حجتی در صحن مجلس:

رشد بخش کشاورزی حدود 4 الی 5 درصد بوده است/ نیازی به واردات میوه به کشور نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با رفع برخی موانع توسعه صادرات و تولید براساس آمار بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی مستمرا مثبت حدود 4 الی 5 درصد بوده است.

رشد بخش کشاورزی حدود 4 الی 5 درصد بوده است/ نزدیک به 50 میلیارد دلار صرفه‌جویی در بخش غذا داشته‌ایمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز چهارشنبه(23 اسفند ماه) مجلس و در دفاع از خود، اظهار کرد: اکنون عرایضی دارم اما این مسئله به منزله نبود ضعف در عملکرد نیست و از خداوند متعال می خواهم با تذکرات و پیگیری های نمایندگان، روز به روز این ضعف ها کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به آمار موجود و لطف پروردگار متعال به علت پیگیری ها و پشتیبانی های دولت و مجلس تلاش زحمت کش ترین اقشار ما به عمل آمده و اگر نقایصی است به من مربوط می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برابر قوانین بالادستی و سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه هایی در وزارتخانه تنظیم کردیم، گفت: بر اساس این مسئله نگاه ما به استفاده از ظرفیت نهفته داخل کشور در بخش کشاورزی علی رغم وجود همه محدودیت ها و خشکسالی ها معطوف شد.

وی تصریح کرد: افزایش راندمان و شناسایی ظرفیت های مغفول مورد توجه است و در دولت های یازدهم و دوازدهم این توفیق نصیب ما شد تا برای سربلندی و اقتدار ایران و تقویت بنیه اقتصادی کشور از طریق افزایش ضریب خوداتکایی در محصولا راهبردی و تولید پایدار در حد توان خویش تلاش کردیم.

حجتی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی رشد 25 میلیون تنی را پشت سر گذاشته است، گفت: علی رغم مسائل مربوط به کم آبی و کاهش مصرف آب نسبت به سال های گذشته، اکنون تولید ما از 97 به 122 میلیون تن افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: به دستور مقام معظم رهبری و حمایت دولت در بودجه های سنواتی اقدامات مهمی در بخش زیربنایی، احداث شبکه های آبیاری، زهکشی و اجرای سیستم های نوین آبیاری انجام گرفته که بدون اغراق این مسئله باعث افتخار نظام است.

وی بیان کرد: در هیچ دوره ای در ارتباط با مباحث مربوط به آب و خاک به این میزان هزینه نشده و این مسئله نیز یکی از افتخارات نظام است و اکنون حدود 50 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در بخش غذا داشته ایم.

حجتی با اشاره به طرح عمده احداث 550 هزار هکتار در خوزستان گفت: 300 هزار هکتار آن در فاز یک انجام شده از 250 هزار باقیمانده، 10 هزار هکتار آن انجام و 240 هزار هکتار آن باقیمانده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری موثر در اراضی گیلان و مازندران در نظر داریم که این مسئله منجر به افزایش بهره وری، تولید محصولات، درآمد و تولید مکانیزه است.

وی با اشاره به طرح های احیای قنوات بیان کرد: حدود 400 کیلومتر طرح هایی در حوزه قنوات انجام داده ایم اما حق قنوات بیش از اینها بوده است.

حجتی ادامه داد: در بحث توسعه ناوگان کشاورزی اتفاق بسیار خوبی رخ داد و در آذر ماه 92 بعد از حدود 2 یا 3 ماه تلاش ما توانستیم یک هماهنگی بسیار خوب بین کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، بانک کشاورزی و کشاورزان ایجاد کرده و یک خط اعتباری به وجود آوریم تا کشاورزی که متقاضی ادوات کشاورزی است، با ارزان ترین تسهیلات آن زمان که ابتدا با سود 18 درصد بود و در 3 سال اخیر به سود 15 درصد رسید بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را تأمین کند.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد:‌ البته این تسهیلات مستقیم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد؛ کشاورزان به بانک کشاورزی تعهد می‌دهند، بانک با اختیارات خود از طریق کارخانه ادوات کشاورزی را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و این بانک است که پول را به حساب کارخانه واریز می‌کند.

وی بیان کرد: ‌این خط اعتباری بود که از سال 92 ایجاد شد و تا امروز 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری صورت گرفته است که نتیجه آن ساخت و تحویل هزاران دستگاه تجهیزات کشاورزی بوده است؛ این اقدام در بخش‌هایی به صورت معجزه عمل کرد.

حجتی ادامه داد: درباره محصولات راهبردی نیز چون شکر و گندم چون جزء سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود و در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر آن تأکید شده بود، کارهای خوبی صورت گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محصولات راهبردی را گندم عنوان کرد و افزود: اگر در سال 92 ما بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار گندم وارد کردیم و امروز دیگر گندم وارد نمی‌کنیم، اما این بدان معنی نیست که امروز آب بیشتری در تولید این محصول استفاده می‌شود بلکه به معنی حمایت‌های صورت گرفته است.

وی گفت: ما توانستیم با این حمایت‌ها سطح زیر کشت را کاهش دهیم و این سطح از کاهش کشت را در اختیار دانه‌های روغنی به خصوص کلزا قرار دادیم که یکی از نیازهای اساسی کشور است، خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته چه در تأمین نهاده‌ها و چه در بقیه موارد شاهد این موضوع هستیم که نیاز کشور رفع شده و اگر شرایط علی رغم همه محدودیت‌های بارشی به همین وضع باشد امیدوار هستیم سال آ‌ینده نیز نیاز به واردات نداشته باشیم.

حجتی افزود: ما در چند سال گذشته نزدیک به 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و امروز بیش از 7 میلیون تن گندم ذخیره شده که اگر این شرایط را با عید سال 92 یا 93 که ما کمتر از 15 روز گندم ذخیره داشتیم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دستاوردی بزرگ به همت حضور همه دست اندرکاران به دست آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید شکر نیز گفت: این موضوع یکی از مشکلات جدی کشور بود و هست؛ تولید این محصول در سال 92 یک میلیون و 100 هزار تن بوده، اما امسال این تولید به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده یعنی بیش از 70 درصد تولید شکر در کشور افزایش یافته، در حالی که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ‌این افزایش سطح تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش کشت‌های پاییزه که یکی از سیاست‌های اصولی وزارتخانه ماست تا کشت از تابستان به سمت پاییز و زمستان حرکت کند موفقیت بزرگی را حاصل کرده است؛ این موضوع باعث می‌شود تا مصرف آب در پاییز و زمستان نسبت به تابستان یک چهارم و در مدت مشابه با تبدیل به روش آبیاری نوین به یک دوم کاهش پیدا کند.

حجتی افزود: تولید چغندر در سال 92، 3 میلیون و 200 هزار تن بود که امسال به بیش از 8 میلیون تن رسید، که همین موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان چغندر قند از کارخانه‌ها طلبکار باشند، اما خوشبختانه با گزارشی که دیروز به دستم رسید متوجه شدم بیش از 70 درصد طلب کشاورزان این حوزه داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز بیش از یک میلیون تن شکر در کارخانه‌ها وجود دارد، ادامه داد:‌ چنین ذخیره‌ای در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و به خاطر ظرفیت‌هایی‌ست که خداوند متعال در آب، خاک و خورشید این سرزمین قرار داده است.

وی درباره کشت دانه‌های روغنی نیز اظهار کرد: در این حوزه ما بیشترین وابستگی را داشتیم و در سال 92 ضریب خودکفایی کشور در حوزه روغن 6 درصد بوده و امیدواریم بتوانیم سالی 2 تا 3 درصد از این وابستگی کم کنیم اما نه با افزایش سطح کشت بلکه با خارج کردن در طرح‌های بلند مدت توسعه و تولید محصولات زراعی این کار را انجام خواهیم داد.

حجتی افزود: با توجه به اینکه کلزا محصولی پاییزی است و کمترین آب را می‌خواهد افزایش کشت آن را در دستور کار داریم؛ در سال 95 توانستیم 60 هزار تن کلزا تولید کنیم و در سال 96 این میزان به 188 هزار تن افزایش پیدا کرد یعنی تولید کلزا بیش از 3 برابر افزایش یافت و ان شاءالله در سال بعد که کار برداشت از اوایل فروردین آغاز خواهد شد امیدواریم این تولید به 350 هزار تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالی کم آب پیش رو خواهیم داشت، درباره الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر بحث آب مجازی مطرح شده که درست هم هست؛ ما در حوزه ذرت دانه‌ای که خوراک متراکم دام و طیور است و به آب زیاد نیاز دارد جهت گیری خاصی را اعمال کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به جای تولید ذرت دانه‌ای آب مصرفی آن را به محصولات دیگر اختصاص دهیم تا بتوان مزیت و سود دهی بیشتری را برای کشور به دست آورد.

وی ادامه داد: در چارچوب بحث‌های کشت برون مرزی یکی از محصولاتی که در دستور کار قرار گرفته و مصوبات آن در دولت انجام شده مانند همین ذرت متراکم است، البته برخی صحبت‌های غیرکارشناسانه در رسانه‌ها در این زمینه انجام می‌شود اما هیچ کدام درست نیست؛ ما به دنبال اقتصادی کردن محصولات هستیم و می‌خواهیم با ترویج ادوات و تجهیزات کشاورزی قصد افزایش سود دهی را داریم.

حجتی تصریح کرد:‌ خوشبختانه در حوزه پروتئین‌ها چون شیر و گوشت سفید امروز هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در بخش طیور ما هشتمین تولید کننده جهان و اولین تولید کننده منطقه هستیم و بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت سفید تولید می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ در تولید شیر نیز امسال ما بیش از 10 میلیون تن تولید داشتیم و در این حوزه برای تولید و صادرات برنامه ریزی‌هایی شده و امیدواریم امسال به بیش از 800 میلیون دلار برسد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته که قیمت شیر کمی تغییر کرد علی رغم همه محدودیت‌ها با کمک‌ دولت و سازمان برنامه و بودجه توانستیم شیرها را جمع و به شیر خشک تبدیل کنیم و برای صادرات در نظر بگیریم.

حجتی تصریح کرد: در سال 95 حدود 640 هزار تن صادرات سیب‌زمینی داشته‌ایم و اکنون بیش از 2 سال است که واردات موز را در کتاب تعرفه‌ها علی‌رغم همه مشکلات در دستگاه گمرک ثبت کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بنده از تمام همکارانم در گمرک تشکر می‌کنم که صادرات سیب درختی، کشمش، پرتقال، در کتاب تعرفه ثبت کردیم.

وی افزود: امکانی فراهم آوردیم که کسانی که این محصولات را صادر می‌کنند بتوانند با تعرفه ترجیحی 5 درصد واردات موز داشته باشند و از طرفی کسانی که این محصولات را صادر نمی‌کنند بتوانند با تعرفه 20 درصد ترجیحی عمل کنند.

حجتی ادامه داد: تلاش کردیم که حمایت‌های لازم را از صادرات داشته باشیم، اما متأسفانه به دلیل محدودیت‌ها و تعهدات عقب‌افتاده‌ای که وجود دارد، کار کمی به کندی پیش می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: کسانی که به ما بذر فروخته‌اند و بذر می‌کارند جزء کشاورزان نخبه کشور هستند که می‌توانند این اقدام را انجام دهند و بذر تولیدی آنها مورد تأئید مرکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد تا بتوانیم آنها را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از افزایش محصولات مرهون بذرها است، من امروز عذرخواهی می‌کنم که نتوانسته‌ام بذری که توسط کشاورزان تهیه شده است را به دلیل آنکه قیمت آن 600 تومان از گندم معمولی گران‌تر است، بخشی از آن را یارانه‌دار کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود 80 درصد بدهی را به بیمه‌گذاران صندوق محصولات کشاورزی پرداخت کرده‌ایم و 20 درصد آن باقی مانده است، البته می‌دانم که این امر ظلم به این افراد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بنده بارها این مبحث را در دولت مطرح کرده‌ام اما متأسفانه محدودیت‌ها اجازه تحقق کامل این امر را به بنده نداده است.

حجتی گفت: با حمایت و پشتیبانی‌های شما سرمایه بانک کشاورزی افزایش یافته اما متأسفانه برخی از بانک‌ها به دلایل مختلف به بخش کشاورزی، منابع و تسهیلات نمی‌دهند، آن هم به دلیل آن است که مصوب شده تسهیلات کشاورزی با رقم 15 درصد ارائه شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از طرفی نمی‌توانند با کشاورزان ارتباط بگیرند، اما بانک کشاورزی با حمایت‌های شما به خوبی عمل می‌کند و سرمایه آن از 1800 میلیارد تومان به 2100 میلیارد تومان افزایش یافته است، اما هنوز کافی نیست.

وی تأکید کرد: ما به هیچ‌وجه طرفدار تخلف، فساد و سوء استفاده نیستیم و سیستم‌های حفاظتی و حراستی در داخل سازمان‌های ما پیش‌بینی شده، ما از هیچ خطاکاری و افرادی که کوچکترین خطایی داشته باشند گذشت نمی‌کنیم، لذا اگر موردی وجود دارد در مراجع قضایی قابل پیگیری است.

حجتی تأکید کرد: اگر شخصی اطلاعاتی دارد به ما بدهد تا در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهیم، مشکلات زیادی در تغییرات کاربری اراضی داریم که باید حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مسائلی درباره مشکلاتی که بین کشاورزان و منابع طبیعی در ارتباط با اراضی تداخلی ماده 54 که در مجلس قبل در لایحه خروج از رکود تصویب کردید و ما آن را با قوت ادامه می‌دهیم و امروز بیش از 32 هزار پرونده را رسیدگی کرده و بیش از 300 هزار هکتار از اراضی‌ای که بخاطر مشکلات کشاورزان سند آن به نام منابع طبیعی خورده بود را در هیئت‌های قانونی مورد بررسی قرار داده و سندهای دولتی باطل شد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از زمین‌هایی که تغییر کاربری داده‌اند را در دولت به واسطه آئین‌نامه‌ای که اعلام شده بررسی کردیم و امیدوارم در شورای عالی شهرسازی حل شود و بتوانیم بخشی از تقاضا را کاهش دهیم.

حجتی اظهار کرد: گام‌های مثبتی را درباره ویلاسازی که خلاف در آن بیداد می‌کند را انجام داده‌ایم که بخش عمده‌ای از آن در داخل طرح‌های عادی بوده و دستگاه‌های مختلف در آن دخیل هستند.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: متأسفانه افراد سودجو سعی دارند تا به عناوین مختلف کار خود را پیش ببرند و امیدوارم که بتوانیم این معضل را حل کنیم، اما تاکید می کنم از خطای هیچ‌کس به سادگی عبور نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق آئین‌نامه قرار شد که شهرک‌ها که به اراضی کشاورزی آسیب نمی‌رسانند را با تشریک مساعی در چارچوب شورای عالی شهرسازی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم . به این واسطه اراضی مرغوب به ویلا تبدیل نشده و در اختیار سودجویان قرار نمی‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: فردی را که به عنوان رئیس دامپزشکی منصوب کرده‌ام، حداقل به مدت 10 سال نسبت به فرد قبلی جوان‌تر است و PHD دامپزشکی دارد و تمامی سابقه کار این فرد در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده است.

حجتی بیان کرد: اینگونه افراد را که منصوب می‌کنند می‌گویند که چرا شخصیت ملی نیست و شخصیت ملی که انتخاب می‌کنیم می‌گویند که چرا پیر است. به هرحال با وجود همه شرایط آرام‌آرام برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این دوره توانستیم با مراکز تحقیقات جهانی مانند فائو ارتباط پیدا کنیم و قراردادهای بزرگی انعقاد کنیم.

وی افزود: تولید ما نسبت به 15 سال پیش کاهش یافته است، اما نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. البته ممکن است برخی محصولات بنابر دلایلی کاهش پیدا کرده باشد.

حجتی تصریح کرد: ما در میوه نیازی به واردات نداریم و میوه‌هایی را که در کشور تولید نمی‌کنیم فرهنگ مصرفی آن در کشور پایین است و بنده نیز موافق نیستم و سعی می‌کنم آنها را با تعرفه کنترل کنم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بجز 4 میوه موز، انبه و نارگیل، آناناس که مصرف متداول دارند و واردات آنها را با تعرفه کنترل می‌کنیم، واردات دیگری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر محصولی در بازار با قاچاق وارد می‌شود آن را نیز پیگیری خواهیم کرد، سرمای وحشتناک پاییز گذشته به مرکبات آسیب جدی وارد کرد و به دلیل تقاضای شب عید پرتقال کنترل شده وارد کردیم.

وزیر کشاورزی  ادامه داد: ما در وزارت کشاورزی به مبحث جوان‌گرایی پرداخته‌ایم و کماکان در دستور کار ما قرار دارد.

حجتی تصریح کرد: صادرات پسته در سال 92، 121 هزار تن به مبلغ حدود یک میلیارد و 82 میلیون دلار بوده است و در سال 95 این مقدار به 138 هزار تن و یک میلیارد و 271 میلیارد دلار افزایش یافت، در سال 96 نیز طبق گزارش‌های اخیر از یک میلیارد و 100 میلیون دلار عبورکرده‌ایم و باید ببینیم که در روزهای پایانی سال وضعیت چگونه می‌شود.

وی افزود: ما دانه زیتون را به هیچ وجه وارد نمی‌کنیم و تعرفه روغن آن را به دلیل حمایت از تولید داخلی در حدود 26 درصد نگه‌ داشته‌ایم؛ سایر روغن‌ها قیمت پایین‌تری دارند به دلیل آنکه حمایت از تولید داخلی را به شکل دیگری انجام دادیم و امیدوارم که بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های داخلی اقدامات بیشتری انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما پیمان‌های منطقه‌ای کمتری داریم و توافق در سطح اوراسیا انجام شده و امیدوارم که تولید کنندگان بخش کشاورزی بتوانند پس از یک دوره یک ساله مذاکره فشرده شرایط بهتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: 3 سال پیش صدور حتی یک کیلو لبنیات، میگو، ماهی قزل آلا به روسیه امکان پذیر نبود و به هیچ عنوان مجوز داده نمی‌شد، اما با اقدامات کارشناسی و رفت و آمدهای زیاد و توافق‌های به عمل آمده توانستیم رشد صادرات آبزیان و لبنیات را افزایش دهیم.

حجتی اذعان کرد: بخش کشاورزی نیازمند حمایت‌های شماست چرا که دنیا به این بخش نگاه ویژه‌ای دارد و در کشور ما یارانه‌های کلانی به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کشور ما محدودیت‌ها کمتر اجازه داده تا به این مسئله بپردازند، لذا باید همه در دست هم دهیم تا مشکل این بخش حل شود.

وی افزود: درباره صندوق بیمه محصولات کشاورزی چه بنده در وزارتخانه باشم و یا نباشم، التماس دعا دارم و همیشه آن را پیگیری کرده‌ام.

حجتی ادامه داد: باید امید به آینده کشاورزان را تقویت کنیم، سالانه بیش از 10 تا 11 هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل حوادث به کشاورزان وارد می‌شود و این در حالی است که 20 تا 30 درصد آنها بیشتر زیر پوشش قرار ندارند و این پوشش باید به صد در صد برسد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: زنجیره تولید باید توسط تشکل‌های تولیدی از مزرعه تا سفره تشکیل شود.

وی تصریح کرد: بنده بارها خواهش کرده‌ام که برای این امر کاری میان مدت و بلند مدت انجام دهیم، تولید کنندگان شیر هلندی هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای فروش محصولات خود ندارند.

حجتی افزود: ما راهی جز اینکه زنجیره‌های تولید را تا آخر ادامه داده و تقویت کنیم، نداریم ما در سیستم دولتی علی رغم همه مشکلات موجود خریدهای مباشر انجام می‌دهیم و نهایتا باید این سهم را کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در صادرات مسیر ما گریز ناپذیر است و البته موفقیت‌های کم و بیش داشته‌ایم، ما تعاونی دامپروران را از طریق صندوق توسعه کشاورزی با حدود 100 میلیارد تومان سرمایه کاری کردیم که توانستند در سال گذشته بیش از هزار میلیارد نهادهای مورد نیاز خود را مستقیم به تولید کننده بدهند.

وی خطاب به موافقین استیضاح که مسائلی را نسبت به وزارت جهاد کشاورزی ابراز کردند، گفت: انتظار می‌رود مسائل به گونه‌ای گفته شود که شائبه ایجاد نکند.

حجتی در پاسخ به اظهارات یک نماینده در برابر تولید ابریشم در کشور اظهار کرد: به گونه‌ای صحبت شد که این بار من ابریشم را در کشور نابود کردم؛ در سال 82 چهارصد و هشتاد تن، در سال 83 چهارصد و پانزده تن، در سال 84 چهارصد تن، در سال 91 صد و دوازده تن و در سال 92 صد و چهارده تن ابریشم تولید شد و در مجموع 400 تن تولید شده که من 114 تن آن را تحویل گرفتم و امروز هم تولید ابریشم به 136 تن رسیده و کم کم در حال افزایش تولید هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که شده چه در بحث نهال و توتستان‌ها و چه در بحث جعبه نوغان کارهای زیادی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با محصولات دیگری چون برنج باید بگویم که ما در فصل برداشت واردات برنج نداشتیم و در صورت جلسه سال 93 در ارتباط با خرید برنج توافقی اقدامات خوبی انجام شد و برای خرید برنج هاشمی و طارم در سال 93 اعداد 5700 و 5800 تومان ابلاغ شد، اما مبلغ خرید توافقی در سال 96 به 9100 تومان افزایش پیدا کرده است.

حجتی افزود: من دیگر نمی‌دانم چگونه باید از کشاورزان حمایت کرد؛ حدود 5 ماه واردات برنج ممنوع شد و دوستان هم خوب می‌دانند که مبلغ برنج خارجی افزایش چشمگیر داشت؛ برای نمونه برنج هندی قیمتی خارج از عرف پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره واگذاری زمین 20 هکتاری به کارکنان جهاد کشاورزی نیز گفت: باید ببینیم چه زمانی این اتفاق افتاده؛ زمین سال 69 واگذار شده است، این چه صحبتی است که درباره من می‌کنید؟ خواهش می‌کنم در اظهارنظرها موارد زیادی را باید رعایت کنیم.

وی افزود: زمین سال 69 واگذار شده و من امروز اطلاعات ریزی از آن ندارم؛ متأسفانه برخی‌ها می‌گویند که چرا جلوی تغییر کاربری‌ زمین را نمی‌گیرید، جلوگیری از این موضوع ابلاغی است که به من شده اما این زمین هم در سال 69 واگذار و تغییر کاربری داده شده است.

حجتی درباره بحث تراریخته‌ها نیز اظهار کرد: در این موضوع شما نمایندگان وارد آن را ممنوع نکردید و اگر از من یا وزیر بهداشت هم سوال بکنید مخالف ممنوع کردن واردات آن هستیم، چون اگر ممنوع شود در بخش روغن که مربوط به وزارت بهداشت است و بعد در بحث ذرت که وزارت جهاد کشاورزی مسئول آن است به مشکل خواهیم خورد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمایندگان مجلس طبق قانون وظایفی را به دوش دولت و وزارتخانه‌ها گذاشته‌اند، افزود: ما کمیته ملی زیستی را تشکیل دادیم که مسائل زیست محیطی را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: در داخل کشور نیز ما ماده تراریخته تولید نکردیم و شما هم واردات آن را ممنوع نکردید و اگر زمانی هم این کار را انجام دهید، دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی در بحث روغن و ذرت که هردو خوراک هستند، باید اقداماتی را انجام دهند.

حجتی در مورد تولید گندم نیز گفت: بله کسی سوء استفاده کرده است، اما دوستان در واحد غله جهاد کشاورزی از دریافت خودداری کرده‌اند و سپس هم اطلاع‌رسانی صورت گرفته است که منجر شد تا آن شخص سوءاستفاده‌گر گندم خود را بوجاری کند، سپس دستگاه قضایی هم او را محکوم کرد، نکته اینجاست که آن فرد کشاورز نبود، بلکه شخصی بود که گندم را از کشاورزان خریده و قصد سوءاستفاده داشت. حال می‌خواهیم با این اتفاق لطف خداوند و زحمت کشاورزان را زیرسوال ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته ما بیش از نیاز گندم تولید کردیم و در سال 96 هم 300 هزار تن از گندم تولیدی صادر شد، در حالیکه فقط 20 یا 30 هزار تن گندم سخت وارد کشور شد؛ امروز هم 7 هزار تن گندم در سیلوها موجود است.

وی درباره واحدهای دامی کشور نیز بیان کرد: همان منبعی که صد میلیون رأس واحد دامی را ایجاد کرد، امروز هم در حال ادامه این روند است؛ از آن صد میلیون رأس 60 میلیون سبک و 8 میلیون سنگین بوده است.

حجتی در پاسخ به برخی شبهات درباره حضور در هیئت مدیره یک شرکت ساختمانی گفت: من 8 سال خارج از دولت بوده‌ام و در شرکت ساختمانی کار می‌کردم و سپس به دولت دعوت شدم و امروز در آن شرکت حضور ندارم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برخی‌ها گفتند که حجتی نمی‌خواسته و نمی‌خواهد وزیر باشد، من بارها گفته‌ام در هر دستگاهی که رفته و خدمت کرده‌ام هیچگاه با پای خود نرفتم و هیچ پیگیری برای اینکه به نام من ابلاغی بزنند نداشت، هیچگاه دنبال این موضوع نبودم که مسئولیت بگیرم، اما وقتی که باری روی دوش من گذاشته شد، هیچگاه در آن کم نگذاشتم؛ مسئولیت را پذیرفتم و پای آن ایستادم و با تمام توان خدمت کردم.

حجتی درباره شیلات کشور نیز گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی در کشور وجود دارد؛ در بحث توسعه کشت ماهی در دریا ظرفیت حداقل 1 میلیون تنی شناسایی شده و به لطف خدا این کاری که متوقف شده بود از سال 93 دوباره عملیاتی شد، البته زنجیره تولید در این حوزه نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این کار مطالعات و آشنایی لازم را می‌طلبید، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 400 قفس در داخل دریا قرار گرفته و بیش از 20 هزار تن تولید توسط این قفس‌ها صورت می‌گیرد، اما ظرفیت بیش از این میزان است.

وی ادامه داد: عمده محل این فعالیت‌ها در مناطق محروم است و می‌تواند اشتغال خوبی را ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
گل محمد اسلامی
۱۰:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
چرا قیمت گندم رااعلان نمی کنید نامه 153 نماینده مردم چه شد
آخرین اخبار