آمار و ارقام چه می گویند؟

نسل انتشار آلبوم در سال 96 منقرض شد؟

بسیاری از موزیسین ها و خوانندگان معتقدند که نسل انتشار آلبوم موسیقی منقرض شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از موزیسین ها و خوانندگان معتقدند که نسل انتشار آلبوم موسیقی منقرض شده است. اتفاقی که شاید پاسخی تلخ از سوی اهالی موسیقی به نگرش های موسیقیایی مخاطبان هنر اول در کشور است. اما چرا بسیاری از انتشار آلبوم منصرف شده اند؟

شاید اصلی ترین دلیل به موضوع «کپی-رایت» در کشور باز گردد. بار ها در همایش ها، فستیوال ها و جلسات مختلف، اهالی موسیقی در خواست خود مبنی بر قانونی شدن موضوع «کپی-رایت» را از مسئولان فرهنگی کشور، خواستند. همه می دانستند که آلبوم ها به اندازه که میان مردم پخش شده است، به فروش نرسیده و بسیاری، آلبوم ها را  بدون پرداخت حتی یک ریال، از سایت های مختلف دریافت کرده اند.

آن ها می گویند که در طول این سال ها بسیاری از تولید کنندگان آلبوم ها ضرر مالی کردند و خیلی از خوانندگان با انتشار یک آلبوم، آنچنان زمین خوردند که دیگر توان فعالیت را پیدا نکردند.

حامد محضرنیا خواننده پاپ کشورمان در اینباره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: «به هیچ عنوان به دنبال انتشار آلبوم نمی‌روم. فکر می‌کنم که تولید آلبوم یک حماقت بزرگ است. از وقتی اینترنت پر سرعت آمده و همه در لحظه موزیک دانلود می‌کنند، کسی نمی‌رود یک آلبوم موسیقی از فروشگاه خریداری کند. خیلی از خوانندگان با فروش آلبوم به شکست ۱۰۰ در ۱۰۰ رسیدند. اگر یک آلبوم تولید هم شود، باید اینترنتی منتشر شود. من جوابی که از انتشار تک آهنگ‌ها می‌گیرم را از آلبوم نگرفتم.»

حمید عسگری هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد دیگری از موضوع انتشار آلبوم و منسوخ شدن آن را مطرح کرد. او از جمع آوری آلبومی در سال 95 گفت و اضافه کرد که آن آلبوم را به صورت تک آهنگ منتشر می کند. وی علت کارش را اینگونه بیان کرد: «در اواخر سال 95 به شدت درگیر جمع آوری یک آلبوم بودم، اما با شرایطی که موسیقی کشور دارد و دیگر آلبوم منسوخ شده است، از انتشار آن منصرف شدم. فکر می کنم که مخاطبان موسیقی، دیگر حوصله شنیدن یک آلبوم موسیقی را ندارند. همه دنبال آن هستند که یکی دو قطعه از یک خواننده بشنوند و بروند سراغ قطعه ای جدید از خواننده دیگر. خواننده ای را می شناسم که آلبومی منتشر کرد و به اندازه ای ضرر کرد که به من گفت، اگر زمان به عقب بازگردد، همه قطعات آلبوم را به صورت تک آهنگ منتشر می کنم.»

تنوع طلبی در سلیقه جدید موسیقیایی مردم در عصر جدید و هزینه بالای تولید یک آلبوم، همان موضوعی است که عسگری، آن را علت منسوخ شدن آلبوم، در سال 96 معرفی کرد.

حالا بیایید نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم و ببینیم، چه اتفاقاتی در سال 96 در حوزه انتشار آلبوم موسیقی رخ داده است.

طبق آمار رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال 96، 495 آلبوم موسیقی منتشر شده است که به نسبت پارسال که 485 آلبوم منتشر شده بود، افزایش داشته است. هر چند در این دو سال به نسبت سال 94 که 537 آلبوم منتشر شده بود، افتی در این حوزه صورت گرفته است.

شاید طبق آمار تعداد آلبوم ها و میزان انتشار آن تغییرات عمیقی را در خود ندیده باشد، اما دیگر آلبوم موسیقی آن جایگاه قدیمی خود را در بین مخاطبان هنر اول ندارد  و در شیبی ملایم، رو به پایین حرکت می کند.

پیش از این و در سال های گذشته، تعداد بسیار کمی از خوانندگان و گروه های موسیقی بدون انتشار آلبوم، کنسرت برگزار می کردند اما با وجود افتی که در دو سال اخیر در حوزه انتشار آلبوم رخ داده است، 2499 کنسرت برگزار شده است. خوانندگان محبوبی چون بهنام بانی بدون این که حتی یک آلبوم منتشر کرده باشد، با تک آهنگ ها کنسرت هایی برگزار می کند که همگی سولداد ( اتمام بلیت ) شد.

در مسیری که موسیقی می رود، به تحقیق راه های جدیدی باز شده است که نشان می دهد، تغییرات ژرفی در حال صورت گرفتن است و باید منتظر اتفاقات جدید بود.

نکته دیگری که قابل ذکر است این است که افت تولید و انتشار آلبوم موسیقی در کشور، همزمان شد با رونق برگزاری کنسرت، که نشان دهنده ارتباط غیر مستقیم این دو موضوع در کشور است. محسن چاوشی خواننده پاپ کشورمان که تا این لحظه کنسرتی برگزار نکرده است، به تازگی خبر  انتشار آلبومی دیگر را با نام «ابراهیم» داده است. جالب این است که آلبوم «امیر بی گزند» از محسن چاوشی که در سال 95 منتشر شده بود، پر فروش ترین آلبوم همین سال شد. همچنین محمد علیزاده دیگر خواننده پاپ که در سال 95 بیشترین تعداد کنسرت را اجرا کرده بود در طول سال های بین 91 تا 95 تنها یک آلبوم منتشر کرده بود. بنابراین نکته ای که غیر قابل کتمان است، این است که تک آهنگ ها و انتشار آن کمک فراوانی به برگزاری کنسرت می کند و تولید آلبوم، به اندازه ای انرژی و زمان می گیرد که زمانی را برای تولید یک آلبوم، نمی گذارد.

علیزاده پس از این که مدت ها آلبومی را منتشر نکرده بود و همه هواداران را منتظر نگه داشت، در مصاحبه ای اذعان کرد که تور شلوغ کنسرت هایش مانع از این شده است که او فرصتی برای جمع آوری آلبوم داشته باشد.

باید گفت که حق با خوانندگانی است که در بالا مصاحبه هایشان آمده بود. دیگر انتشار آلبوم در مسیر منسوخ شدن قرار دارد. شاید در سال های پیش یک طرفدار با تمام وجود منتظر انتشار آلبوم خواننده محبوبش بود که روز شبش را با آن سپری کند و با گوش کردن مجموعه قطعات یک آلبوم، آن معنایی که در دل خواننده محبوبش است را دریافت کند، اما آن زمان اینترنتی نبود که ساختار جدیدی در انتقال مفاهیم موسیقیایی به وجود آورد. خواننده ای که درگیر انتشار آلبوم باشد، نمی تواند با فراغ بال و فرصت زیاد، کنسرت های فراوان بگذارد و به لحاظ اقتصادی پیشرفت کند.

طبق آمار دفتر موسیقی در سال 96 ،1150 قطعه موسیقی به شکل قانونی منتشر شده است که به نسبت پارسال (371 قطعه) نزدیک به سه برابر افزایش داشته است. این موضوع، تایید کننده صحبت های بالاست. در عصر سرعت، ذائقه مخاطبان موسیقی، تغییر چشم گیری داشته و به نظر باید در حوزه آلبوم و انتشار آن تغییراتی را در سال 97 شاهد باشیم.

 

انتهای پیام/

انتشار آلبوم در مسیر منسوخ شدن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار