عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: وقایعی که ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ در عراق به وجود آورد در سوریه اتفاق نخواهد افتاد.

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه اقدامات رئیس جمهور آمریکا، منطقه را به یک جنگ بزرگ نزدیک می‌کند، اظهار کرد: چندی پیش ترامپ با انتقاد تند نسبت به بوش به خاطر حمله‌ به عراق در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که به زودی نیرو‌های خود را از سوریه خارج می‌کند، اما امروز شاهد آن هستیم رئیس جمهور آمریکا به دنبال این است که جنگ جدیدی را در منطقه آغاز کند.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که هم‌اکنون در سوریه در حال وقوع است به خوبی نشان می‌دهد که برای کاخ سفید جان انسان‌ها اهمیتی ندارد بلکه تنها تروریسم برای آنها مهم است که این امر را می‌توان در سخنرانی‌های ترامپ و رهبران ایالات متحده به وضوح دید.

منصوری آرانی با بیان اینکه سازمان ملل تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای انجام عملیات نظامی در سوریه صادر نکرده است، افزود: در صورتی که هرگونه اقدام نظامی در دمشق انجام بگیرد یک جانبه بوده و آن چیزی نیست که شورای امنیت و سازمان ملل خواسته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به اوج‌گیری اختلافات مسکو و واشنگتن، بیان کرد: روس‌ها در موضوع سوریه طرح پیشنهادی آمریکا را وتو کردند و در ادامه هم کاخ سفید قطعنامه‌های پیشنهادی روس‌ها را وتو کرد که این نشان‌دهنده افزایش اختلافات این دو کشور است و این امر می‌تواند خود تهدیدی برای امنیت منطقه باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها قصد دارند یک عملیات محدود نظامی در سوریه انجام دهند و این حمله ممکن است به صورت بمباران هوایی انجام شود و چند نقطه حساس دمشق مورد هدف قرار گیرد، اما باید منتظر بود و دید در روز‌ها و ساعات آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

منصوری آرانی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود آمریکایی‌ها، نیرو‌های نظامی پیاده خود را در سوریه تخلیه نمی‌کنند و صرفا بمباران هوایی انجام می‌دهند، اظهار کرد: اگر کاخ سفید بخواهد نیرو‌های انسانی را در خاک سوریه پیاده کند به طور مسلم کشته شدن نیروهایش به یک موضوع بسیار جدی در آمریکا تبدیل می‌شود که خود آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهند داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: آن چیزی که جو داخلی آمریکا را بهم می‌ریزد تعداد کشته‌های نظامی آنهاست که بیشتر با جنگ رزمی و نیرو‌های پیاده رقم می‌خورد مگر اینکه جنگ موشکی راه بیندازند و در این بمباران‌ها روسیه را مورد هدف قرار دهند که در این صورت روس‌ها هم اقدام متقابل انجام می‌دهند و هواپیما‌ها و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده را بمباران خواهند کرد که در این حالت معادلات نیز تغییر خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه به نظر می‌رسد یک حمله محدود موشکی و یا بمباران‌های هوایی از طرف آمریکا در سوریه انجام شود، اما آن وقایعی که ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ در عراق به وجود آورد در سوریه اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار