قربانی مطرح کرد:

حوزه سلامت اولویت رهبری، دولت و مجلس / زیر پای سرمایه‌گذاران حوزه سلامت باید فرش قرمز پهن کرد/ تولید ۸۰ درصد مواد دارویی در کشور

حوزه سلامت اولویت دولت، مجلس و رهبری/ زیر پای سرمایه‌گذاران حوزه سلامت باید فرش قرمز پهن کرد/ تولید ۸۰ درصد مواد دارویی در کشورنایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید زیر پای سرمایه‌گذاران حوزه سلامت فرش قرمز پهن کرد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی داروی لووپارکین با بیان اینکه خوشحالیم این دارو در هفته سلامت رونمایی می‌شود، گفت: بعد از انقلاب بخصوص از دهه هشتاد در حوزه سلامت درهای جدیدی باز شد و مجلس در دوره نهم و دهم نگاهش پیگیری سلامت در جامعه بود.

وی ادامه داد: تأمین منابع پایدار و توجه به هزینه کردن منابع در چارچوب قوانین از دیگر اقدامات مجلس در حوزه سلامت بود و اگر بخواهیم به مقوله‌ای اشاره کنیم که در نظام جمهوری اسلامی برای حاکمیت، دولت، مجلس و مقام معظم رهبری در اولویت بوده، حوزه سلامت است.

قربانی، با بیان اینکه بیش از هشتاد درصد مواد دارویی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: 2 سال پیش که رهبری شعار سال را اقتصاد مقاومتی عنوان کردند، حوزه سلامت پیشتاز در اقتصاد مقاومتی بود و هیچ حوزه‌ای قبل از شعار سال در این حوزه مانند حوزه سلامت پیش ‌قراول نبود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: ما در کمتر از سه تا چهار سال پیشرفت خوبی در حوزه سلامت داشتیم این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا این دستاوردها را در طی 20 سال بدست آوردند و این دستاوردها بدون تلاش و کوشش مدیران، مسئولان، اندیشمندان، جوانان و کارگران کشور محقق نمی‌شد، همچنین از سرمایه‌گذاران در حوزه سلامت که موجب اعتلای کشور می‌شوند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: باید افراد را به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت سوق دهیم اما بیشتر سرمایه‌گذاران به امنیت و سود حاصله توجه دارند.

قربانی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه مکلف شدیم 65 میلیارد سرمایه‌گذاری در تولید داشته باشیم و به همین دلیل باید مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم زیرا دولت این توانایی را ندارد پس باید دست سرمایه‌گذاران را در حوزه سلامت را فشرد و حتی فرش قرمز زیر پای آنها پهن کرد.

داروسازان از وزارت بهداشت گله‌مند هستند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، با اشاره به برخی مشکلات صنعت داروسازی گفت: امروز صنعت داروسازی به دلیل مشکلات مالی از وزارت بهداشت گله‌مند است و به دنبال مشکلات این صنعت 4 هزار و 200 میلیارد منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم تا مشکلات این صنعت حل شود، اما متأسفانه این منابع بطور صد درصدی تحقق پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه بودجه حوزه سلامت در سال 97، حدود 64 هزار میلیارد در نظر گرفته شده است، افزود: این بودجه با احتساب منابع اختصاصی و تعهد دولت برای تأمین منابع و انتظار از وزارت بهداشت برای هزینه‌کرد آن در مسیر قانونی به حوزه سلامت تخصیص پیدا کرده است و باور داریم که با تخصیص این بودجه مشکلات نظام سلامت و مطالبه‌گران از وزارت بهداشت حل خواهد شد.

قربانی در ادامه با اشاره به رونمایی از داروی ایرانی درمان پارکینسون گفت: بیماران پارکینسون یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و پیش از این داروی مورد نیاز آنها وارداتی بود که خوشبختانه امروز این دارو در داخل کشور تولید می‌شود.

صادرات بین تولید کنندگان دارو به فراموشی سپرده شده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، افزود: ما جامعه هدف 80 میلیونی در حوزه دارو داریم که بازار خوبی برای تولید کنندگان دارو محسوب می‌شود، اما تولید کنندگان ما نباید نگاهشان تنها به داخل کشور باشند و تلاش کنند تا به سمت صادرات و اخذ GMP (گواهینامه کیفیت خط تولید و دارو از اروپا) بروند تا بتوانیم با بازار دنیا رقابت کنیم.

وی عنوان کرد: متأسفانه توجه به صادرات و اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی بین تولید کنندگان داروی داخلی به فراموشی سپرده شده است، اما انتظار دولت و سیاست‌گذاران این است که بتوانیم در بازارهای بین‌المللی ورود کنیم.

قربانی تأکید کرد: ما باور داریم که صنعت داروسازی و دانشمندان ما این توانمندی را دارند که در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند، همانطور که در سفر به همراه رئیس مجلس به روسیه شاهد آن بودیم یک شرکت داروسازی ایرانی صددرصد یک قلم دارویی روسیه را تأمین می‌کند و این نشان از توانمندی دانشمندان و صنعت داروسازی کشور است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.