در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حسینی:رفتار ترامپ در جنگ اقتصادی با چین غیرمنتظره بود/شاه ویسی: آمریکا در صادرات اسلحه دچار چالش شده است

گفتگوی ویژه خبری امشب (شنبه، 18 فروردین ماه) به بررسی آثارجنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد ایران و جهان اختصاص داشت. 

حسینی:رفتار ترامپ در جنگ اقتصادی با چین غیرمنتظره بود/شاه ویسی: تراز تجاری آمریکا دچار رکود شده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحمید حسینی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موضوع جنگ تجاری آمریکا و چین اظهار کرد: در تعطیلات نوروز شاهد اوج گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین بودیم اگرچه در گذشته نیز شاهد جنگ ارزی و اقتصادی میان این دو کشور بوده ایم اما این بار شاهد رفتار‌های غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بودیم.

 حسینی تصریح کرد: این مسئله که آمریکا به صورت علنی با چین وارد جنگ شود غیر منتظره بود، زمانی که در دوران تحریم‌ها با چینی‌ها صحبت می‌کردیم آن‌ها می‌گفتند که ما از ایران یاد می‌گیریم که چگونه با تحریم‌ها مقابله کنیم چرا که می‌دانیم در آینده با ایالات متحده سرشاخ خواهیم شد.

 این‌کارشناس اقتصادی بیان کرد: چینی‌ها با علاقه مندی فعالیت‌های ما را در دوران تحریم‌ها رصد می‌کردند و دقت می‌کردند که ما چگونه با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

وی ادامه داد: آمریکا نهایتا بر سر ۳۰ قلم‌کالای عمده که از چین وارد می‌شود تعرفه ۲۵ درصدی قرارداد و لازم به ذکر است که اقدامات ترامپ در کوتاه مدت باعث افزایش واردات این کشور شد.

 حسینی تاکید کرد: کسری تجاری آمریکا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۷ میلیارد دلار رسید و این امر باعث شد ترامپ تصمیم به این اقدام علیه چین بگیرد با این که چینی‌ها روحیه بسیار مسالمت‌آمیزی دارندو نمی‌خواستند که تا سال ۲۰۲۵ با آمریکا درگیر شوند اما دیدیم که آمریکا این تصمیم را اتخاذ کرد و این مسئله بر بازار پتروشیمی و نفت تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه ساسان شاه ویسی دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به جنگ تجاری چین و آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر تراز تجاری در ایالات متحده آمریکا دچار رکود شده است، طی ۱۰ سال گذشته بسیاری استنباط می‌کردند که آمریکا از نظامی گرایی خارج شده اما مهمترین مسئله‌ای که امروز ما مشاهده می‌کنیم کاهش نوسان‌های کشش صادرات اسلحه در ایالات متحده بود که این امر مهم‌ترین چالش این کشور است و باید به بررسی این مساله بپردازیم که در نظام WTO آمریکا می تواند اعتراض کند  یا خیر؟

 وی افزود:اگر آمریکا بتواند در این امر تعرفه گذاری کند باید مشخص شود که تحت چه شرایطی است چرا که چینی‌ها می گویند حق ندارید این کار را انجام دهید و ساختار صنعتی خود را باید اصلاح کنید و اگر دچار گسست شدید اجازه ندارید دیگر بازار‌ها را از منحنی توافق تجارت جهانی خارج کنید.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به نظر می رسد که امروز ایالات متحده آمریکا در صادرات اسلحه دچار چالش شده است، این‌کشور اصرار داشت که اتحادیه اروپا قابلیت سرمایه گذاری مجدد در نرخ بودجه ریزی دفاعی خود را ارتقا دهد و اگر این اتفاق می افتاد بخشی از بازار مخصوص اسلحه آمریکا تامین می‌شد و تعادل به این کشور باز می گشت اما چنین‌ نشد و آمریکا باید در بازارهای حلقه دوم و در حوزه‌های فناوری تمرکز کند.

شاه ویسی ادامه داد: امروز به نظر می رسد که ترامپ با استدلال اینکه معلومات و دانش آمریکایی در جاهای دیگر استفاده می شود و تاثیر اتفاقات آمریکا به نفع بازار داخلی چین است دست به اقدامات اخیر زده چرا که چینی ها با زیرکی تمام اتفاقات جهان را به بازار داخلی خود معطوف می‌کنند، به این معنا که با توجه به بازار پرکشش مصرف کننده داخلی بالایی که دارند نرخ نوسان تغیرات فناوری را در بازار مصرف کننده افزایش می‌دهند و بلا فاصله کشش پذیری افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود : در نتیجه تا سال ۲۰۲۵ پرورش استعداد داخلی چین این ظرفیت را به وجود آورده که ضمن واردات فناوری بازارهای متحدالشکلی را تعریف کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها بازار ثانویه را هدف گذاری می کنند و تعریف آنها این است که باید ۵۷ میلیارد دلار از دست رفته را جبران کند.

شاه ویسی گفت: سیاستگذاری های سازمان های بین المللی می‌تواند به راحتی دچار چالش شود و با تفسیری که امروز آمریکایی‌ها از تعرفه و تجارت می‌کنند به نظر می‌رسد که این تفسیر پذیری نه تنها در حقوق بین الملل وارد شده بلکه بر اقتصاد سیاسی بین الملل تاثیر می‌گذارد همچنین بسیاری از کالاها در این میان مورد هجمه قرار می‌گیرند و به نظر می رسد محصولاتی مانند نفت بیشترین تاثیر را خواهند دید.

شاه ویسی با اشاره به تاثیر جنگ تجاری میان امریکا و چین بر اقتصاد ایران گفت: هرکدام از کالا‌ها که در برد جهانی دچار تعیرات قیمتی شوند در بازار مصرفی ما تورم ایجاد خواهند کرد به عبارتی بدون آن که حجم کالا کاهش پیدا کند نرخ واردات کالا‌های مصرفی ایرانی افزایش پیدا کرده و به ضرر مصرف کننده داخلی خواهد شد.

حسینی در ادامه برنامه گفت: جنگ تجاری آمریکا و چین همزمان با اختلافات اتحادیه اروپا با روسیه آثار سیاسی و اقتصادی بسیاری دارد، قطعا باید از جنگ تجاری میان چین و آمریکا خوشحال باشیم چرا که می‌تواند باعث شود تا آمریکا نتواند علیه ایران در جهان اجماع ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: می‌توانیم مطمئن باشیم که آمریکا در شورای امنیت قدرت آن را ندارد که بتواند علیه ایران گعده کند لذا ما می‌توانیم از این شکاف استفاده کنیم و بخشی از مشکلاتی را که در نظام بانکی داریم، حل کنیم.

وی افزود: هیچ کسی در جهان و با هیچ استراتژی نمی‌توانن با چین رقابت کند چراکه این کشور تاکتیک منحصر به فردی دارد و به هر بازاری که بنگریم می‌بینیم که چین شریک تجاری آن کشور است و اگر این کشور بازار آمریکا را از دست بدهد تلاش خواهد کرد که بازار‌های دیگر را تحت سیطره خود بگیرد.

شاه ویسی اذعان کرد: ما اکنون در مدارس حمایت از اقتصاد داخلی قرار داریم لذا نباید با کسی تعارف داشته باشیم. چین و اقتصاد‌های کوچک همجوار ما این مسئله را متوجه خواهند شد اما گاهی نیز باید از فرصت به وجود آمده مانند اکنون استفاده کنیم.

وی گفت: چینی‌ها نمی‌پذیرند که ما به عنوان کشوری بی طرف در کنار آن‌ها باشیم چرا که آن‌ها شریکی راهبردی می‌خواهند و ما نیز می‌خواهیم اقتصادی چابک و رقابت پذیر داشته باشیم از طرفی آن‌ها در ایام تحریم به ما کمک کردند لذا به نظر می‌رسد که ما باید روابط جدید خود را با کشور چین تعریف کنیم.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: چینی‌ها برای شراکت با ما باید به اقتصاد ایران کمک کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های بازار استفاده کنند و در شرایطی که ما می‌خواهیم از اقتصاد‌های بزرگ استفاده کنیم، باید ظرفیت‌ها را بسنجیم و می‌دانیم که اقتصاد ما دولتی است و اصرار داریم که اقتصاد کشور را خصوصی کنیم و اگر این اتفاق نیفتد قطعاً شرکت‌های دولتی نمی‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: آمریکا با نفت و گاز توانسته اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد ما کشوری هستیم که روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم و بیشترین صادرات پتروشیمی به ما اختصاص دارد و آمریکا به عنوان رقیبی جدی در بازار برای ما مطرح بود.

این کارشناس اقتصادی گفت:اگر جنگ میان آمریکا و چین شدت بگیرد ممکن است کشور‌های عربی که تحت حمایت آمریکا هستند نخواهند چین را از نطر بازار نفتی تامین کنند و در این شرایط ما می‌توانیم بازار چین را در دست بگیریم.

وی گفت:عامل اقتصاد بزرگ‌امریکا دلار است و خرید در بازار برکسیت نفت را با یوان شروع کردند و این امر به ضرر آمریکا تمام شد.

شاه ویسی با اشاره به ترک خوردن شیرازه و ساختار سازمان تجارت جهانی ادامه داد: رییس این سازمان اخیرا اعلام کرده که آمریکایی‌ها پیش از آن که نماینده داوری معرفی کنند برای سازمان تجارت جهانی نماینده معرفی کرده اند و ترامپ نیز گفته که باید قوانین این سازمان تغیر پیدا کند، امروز تفکر لیبرال اذعان دارد که اتفاقاتی که در طی ۳ دهه افتاده محلی از اعراب ندارد و اتفاقاقی که با تغیر رییس جمهور امریکا افتاد می‌تواند با برکسیت انگلستان نیز رخ دهد.

حسینی گفت:آمریکا که خود ترویج کننده نطام اقتصادی بازار دنیا بوده همه قواعد دنیا در زمینه اقتصاد را زیر سوال برده و باید دید که قانونگذاران و سازمان تجارت جهانی اجازه چنین روندی را به امریکا می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود:ممکن است که این مسائل پلیتیک سیاسی باشد و امریکا در صدد گرفتن امتیاز اقتصادی باشد.

ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هفت درصد منابع جهانی و یک درصد از تجارت جهانی را دارا هستیم، گفت: در سازمان تجارت جهانی صرفاً دولت‌ها عضو هستند لذا نظامات حاکمه دولت‌ها در یک مدار قرار گرفته اند که خروجی آن دهکده جهانی در اقتصاد می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه سازمان تجارت جهانی بر اساس منافع بین الملل تعریف شده است که منافع عمومی را در اقتصاد جهانی دنبال می‌کند، گفت: برای کشور ما چالش سیاسی، فرهنگی و مالکیتی در این رابطه مطرح است، اگر قدرت رقابت پذیری در حوزه کارایی را نداشته باشیم چطور می‌توانیم به wto بپیوندیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، افزود: شاخص اقتصاد فرامرزی در طی پنج سال گذشته افزایش یافته است، اگر ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد خصوصی بود در این صورت انتظار داشتیم دولت با رعایت تمامی شرایط به این حوزه ورود پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به زیرساخت‌های کشور برای ورود به wto گفت: ابتدا باید زیرساخت‌ها و شاخص‌های کشور را برای ورود به این سازمان مهیا کنیم و بعد بگوییم می‌خواهیم با این ظرفیت وارد دهکده جهانی شویم لذا تا زمانی که زیرساخت‌ها را تعریف نکنیم دچار چالش خواهیم بود.

شاه ویسی با بیان اینکه اکنون با جنگی که میان آمریکا و چین صورت گرفته سازمان تجارت جهانی دچار لطمه شده است‹ خاطرنشان کرد: باید اصلاحات درونی را انجام دهیم و بدنه خوب و فعالی را در دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد اقتصاد دولتی است اظهار داشت: باید به شدت به دنبال افزایش صادرات غیرنفتی باشیم، آمریکا و چین حاضرند اقتصاد جهان را متزلزل کنند تا به منافع خود دست یابند.

شاه ویسی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد، سیاست و امنیت حلقه مفقوده در گفتمان سازی داریم، افزود: در دیپلماسی اقتصادی باید الگوی مشخصی را در پیش بگیریم، تا الگوی دفاع از چالش‌ها را نداشته باشیم.

حسینی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از اقتصاد دنیا با wto کار می‌کنند، گفت: باید به سمت همکاری‌های منطقه‌ای پیش برویم تا امنیت را تامین شود.

 وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی یعنی باید بازاری را برای صادرات پیدا کنیم اظهار داشت: در کشور تا زمانی که در حالت اجبار قرار نگیریم نمی‌توانیم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم، لذا باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم.

 وی با اشاره به اینکه جنگ تجاری آمریکا و چین به ضرر ما نیست بلکه می‌تواند فرصتی برای تنفس باشد عنوان کرد: باید در روابط خود با چین بازنگری داشته باشیم بعد از تحریم با چینی‌ها رفتار خوبی نداشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه ما از انقلاب تجاری دنیا عقب افتاده‌ایم افزود: در این سال‌ها در تجارت جهانی بازنده بوده ایم.

 رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اکنون زمان پیوستن به wto نیست لذا همه کشور‌های عضو و غیر عضو wto به دنبال منافع ملی خود هستند بیان کرد: امروزه با اتحادیه‌های گمرکی، مناطق آزاد و مناطق ویژه نقش wto در دنیا کمرنگ‌تر شده است.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه آیا از رکود کشنده در وضعیت فعلی خارج شده ایم که بخواهیم عضو wto شویم گفت: ما ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی نداریم.

زارع با اشاره به اینکه بنده با پیوستن به wto موافق هستم، اما اکنون زمان مناسبی برای پیوستن به آن نیست افزود: باید بستر‌های اقتصاد ظرفیت لازم را برای پیوستن داشته باشد، سهم صادرات ما از ۳۸ هزار میلیارد دلار در دنیا ۳۳ صدم در صد است.

وی گفت: آیا امروزه هماهنگی در سیاست‌های پولی، مالی و ارزی وجود دارد آیا اصلاحات گمرکی انجام شده، آیا دولت اهدافش را مشخص کرده که چه صنایعی را حمایت می‌کند، آیا شرایط کشور عادی است، کسانی که به دنبال wto می‌روند شرایط نرمال عادی دارند، اما ما برای بلند مدت می‌توانیم در این رابطه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار