آموزش عالی در فروردین ۹۶؛

ایتالیا پل ارتباط علمی بین ایران و اتحادیه اروپا/ سرنوشت کارهای پژوهشی دانشگاه‌ها با "جدول ۱۴ "

حوزه آموزش عالی در فروردین ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ایتالیا پل ارتباط علمی بین ایران و اتحادیه اروپا/سرنوشت کارهای پژوهشی دانشگاه‌ها با به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی هم شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری به مرور آنها بپردازیم.

عضویت ۱۱۰ کانون همیاران سلامت در دانشگاه ها

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: تجربه نشان داده دانشجویان پیش از اینکه اطلاعات مورد نیازشان را از جامعه و خانواده بگیرند، به همکلاسی هایشان مراجعه می‌کنند و به آن‌ها اعتماد بیشتری دارند، پس ما به جای اینکه بنشیمنیم تا دانشجویان سراغ ما بیایند باید از آنها استفاده کنیم که بین دانشجویان بروند و مشکلات آن‌ها را شناسایی کنند.

صدیقی تصریح کرد: سال ۹۴ آیین نامه کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان تشکیل شد و تاکنون نیز بیش از ۱۱۰ کانون در دانشگاه‌ها تشکیل شده که ۶ هزار نفر در آن عضویت دارند.

وی ادامه داد: تشکیل این کانون‌ها یک نگرش جدید در فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان است و مسئولان دانشگاه‌ها نیز در طی این چند سال، برخورد مسئولانه داشته اند در طی چند سال اخیر دو نظرسنجی در قالب طرح سیمای زندگی دانشجویی انجام شد که در این نظرسنجی‌ها توانستیم اطلاعات کامل و مناسبی از وضعیت دانشجویان را در دانشگاه‌ها به دست بیاوریم و با وضعیتی مانند مصرف مواد مخدر، رفتارهای خشونت آمیز آشنایی پیدا کنیم.

افزایش ۲ برابری اشتغال دانشجویان در سال جدید

ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان امور داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد و اهداف وزارت علوم، امسال کارگروه ویژه‌ای را برای بحث کارآفرینی و اشتغال فعال کرده ایم که در شورای سازمان، پیشنهاد اختصاص بودجه‌ای در صندوق رفاه برای بحث اشتغال و فعالیت‌های دانشجویی که منجر به مشارکت بیشتر برای مشاغل می‌باشد، عنوان کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای که صورت گرفته بحث افزایش کار دانشجویی به میزان ۲ برابر است.

معاون دانشجویان امور داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: طی جلسات معتددی که با دانشگا‌ه‌ها داشته ایم بنا داریم در سال جاری از ظرفیت دانشگا‌ه‌ها برای انجام امور جاری استفاده بیشتری شود.

ایتالیا پل ارتباط علمی بین ایران و اتحادیه اروپا

سالار آملی معاون بین الملل وزارت علوم گفت: سوابق تاریخی و فرهنگی و توانمندی علمی دو کشور موجب شده که کشور ایتالیا هدف ایران برای تبادلات علمی باشد. این نشست با هدف تقویت دو جانبه در همه زمینه‌ها صورت می‌گیرد.

سالار آملی عنوان کرد: با عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا توسعه علمی و ارتباط کشورمان با این اتحادیه از طریق ایتالیا به خوبی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز بستری مناسب برای همکاری‌های علمی و فناوری و ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های فناوری ایجاد شده ایت.

سرنوشت کارهای پژوهشی دانشگاه‌ها با "جدول ۱۴ "

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:به دلیل اینکه سهم اعتبارات پژوهشی از تولیدات ناخالص ملی کمتر از نیم‌ درصد است، دولت برای اینکه براساس سیاست‌های کلان خود، این درصد را افزایش دهد و به حداقل یک درصد برساند، جدول ۱۴ را اضافه کرده است.

احمدی گفت: هدف ما این است که سهم پژوهش را به عدد قابل قبولی حداقل یک درصد برسانیم و پیشنهاد دولت در قانون بودجه بود که خوشبختانه در کمسیون تخصصی تصویب شده بود، ولی در مجلس رای نیاورد و این خود پیامدی دارد که کار پژوهشی را سخت‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: بالاخره ما برای کار پژوهشی باید سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهیم که این کار نیازمند زیرساخت‌های پژوهشی و انجام اعتبارات لازم در این زمینه است.

کاهش ۵ هزار نفری پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:نسبت به سال گذشته پذیرش دانشجو در این دانشگاه حدود ۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه کیفیت آموزشی و پژوهشی باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود، اظهار داشت: یکی از منابع درآمد دانشگاه پردیس‌های خودگردان و دوره‌های مجازی است اگر صرف ایجاد این مراکز کسب منبع درآمد بود به طور یقین ما نباید شاهد این کاهش‌ها می‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه بهتر است دانشگاه‌های دولتی سطح یک درگیر مبحث شهریه نشوند و دولت هزینه‌ها را در قالب مستقیم و یا غیرمستقیم به دانشگاه پرداخت کند، افزود: در برخی از موارد مانند پذیرش دانشجویان خارجی، دوره‌های کوتاه مدت و در خدماتی که دانشگاه به جامعه ارائه می‌دهد باید هزینه‌های دانشگاه های سطح یک اخذ شود.

مهم‌ترین دلایل خالی شدن صندلی دانشگاه‌ها

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم ماموریت گرا نبودن واحدهای دانشگاهی را یکی از مهم‌ترین عوامل خالی شدن صندلی دانشگاه‌ها دانست و گفت: برخی از مراکز آموزش عالی ظرفیت‌های غیرضروری در خود ایجاد کرده و به این ترتیب به صندلی‌های خالی این مراکز دامن زده‌اند؛ مسئله‌ای که بیشتر در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های خاص یا دانشگاه‌های محلی به چشم می‌خورد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، ماموریت‌گرا نبودن برخی دانشگاه‌ها سبب می‌شود فراتر از برنامه‌های خود عمل کنند و ظرفیت‌های مازاد دانشجو را که در صندلی‌های خالی کلاس‌ها متبلور می‌شود، به وجود بیاورند.

وی تاکید کرد: استانداردسازی آموزشی می‌تواند در این راستا کمک بزرگی به ماموریت‌گرایی دانشگاه و سامان گرفتن صندلی‌های خالی در این مراکز کند. به عنوان مثال اگر ظرفیت رشته‌ای در مقطع دکتری پنج نفر باشد، افزایش ظرفیت این رشته تحصیلی به ۱۵ نفر سبب ایجاد صندلی خالی و ظرفیت تازه در دانشگاه‌ها می‌شود.

افزایش ظرفیت خوابگاه دانشگاه تهران در سال ۹۶

حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت:ظرفیت خوابگاه های این دانشگاه در سال ۹۶ افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ما در دانشگاه تهران پیوسته در حال افزایش ظرفیت خوابگاه ها هستیم، ادامه داد: در حال حاضر افتتاح یک خوابگاه اسکو را که سال گذشته ساخته شد، در برنامه داریم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران افزود: همچنین کلنگ یک خوابگاه ۲۵۰ نفره را به زمین زدیم و به طور مداوم در حال افزایش ظرفیت هستیم.

به‌نژاد تصریح کرد: طی دو سه سال اخیر حدود یک هزار نفر به ظرفیت خوابگاه ها اضافه شد، اما همچنان کمبودهای بسیاری در این زمینه داریم.

وی یادآور شد: فعلا از طرف دولت، بودجه ای برای جبران کمبودهای خوابگاهی اختصاص داده نشده اما در نظر داریم برای کمبودهایمان با خیرین وارد مذاکره شویم.

ارتباط تنگاتنگ با شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار دانشگاه آزاد

ثمری مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت:دانشگاه آزاد به منظور تعامل بهتر با صنعت ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار می‌کند.

ثمری ادامه داد: دانشگاه آزاد همچنین در حال پیگیری پنج پروژه در حوزه‌های صنایع سلو‌لزی، شیمیایی، مهندسی پزشکی بوده و امید است هر چه سریع‌تر این طرح‌ها منجر به امضای قرارداد با دستگاه‌های ذیربط شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.