رویوران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان، برای گسترش ناامنی در محیط کمربندی روسیه و چین است/ آمریکا به دنبال استفاده از داعش در مناطق دیگر غرب آسیا است

انتقال داعش از عراق و سوریه به افغانستان، برای گسترش ناامنی در محیط کمربندی روسیه و چین است

 

کارشناس مسائل منطقه گفت: جابجایی و انتقال بقایای گروهک  تروریستی داعش از عراق و سوریه به افغانستان، برای گسترش نا امنی در محیط کمربندی روسیه و همچنین چین است.

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تحرکات اخیر بقایای داعش در افغانستان اظهار کرد: واقعیت این است که آمریکا برای بی ثبات سازی کشورهای مسلمان به دنبال حفظ و حمایت از داعش بوده و این گروه تروریستی ابزاری است که غرب از آن علیه پایگاه های انقلاب اسلامی استفاده می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون سوریه و عراق اوضاع بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند، از این رو آمریکا به دنبال استفاده از داعش در مناطق دیگر از جمله افغانستان است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: با توجه به حضور مسلمانان در جنوب روسیه و غرب چین، انتقال بقایای گروهک تروریستی داعش از عراق و سوریه به افغانستان برای گسترش نا امنی در محیط کمربندی روسیه (آسیای مرکزی) و همچنین چین است.

رویوران با بیان اینکه حضور داعش در افغانستان باعث ایجاد رقابت بین این گروه تروریستی با سایر گروها از جمله طالبان و القاعده خواهد شد، افزود: طالبان هم پیمان القاعده، و داعش سازمانی است که از القاعده خارج شده و علیه القاعده در سوریه جنگیده است؛ به همین دلیل امکان سازگاری بین طالبان و داعش وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: زمینه هایی که هم اکنون برای گفت‌وگوی دولت افغانستان و طالبان وجود دارد، برای جذب این گروه در فرایند مشارکت سیاسی می باشد و شاید پذیرفتن این مساله از سوی طالبان، به حضور یک رقیب دیگر(داعش) در افغانستان بر می گردد، تا این گروه سعی کند با امکانات دولت این رقیب را از میدان به در کند. بنابراین ایجاد درگیری بین طالبان و داعش در افغانستان دور از ذهن نیست و ممکن است جامعه افغانستان درگیر جنگ داخلی شود.

رویوران در پایان با بیان اینکه حضور و نفوذ داعش در افغانستان در مناطق شمالی این کشور است افزود: با این حال حضور این گروه تروریستی و تکفیری در افغانستان می تواند تهدیدی برای مرزهای شرقی کشورمان نیز باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهراب
۲۰:۴۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
سلام انتقال یک گروه ترور با این ابعاد کار آسونی نیست و نمیشه یواشکی انجام داد لطفا توضیح بدید از کدام کانال و چطور اینهمه تجهیزات و نفرات با این وسعت و بعد مسافت جابجا شدند ؟
آخرین اخبار