اثر، خبر از روز‌های تلخی برای مسافران نوروزی تهران در آستانه سال نو دارد.

وی افزود: با تحقیقاتی که اینجانب از چگونگی روند حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران به عمل آورده‌ام، متوجه شدم که شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه‌علی و به تَبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می‌کند و البته که این فقط آغاز ماجرا است.

عضو شورای شهر تهران گفت: طبق اسناد موجود و قابل دسترس برای خبرنگاران، تمام حق‌آبه چشمه‌علی متعلق به زمین‌های کشاورزی شهرک علائین شهرری است که با توجه به دوران خشکسالی و زیر کشت رفتن ۴۰۰ هکتار از اراضی این منطقه، صنعت اکسیژن ساز روز‌های آلوده تهران و دست‌رنج کشاورزان زحمتکش منطقه ۲۰ رو به نابودی است.

خلیل آبادی تصریح کرد:اینجانب ضمن اعلام حمایت از توسعه خطوط ریلی شهری و رونق حمل‌و‌نقل عمومی درخواست دارم، همان طور که در برنامه‌ریزی‌های قبلی شاهد رعایت حال برج طغرل توسط شرکت حفاری بودیم، برای اوضاع اَسف‌بار چشمه‌علی و کشاورزان رنجور منطقه ۲۰ چاره‌ای عاجل بیاندیشند.

انتهای پیام/

تذکر عضو شورای شهر تهران به شرکت مترو درباره خشک شدن چشمه علی شهرری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
آخرین اخبار