کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپاییان می‌خواهند کاری کنند تا آمریکا ظاهر برجام را حفظ کند و به شکل صوری در این توافق بماند.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانیه صادر شده از طرف G7 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، کانادا و آلمان) در محکوم کردن اقدامات ایران، روسیه و سوریه اظهار کرد: کشورهای G7 به دنبال راضی کردن ترامپ برای خارج نشدن از برجام هستند، به همین دلیل با اقداماتی مثل صدور بیانیه و محکوم کردن ایران به دنبال جلب نظر ترامپ هستند و از او خواسته‌اند تا ظاهر برجام را حفظ کند هرچند باطن و مغز آن از بین رفته باشد.

وی تصریح کرد: اروپاییان حاضر هستند برای راضی کردن ترامپ به عدم خروج از این توافق امتیازاتی به آمریکا بدهند تا به نوعی کاخ سفید را مجاب کنند تا به صورت صوری در برجام بماند.

شوهانی با بیان اینکه اعضای G7 متشکل از کشورهای غربی است که تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، افزود: صدور بیانیه از طرف کشورهای عضو G7 و محکومیت ایران به دلیل فشارهایی است که ترامپ به آنها وارد کرده است، در حالی که اروپاییان چون در توافق برجام حضور داشته‌اند در این بین مانده‌اند که به طور مشخص چه کاری را باید انجام دهند که به صلاحشان باشد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: کشورهای اروپایی از یک سو می‌خواهند با ایران کار کنند و برجامی که محصول خودشان بوده حفظ شود اما از طرف دیگر کاخ سفید برجام را امضاء کرده و حالا با آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، این فرد می‌خواهد آن را از بین ببرد و این موجب سردرگمی اروپاییان شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برجام یک قرارداد محکم بین چند کشور است که حذف و عبور از آن خلاف معاهدات بین‌المللی است، اظهار کرد: از بین رفتن موافقتنامه برجام قطع به یقین برای اروپا و حتی دنیا خوشایند نیست و این در حالی است که ترامپ از همان دوران تبلیغات ریاست جمهوری‌ آمریکا تلاش کرد تا این توافق را برهم بزند و این یک لجاجت شخصی از سوی رئیس جمهوری آمریکا نسبت به باراک اوباما رئیس جمهور قبلی این کشور است که در جبهه مخالف او قرار دارد.

شوهانی بیان کرد: G7 با صدور این بیانیه می‌خواهد کاری کند تا آمریکا از برجام خارج نشود و تنها ظاهر برجام را حفظ کند اما در واقع باطن آن نباشد و در این راستا می‌خواهند امتیازاتی به آمریکا بدهند تا ترامپ را مجاب کنند که به صورت صوری در این توافق بماند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: اروپاییان می‌خواهند به صورت صوری آمریکا را در برجام نگه دارند که این مسئله موجب می‌شود برجام که تا به اینجا بی‌خاصیت شده، بی‌خاصیت‌تر از قبل شود و از طرف دیگر با اعمال فشار بر حامیان سوریه بتوانند در بین افکار عمومی کشورهای مورد حمایت غرب یک مقدار فضا را باز کنند تا در آینده از آنان امتیاز گیری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار