کد خبر: ۶۴۹۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

سازمان FBI راز سر مومیایی مصری 4 هزار ساله‌ای که حدود یک قرن از کشف آن می‌گذرد را کشف کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان در سال 1915 یک سر مومیایی شده را در گوشه‌ای از یک مقبره به غارت رفته در شهر «دیرالبرسا» مصر پیدا کردند. باستان‌شاسان پس از مطالعات فراوان دریافتند که این قبر متعلق به فرمانروایی به نام «دژوتینکشت» و همسرش بوده است اما نمی‌توانستند مشخص کنند که این سر یافت شده متعلق به یک زن یا مرد بوده است.

کشف راز جمجمه مومیایی ۴ هزار ساله توسط FBI+ عکس

محققان FBI با آزمایش پیشرفته DNA اعلام کردند که این سر، سر فرمانرواست. آنها دندانی را از جمجمه جدا کردند، پودر روی آن را جمع کرده و در محلولی شیمیایی حل کردند. محققان سپس این محلول را از دستگاه کپی‌برداری از DNA عبور دادند و با بررسی میزان کروموزوم‌های جنسی توانستند جنسیت جمجمه مومیایی را شناسایی کنند.

سن سر و کشف آن در صحرایی در مصر، استخراج DNA را از آن دچار چالش کرد. DNA مولکولی است که حاوی کدهای ژنتیکی است و در گذر زمان و در آب و هوای گرم از بین می‌رود. این سر در اثر حمله غارتگرانی که قبر را برای جستجو و یافتن اشیاء قیمتی زیر و رو کرده بودند، دچار آسیب‌های جدی شده و بدن نیز نابود شده بود. باستان‌شناسان در تحقیقات خود تلاش کردند هویت این جسد را شناسایی کنند.

محتویات این مقبره در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شود و جمجمه کشف شده نیز برای تحقیق به بیمارستان عمومی ماساچوست تحویل داده شد. محققان در سال 2005 از این سر سی‌تی اسکن تهیه و سپس 4 سال بعد تلاش کردند تا با استخراج DNA از دندان کنده شده از این جمجمه هویت آن را شناسایی کنند که این تلاش‌ها شکست خورد.

بعد از مدتی، محققان FBI دست به کار شدند و از روش پیشرفته استخراج DNA که برای حل مسائل مجرمانه مدرن استفاده می‌کنند، برای مطالعه این سر بهره بردند.

منبع: جماران

FBI راز جمجمه مومیایی 4 هزار ساله را کشف کرد + عکس

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
Canada
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
واقعا جای تاسف داره، یکی می گه که بفهمن چی بشه؟ یکی جواب میده که علم و پیشرفتشون رو به رخ بکشن!!! نه خیر اتفاقا اینطور نحقیقات علمی فارق از هر گونه خودخواهی هست چون خیلی نتیجه ها سال ها بعد مشخص می شه و حتی دانشمندان نسل به نسل این تحقیقات رو ادامه میدن تا به رازهای تمدن بشری پی ببرن. من نمی دونم بعضی آدم ها تو ذهنشون چی میگذره که به جای تحسین اینطور پیشرفت ها تنگ نظری می کنن.
استادبزرگ