برندگی مطرح کرد؛

واردات دارو با دلار ۳۸۰۰ تومانی در سال ۹۷/ بودجه ۸۰۰ میلیاردی دارو برای جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از نوسانات ارز/ بازار ۲۰ هزار میلیاردی دارو در سال جاری

دارو با دلار 3هزار و 700 تومانی در سال 97/ بودجه 800 میلیاردی دارو برای جلوگیری از افزایش قیمت ناشی از نوسانات ارز/ بازار 20 هزار میلیاردی دارو در سال جاریمدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو گفت: دولت از بودجه 3هزار میلیاردی دارو و کالاهای اساسی به دلیل افزایش نرخ ارز، 800 میلیارد تومان به حوزه دارو اختصاص داده است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکبر برندگی مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از داروی لووپارکین گفت: متاسفانه خبرهای بدی از کارخانجات داروسازی در مورد تعطیلی خطوط تولید دارو به گوش می‌رسد که این تعطیلی خطوط دارو صنعت داروسازی کشور را تهدید می‌کند.

وی در ادامه به طرح تحول سلامت و مشکلات بودجه‌ آن اشاره کرد و افزود: طرح تحول سلامت با هدف خدمت بیشتر به جامعه محروم و مردم مظلوم که حق آنها در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه سلامت بر روی زمین مانده بود تحقق بخشید و با همت دولت یازدهم طرح تحول سلامت آغاز شد، اما بودجه‌ای که به این طرح تخصیص یافت باید بیش از این‌ها بود همچنین باید منابع پایداری به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا می‌کرد.

برندگی عنوان کرد: بودجه حوزه سلامت در سال 97 نسبت به سال 96 تغییری نکرده است در حالی که باید خدمت افزایش پیدا کند.

مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در ادامه به رقم ریالی بازار دارو در کشور اشاره کرد و گفت: بازار دارو در سال 95 ، 16 هزار میلیارد و در سال 96 بیش از 17 هزار میلیارد خواهد بود همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که بازار دارویی کشور به بیش از 20 هزار میلیارد برسد.

بودجه  7 تا 8 هزار میلیاردی بیمه‌ها در حوزه دارو

وی ادامه داد: بودجه بیمه‌ها در حوزه دارو 7 تا 8 هزار میلیارد است که از 20 هزار میلیارد تومان بازار دارو 10 هزار میلیارد را بیمه‌ها و 10 هزار مابقی را مردم پرداخت خواهند کرد و این بدان معناست که پرداختی مردم از جیب افزایش پیدا خواهد کرد.

برندگی با اشاره به نوسانات ارز و تاثیر آن بر بازار دارویی کشور گفت: از ابتدا تا انتهای سال 96 ارز 30 درصد رشد داشته است و از ابتدای سال 97 جهش 400 تومانی آن را شاهد بودیم، سال گذشته قیمت داروهای داخلی برای حمایت از تولیدکنندگان 5 درصد افزایش داشت و در نظر داشتیم تا قیمت داروهای وارداتی 15 درصد کاهش پیدا کند که در نهایت شاهد کاهش 12 درصدی قیمت داروهای وارداتی بودیم اما به دلیل افزایش ارز مردم از نظر قیمت ریالی طعم شیرین کاهش قیمت داروهای وارداتی را نچشیدند.

مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما اعتقاد داشتیم که مابه‌التفاوت 400 تومانی ارز را باید مجلس و دولت به بیمه‌ها بدهند تا بتوانیم دارو را بر اساس ارز واقعی تأمین کنیم اما در این زمینه موفق نشدیم.

برندگی با بیان اینکه دولت به دلیل افزایش ارز 3هزار میلیارد تومان به دارو و کالاهای اساسی بودجه اختصاص داده است، گفت: از این 3 هزار میلیارد 800 میلیارد تومان بودجه برای دارو در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه دارو در سال 97 با ارز 3هزار و 800 تومانی تأمین خواهد شد، عنوان کرد: مابه‌التفاوت 400 تومانی ارز را بانک مرکزی تأمین خواهد کرد، اکنون دولت بودجه مابه‌التفاوت ارز را تأمین کرده و حسابی برای وزارت بهداشت افتتاح شده است و ما از شرکت‌های وارد کننده درخواست می‌کنیم که هرچه سریعتر پیش‌فاکتورهای خود را به سازمان‌های غذا و دارو تحویل دهند تا به محض تایید سازمان غذا و دارو بتوانند در حداقل زمان بودجه مابه‌التفاوت ارز خود را دریافت کنند.

مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در ادامه به مشکل برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو که سال قبل به صورت اعتباری ماده اولیه را  وارد کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها به دلیل نوسانات ارز با مشکل مواجه شده‌اند و برای کمک به این شرکت‌ها امروز رئیس سازمان غذا و دارو به هیئت دولت رفته است، متاسفانه در تنش‌های ارزی سال قبل بسیاری از تولیدکنندگان نابود شده‌اند اما ما نباید بگذاریم که صنعت داروسازی کشور به این روز بیافتد.

برندگی در ادامه با اشاره به رونمایی از داروی لبوپارکین که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که امروز محصولی که از فرمولاسیون دشواری برخوردار است در کشور تولید شده و اینکه یک تولیدکننده داخلی به دنبال تولید دارویی است که بازار کمی در داخل کشور دارد قابل تقدیر است، در خواست ما از شرکت‌های داروسازی داخلی این است که کیفیت را ارتقا دهند و نگاهشان به فراتر از مرزها باشند.

وی ادامه داد: با تولید داری لبوپارکین در داخل کشور 4 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

برندگی ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر که در حال بررسی و تأمین سهمیه داروهای وارداتی بودیم متوجه شدیم که برخی داروهای تولیدی داخل در لیست واردات قرار گرفته‌اند و این به دلیل آن است که تولیدکننده به دنبال نوسانات ارزی در تأمین ماده موثر داروی خود دچار مشکل شده است و باوجود اینکه ماده موثره در گمرک قرار دارد تولیدکننده میل زیادی برای تأمین ماده موثر خود ندارد.

مدیر کل اداره نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو افزود: یکی از چالش‌های صنعت داروسازی را نوسانات ارز و مشکلات مالی دانست و گفت: هیچ کارخانه داروسازی نیست که دلش نخواهد GMP (گواهینامه کیفیت خط تولید و دارو از اروپا) بگیرد اما کارخانه‌های داروسازی دستگاه‌هایی را که پیش از این 3 میلیون دلار خریداری می‌کردند اکنون با وجود چالش‌های مالی باید با دلاری بالاتر خریداری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار