باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

میزبانی موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران نوروزی

موزه‌ها و بنا‌های تاریخی آذر بایجان غربی یکی از پر بازدید‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ایام نوروز ۱۳۹۷ هستند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ موزه ها و بناهای تاریخی فرهنگی نقش گسترده ای در معرفی و بازگویی تاریخ و تمدن کهن ما دارند از این رو طبق روال همه ساله اکثریت موزه ها و بناهای تاریخی فرهنگی در سراسر کشور آماده بازدید به ویژه در ایام نوروز می شود .

همزمان با سراسر کشور موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی نیز برای پذیرایی و استقبال گرم از گردشگران و میهمانان نوروزی آماده شده بطوری که طبق آمار ها این اماکن فرهنگی تا به امروز جزو پربازدیدترین اماکن و مقصد دید و بازدید خیلی از علاقه مندان به تاریخ و تمدن کهن پیشینیانمان گشته است .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غریی در گفتگو  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت : امسال 11 باب موزه ، کاخ موزه و محوطه تاریخی و همچنین 5 باب موزه خصوصی در سطح استان آماده پذیرایی و استقبال از میهمانان نوروزی هستند .

حسن سپهرفر موزه باستان شناسی ارومیه ، موزه سنگ سه گنبد ارومیه ، موزه باستان شناسی تپه حسنلو نقده ، کاخ موزه باغچه جوق ماکو ، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب ، موزه مردم شناسی ارومیه و مهاباد و میاندوآب را از جمله موزه های تاریخی آماده ی میزبانی از مسافران نوروزی نام برد و افزود : موزه تاریخی طبیعی و علوم طبیعی ارومیه ، موزه هیمن مهاباد و موزه خصوصی خوی نیز از جمله موزهای خصوصی هستند که در این ایام آماده ارائه خدمات به علاقه مندان و بازدید کنندگان می باشند .

وی در ادامه به برخی ویژگیها و مشخصات موزه های شاخص استان به شرح ذیل پرداخت و گفت : موزه ارومیه دومین گنجینه غنی کشور، سرایی برای نمایش تاریخ و تمدن ۹ هزار ساله ایران زمین با ۳۰ هزار قطعه شی تاریخی در بخشهای مختلف است.

این موزه در سال ۱۳۴۶ ش بنا شد و  دارای یک تالار بزرگ مخصوص اشیای باستانی و تاریخی دوره‌های مختلف تاریخی و تالاری کوچک است که به موزه مردم شناسی اختصاص دارد.

در موزه ارومیه مجموعه‌ای از کتاب‌های نفیس خطی که اکثر آن‌ها قرآن مجید و کتب دینی و اسلامی است، نگهداری می‌شود، همچنین اشیایی از دوره‌های ما قبل تاریخ، تاریخی و اسلامی و نیز اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی مردم شناسی، صنایع دستی و... نیز در این موزه به چشم می‌خورد.

موزه ارومیه

 

میزبانی موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران نوروزی

دومین موزه غنی کشور محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین آثار آن متعلق به هزاره هفتم ق. م است. در این موزه سه خط نوشته از هزاره اول ق. م به نام‌های استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد نگهداری می‌شود که به خط میخی اورارتوبی است. جدیدترین آثار این موزه مربوط به دوره قاجار است.

این موزه از چهار بخش پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی و مردم شناسی تشکیل شده است و اشیای نگهداری شده در آن متعلق به هزار اول تا اواخر دوره قاجار است.

وجود کتیبه‌های منحصر به فرد تاریخی از جمله کتبیه اوراتوریی، سالن نگهداری ساعت‌های قدیمی، بخش مردم شناسی و اشیا باستانی و تاریخی را از ویژگی‌های منحصر به فرد موزه ارومیه است و در این موزه ساعت قدیمی متعلق به قرن ۱۷ نگهداری می‌شود.

موزه مردم شناسی مهاباد

میزبانی موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران نوروزی

در شهرستان مهاباد حمامی بنام حمام میرزا رسول در سال ۱۳۸۰ از طرف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خریداری و مورد بازسازی ومرمت قرار گرفت و پس از تجهیز و تکمیل به عنوان موزه مردم شناسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد . این بنای تاریخی درکنار گذرگاه در مرکز شهر قرارگرفته و قدمت آن به همراه مسجدجامع و حوضخانه های سنتی این شهر به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد . در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم منطقه و نحوه پوشش مردان و زنان کرد به نمایش گذاشته شده است .

در گذشته ارتباط حمام با بافت پیرامون از طریق معبری که در کنار کارنسرای (سیمون) قرار داشت ، میسر می شد که بعد ها یک ورودی بر روی خیابان سید نظام درست کردند .

در فضای ۵۳۷ متر مربع این موزه در بخش سربینه و گرمخانه ۲۳ پیکره ملبس به زیباترین و متین ترین لباس عمومی اهالی منطقه ، مراسم جنابندان زنان و نحوه استحمام مردان ( حجامت کننده ، حجامت شونده ، مشت و مال دهنده و . . .) به همراه ابزار آلات مردم شناسی در معرض نمایش هستند . این موزه اولین موزه مردم شناسی استان به این شیوه می باشد .

موزه تاریخی خوی

میزبانی موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران نوروزی

موزه خوی واقع در کوچه نورالله خان در هشتم آبان ماه سال ۱۳۴۸ تاسیس شده ‌و این موزه متشکل از یک بخش اداری و دو سالن باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است که در آن اشیاء مربوط به دوره‌های ما قبل تاریخ‌، تاریخی و اسلامی و نیز اشیاء مربوط به هنرهای ملی و تزئینی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است.

حدود 1000 قلم اشیاء تاریخی در این موزه نگهداری می‌شود ، اشیاء به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل انواع ظروف سفالی مربوط به دوره های مختلف ما قبل تاریخ و تاریخی و انواع ظروف فلزی و ادوات حرب مربوط به دوره قبل از اسلام و بعد از آن است.

ظروف چینی و شیشه‌ای مختلف که دارای نقشهای ظریف و بسیار هنرمندانه ای هستند و اکثراً مربوط به دوره قاجاریه است.

انواع سکه‌های مسی ، نقره ، طلا و بیزانس مربوط به سلسله‌های مختلف پادشاهی اشکانی ‌، ساسانی و اوایل اسلام تا قاجاریه در این موزه وجود دارد .

پارچه های زربافت زیبا و نقش‌دار ، ادوات زینتی فلزی مانند النگو و پابند ، مجسمه‌هایی از اقوام مختلف کشور با لباس‌های محلی و آثار زیبایی از منبت‌کاری ‌، خاتم‌کاری و کاشی کاری مربوط به دوره های قاجار و صفوی در موزه خوی به نمایش گذاشته شده است.

مهرچوبی با متن دعاء اهدایی از آقای حاج شیخ حسن بصیری جهت نمایش در موزه به همراه مهرهای سنگی قبل از اسلام شامل : عقیق ، سنگ سیاه ، فیروزه ، مهرهای شیشه‌ای جهت آویز مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است.

مهمترین اشیاء این موزه کتیبه سنگی متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی در بردارنده فرمان شاه طهماسب مبنی بر معافیت بازاریان خوی از پرداخت مالیات است که در همین شهرستان کشف و هم اکنون در اختیار این موزه است و نیز اثر مهر بر روی گل مهرهای متعلق به دوره ساسانی است که نشانه ثبوت مالکیت به مفهوم امضاء صاحب کالا بوده که این اثر مهرها بوسیله تسمه به کالا و دهانه خمره ها بسته می‌شد .

موزه تاریخ طبیعی ارومیه

میزبانی موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران نوروزی

این موزه بزرگترین موزه تاریخ طبیعی کشور می باشد .

موزه تاریخ طبیعی ارومیه با داشتن گونه هایی از حیوانات پوست آرایی (تاکسیدرمی) شده ، سنگواره ها و سنگ های مختلف ، مجموعه ای زیبا از طبیعت استان را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشته است.

استان آذربایجان غربی دارای دو موزه‌ تاریخ طبیعی است كه اولی در دانشگاه ارومیه تشكیل شده و دیگری در سازمان حفاظت محیط زیست گردآوری و به نمایش گذاشته شده است.

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه عمدتاً به منظور آموزش رشته‌های مختلف است و به مرور زمان جمع‌آوری شده است به طوری كه اینك به صورت یك موزه‌ تاریخ طبیعی كامل مورد بازدید و آموزش عموم و دانشجویان قرار می‌گیرد .  اما موزه تاريخ طبيعی اروميه دارای سالن های تخصصی پستانداران ، پرندگان ، خزندگان ، اکوسيستم های آبی و هفت اقليم کشور و نيز سالن‌های جانبی همايش ، کتابخانه و نمايشگاه عکس می باشد . با توجه به وجود تنوع اقلیمی گسترده در کشور که به عنوان “هفت اقلیم” از آن یاد می شود ، گونه های مختلف جانوری را در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است.

این موزه در ورودی شهر زیبای ارومیه و در مجاورت رودخانه شهرچایی قرار دارد و به راحتی در دسترس بازدید کنندگان بوده و فرصت و بستر مناسبی برای فعالیت علمی و پژوهشی متخصصین و محققان فراهم آورده است .

گفتنی است برابر اعلام آمار ستاد خدمات سفر آذربایجان غربی از ابتدای سال جدید تا نهم فروردین ماه ، نزدیک به 90 هزار نفر از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بازدید کرده اند .

گزارش از : حکیمه علیزاده

انتهای پیام/ح

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.