کارخانه‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اکثر دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی ارتباطی به غنی‌سازی ندارد

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم گفت: اکثر دستاوردهایی که در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد، ارتباطی به مسئله غنی‌سازی ندارد.

اکثر دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی ارتباطی به غنی‌سازی ندارندابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در روز ملی فناوری هسته‌ای، اظهار کرد: اکثر دستاوردهایی که در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد، از نظر علمی قابل توجه است و باعث پیشرفت علمی کشور می‌شود، اما تولید آنها ارتباطی به مسئله غنی‌سازی ندارد.

کارخانه ای گفت: دستاوردهایی که در سالروز فناوری هسته‌ای رونمایی شد، ارزشمند هستند و از جمله آنها می‌توان به ساخت باطری اتمی اشاره کرد.

وی افزود: این محصول در سال 1955 و 1960 عملیاتی شده و  ایران هم پنجمین کشوری است که این فناوری را در اختیار دارد.

کارخانه‌ای بیان کرد: این نوع باطری‌ها نیاز به شارژ دارند و در حوزه فضانوردی، دریانوردی و یا مانند باطری‌های کوچکی که در ضربان‌سازی قلب از آنها استفاده می‌شود، کاربرد دارند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم تصریح کرد: همان‌طور که باطری‌های اتمی در نیروگاه‌ها بر اثر فرآیند شکافت هسته‌ای، انرژی گرمایی زیادی تولید می‌کند و آن انرژی گرمایی اتمی، در قالب انرژی حرارتی، توربین‌ها را به حرکت درمی‌آورد و در نهایت تبدیل به برق می‌شود، در یک باطری اتمی هم یک عنصر رادیواکتیو، اشعه‌های تولید شده را تبدیل به گرما می‌کند و آن انرژی گرمایی تبدیل به انرژی الکتریکی می‌شود.

وی افزود: در بعضی از این باطری های اتمی از شبکه الماس استفاده می‌شود به این معنا که درون شبکه آن یک رادیوایزوتوپ کربن 14 گذاشته می‌شود که نیمه عمر آن هم بیش از 5000 سال است.

کارخانه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه پرتوهای رادیواکتیو پسماند خطرناک و اشعه گاما تولید می‌کنند، باید انتشار پرتوها کاملا تحت کنترل قرار گیرد و به هیچ عنوان این پرتوها به بیرون راه پیدا نکند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در ادامه با اشاره به سایر دستاوردهای رونمایی شده در سالروز فناوری هسته‌ای، بیان کرد: ساخت تست لوپ اکتیو دستاورد دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. این محصول در تست سوخت هسته‌ای کاربرد دارد و  اقدام خوبی در صنعت هسته‌ای به شمار می‌آید.

کارخانه‌ای یادآور شد: جنگ آمریکا با کشورمان بر سر مسئله غنی‌سازی بود و آنها همه تلاش خود را به کار گرفتند تا از غنی‌سازی ایران جلوگیری کنند، اکنون هم مسئله غنی‌سازی در چارچوب برجام تحت کنترل و نظارت آژانس قرار گرفته است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از جمله کاربرد پرتوهای رادیواکتیو در عرصه کشاورزی یا در حوزه پزشکی و استفاده نکردن از رادیو ایزوتوپ‌ها فعالیت خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در شیوه‌های درمانی باید بتوانیم از پزشکی هسته‌ای استفاده کنیم به عنوان مثال می‌توان یک تومور مغزی را بدون جراحی و با متمرکز کردن واکنش هسته‌ای در نقطه‌ مورد نظر، آن را درمان کرد.

کارخانه‌ای تصریح کرد: اقدامات بسیاری در حوزه پزشکی از طریق بخش هسته‌ای قابل انجام است و در این زمینه سازمان انرژی اتمی می‌تواند با وزارت بهداشت همکاری کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در پایان با اشاره به استفاده از فناوری هسته‌ای در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: این موضوع دامنه گسترده‌ای در دنیا دارد و از سال‌ها قبل فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شده، اما متأسفانه جنبه عملیاتی به خود نگرفته است، اما محققان در این خصوص مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: انرژی هسته ای ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار