سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

سوغات شهر تهران را در این خبر بشناسید و سفری خوب و جذاب را در شهر تهران تجربه کنید. هم چنین بهترین سوغات پایتخت را برای عزیزانتان انتخاب و خریداری کنید.

به گزارشگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ، تهران  امروز  به عنوان پایتخت ایران شلوغ ترین  شهر کشور به حساب می آید. تهرانی که در ترافیک و دود احاطه شده است و توجه کمتر کسی نسبت به  صنایع دستی و سوغات آن جلب می شود. به طوری که حتی عده ای فکر می کنند که تهران سوغات مخصوصی برای خودش ندارد و در سفر به تهران فقط باید جاهای مدرن مانند برج میلاد ، پل طبیعت و.... را دید. اما گروه باشگاه خبرنگاران جوان تهران قصد دارد  شما را  با سوغات شهر تهران آشنا کند تا در مسافرت خود به این شهر بتوانید به راحتی برای عزیزانتان هدیه بخرید. در ادامه با همراه باشید.

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

 اطلاعاتی کوتاه در رابطه با تهران

تهران پایتخت کشور ایران  و کلان شهری صنعتی، مدرن و فرهنگی  است.  این شهر پرجمعت ترین و شلوغ ترین شهر کشور ایران نیز محسوب می شود . پیشرفت روز به روز تهران و حرکت آن به سوی مدرنیته شدن موجب  مهاجرت های فراوانی از شهر ها، روستا های مختلف به آن شده است.  به همین خاطر در این هیاهو فرهنگ، تاریخ و اصالت این شهر در حال فراموش شدن است.  امروزه عده ای کمی را می توان پیدا کرد  که بتوانند راجع به  تاریخ و فرهنگ قدیم تهران سخن بگویند.  در این راستا نیز سوغات شهر تهران و صنایع دستی آن چنان  که باید شناخته شده نیست. ما با هدف شناساندن سوغات تهران در ادامه با شما خواهیم بود.

صنایع دستی و هنرهای رایج در تهران

تراش شیشه  و شیشه گری در شهر تهران

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

 از قدیمی ترین و سنتی ترین  صنایع دستی تهران  می توان به هنر شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی کردن روی شیشه اشاره داشت. قدمت این هنر بی نظیر نزدیک به ۲۰۰۰ سال می شود و دارای تاریخ و اصالتی غنی است. به هنری که در آن با کمک خمیر مذاب شیشه  بتوان ظروف شیشه ای  ساخت ، شیشه گری می گویند. در این صنعت   فعالیت های جانبی دیگری مانند  معرق شیشه و هم جوشی  شیشه نیز صورت می گیرد  که می توان آن ها را به عنوان سوغات شهر تهران از  بازارهای آن خریداری کرد.

فروش سفال در پایتخت تهران

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

ساخت محصولات سفالی و هنر سفال گری از فعالیت های رایج  در اکثر شهر ها و استان های ایران است که در تهران نیز انجام می گیرد. از ویژگی های برتر  سفال تهران می توان به استفاده از خاک رس مرغوب در ساخت اشیای سفالی اشاره کرد . چنان چه علاقه مند به چنین ظروفی هستید، می توانید آن را از مغازه های تهران به عنوان سوغات و هدیه برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید.

رودوزی به عنوان صنعتی دستی در تهران

به هنر دوخت  دستی جهت ایجاد  طرح های زیبای مختلف بر روی  پارچه های ساده ، رودوزی می گویند. در این کار هنری از سوزن های ویژه ای  به نام های  منجوق دوزی و بیتوین استفاده می گردد. هنر رودوزی در تهران پیشینه ای دیرینه دارد ولی در جامعه امروزی کم تر آثاری از این هنر یافت می گردد.

جاجیم بافی تهران

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

عشایر تهران  در منطقه فیروز کوه تهران زندگی می  کنند. این منطقه به دلیل  داشتن شرایط آب  وهوایی مناسب امکان دام پروری را برای قشر کوچ نشین فراهم ساخته است.  به طوری که  هنرمندان محلی با وجود پشم های باکیفیت و مرغوب اقدام به بافت جاجیم می کنند.  افراد علاقه مند به هنرهای بافتنی  می توانند جاجیم را به عنوان  سوغات شهر تهران  به آشنایانشان هدیه دهند.

چاپ باتیک در تهران چیست؟

 به هنر چاپ روی انواع پارچه چاپ باتیک  می گویند که در شهر های تبریز، تهران و اسکو رایج است.  در این  چاپ با کمک انواع قالب ها  طرح های مختلفی بر روی  پارچه ها  چاپ می شوند.  هم چنین در این کار از رنگ های طبیعی مانند زردچوبه، روناک ، اسپرک و انار استفاده می شود. 

اما با توجه به اوضاع صنایع دستی تهران در حال حاضر این سوغاتی به ندرت پیدا می شود.

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

ورنی بافی در شهر تهران ( پایتخت ایران)

 به تلفیقی از فرش و گلیم که کاربری اش  روانداز است، ورنی گفته می شود. 

شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی   مهم ترین و معروف ترین منطقه ورنی بافی ایران است. اما چون این هنر در بین بیشتر عشایر رواج دارد  در تهران نیز  به عنوان صنایع دستی شناخته شده است.

خوراکی های سوغاتی تهران

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

دوغ آبعلی از خاص ترین و خوشمزه ترین نوشیدنی های اهالی تهران به شمار می رود. قدمت تولید دوغ به ۷۰ سال می رسد. شاید امروزه دیگر دوغ آبعلی آن مزه و کیفیت  قدیمی خود را نداشته باشد ولی در مقایسه با سایر دوغ ها مرغوبیت بالایی دارد.

سیب دماوند

سوغات شهر تهران/ صنایع دستی و سوغات شهر تهران( پایتخت) ایران چیست؟

سیب مراغه و سیب دماوند از مرغوب ترین سیب های ایران هستند. سیب دماوند دارای انواع مختلفی است که عبارتند از  گلاب، شمیرانی، شفیع آباد، عباسی، قندک  و  ... .  در سفر خود به تهران حتما از سیب های دماوند خرید کرده و آن را امتحان کنید.

چگونه و از کجا سوغات شهر تهران را تهیه کنیم؟

مراکز خرید و بازارهای متنوع در تهران امکان خرید و فروش محصولات مختلفی را فراهم کرده است. اما اگر می خواهید صنایع دستی تهران را خریداری کنید، می توانید به  پاساژ پروانه، جمعه بازار تهران (چهارراه استانبول) ، بازار تجریش ، خیابان استاد نجات الهی و مراکز عتیقه فروشی منوچهری تهران و... مراجعه کنید.

امیدواریم با سفر به تهران از جاذبه های  تاریخی و مدرن این شهر دیدن کرده و بهترین سوغات شهر تهران برای کسانی که دوستشان دارید، خریداری کنید.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
ایکاش روستاهم بود ویکم خلاصه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
چه سوغاتی های مسخره ای زیاد خوب نبود