ارسال پيامك تبليغاتی از جيب شهروند با نصب یک بدافزار

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی با توجه به شگرد جدید مجرمان در سوء استفاده از گوشی هوشمند کاربران به شهروندان هشدار داد: هرگز از منابع ناشناس اقدام به دانلود نرم افزار نكرده و ضمن رعايت توصيه‌های پليس فتا، گوشي هوشمند خود را به مجهز به آنتی ويروس نمايند.

ارسال پيامك تبليغاتی از جيب شهروند با نصب یک بدافزاربه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این هشدار گفت: باز هم متاسفانه عدم رعایت توصیه‌های پلیس فتا منجر به خسارت مالی به شهروند مشهدی شد.

وی افزود: با توجه به مراجعه شهروندی به پلیس فتا تحت عنوان شاكی مبنی بر هك شدن گوشی موبایل و اتمام شارژ تلفن همراه وی بلافاصله پس از شارژ آن، رسیدگی به موضوع در دستور كار كارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: كارشناسان پلیس فتا در آزمایشگاه ادله دیجیتال پس از بررسی‌های اولیه متوجه شدند علت اتمام شارژ اعتباری گوشی تلفن همراه شاكی وجود نرم افزاری است كه از طرف فردی ناشناس روی گوشی شاكی نصب شده است.

سرهنگ جهانشیری گفت: كارشناسان پلیس فتا به دنبال تحقیقات خود دریافتند این نرم افزار با دسترسی به لیست تلفن ذخیره شده در گوشی مخاطبین شاكی، با هزینه آنها پیام‌های تبلیغاتی مورد نظر را ارسال می‌نماید و از همین جهت تا شاكی سیم كارت گوشی خود را شارژ می‌نماید بلافاصله این هزینه به صورت ناخواسته صرف ارسال پیامك به مخاطبین وی می‌گردد.

وی افزود: با توجه به وجود این نرم افزار مخرب در گوشی شاكی، كارشناسان با تنظیم گوشی وی روی تنظیمات كارخانه، صاحب گوشی را از وجود این بدافزار راحت نمودند.

این مقام ارشد انتظامی با توجه به قابلیت بدافزارها برای تخریب، جاسوسی و سوءاستفاده از امکانات و اطلاعات ذخیره شده در سیستم‌های هوشمند یادآور شد: برای نصب هرگونه نرم افزار مورد نیاز حتما از سایت‌های معتبر اقدام گردد و قبل از این کار نسبت به قابلیت‌های پبدا و پنهان نرم افزار مورد نظر اطلاعات جمع‌آوری گردد، که این نرم افزار دارای چه قابلیتی است و خواهان دسترسی به چه نوع اطلاعات و امکانات از سیستم ما است.

وی ادامه داد: کاربران به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از نرم افزارهای که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ شده و رایگان برای نصب قرار دارد، می‌تواند یک بد‌افزار باشد که اقدام به جاسوسی از سیستم ما یا سوء‌استفاده از اطلاعات و امکانات سیستم ما بنماید. لذا به هیچگونه فریب این دست تبلیغات دریافت شارژ رایگان، دریافت حجم اینترنت رایگان، اد كن جایزه بگیر، نرم افزار ... قرار نگرفته و اقدام به نصب این‌گونه نرم افزارها نکنند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی تاکید کرد: برای منفعت بیشتر به صورت آگاهانه اقدام به نصب هر نوع نرم افزار نمائید و تبعات منفی نصب اینگونه بدافزارها را دست کم نگیرید، چرا که در برخی مواقع منجر به برداشت تصاویر و فیلم‌ها از گوشی هوشمند شما می‌شود.

سرهنگ جهانشیری در جایی دیگری به شهروندان توصیه كرد: نرم افزارهای مورد نیاز خود را از مبادی و سایت‌ها و كانال‌های معتبر و رسمی دریافت نمایید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار