کلهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رفتار اروپا نسبت به آمریکا و ایران در چارچوب برجام، کاملا احتیاط آمیز خواهد بود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:حقیقت خروج یا حضور آمریکا در برجام، همچنان در ابهام است.

//رضا کلهر کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال خروج آمریکا از برجام در روزهای آتی، اظهار کرد: حقیقت موضوع همچنان در ابهام است.

وی افزود: سیگنال‌ها و علائم سیاسی که از آمریکا در این باره به دست می‌رسد به صورت معینی اجازه پیش‌بینی قاطع نمی‌دهد، لذا نمی‌توان گفت که آیا آمریکا به طور قطعی از برجام خارج می‌شود یا اینکه کاملا این وضعیت را تمدید می‌کند.

کلهر ادامه داد: با توجه به اظهارات جان بولتون و مقامات آمریکایی، احتمال دارد این کشور به صورت کامل و قطعی از برجام خارج شود. همچنین ممکن است به طور کامل هم از این توافق خارج نشود و تحریم‌ها را علیه ایران باز نگرداند تا ببینند اروپایی‌ها در این باره چه اقدامی انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام این مسئله چه تأثیری در وضعیت منطقه خواهد داشت، گفت: این مسئله تأثیرات جدی در منطقه خواهد گذاشت، یعنی اگر آمریکا به صورت قطعی و کامل از برجام خارج شود، اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ایران چه مواضعی می‌گیرد.

کلهر با بیان اینکه طبیعتا مواضع ایران با خروج آمریکا از برجام تند خواهد بود، بیان کرد: برخی معتقدند کشورمان می‌تواند با اروپایی‌ها تا اندازه‌ای این توافق را پیش ببرد، اما پیش‌بینی این است که مسائل منطقه‌ای هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که نمی‌توان منطقه را بدون ایران تفسیر کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه متذکر شد:  طبیعتا این مسئله در موضع‌گیری‌های ایران در حوزه‌های گوناگون از جمله وضعیت یمن، سوریه و بحرین تأثیرگذار است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اروپا در اجرای برجام با ایران همراهی می‌کند و یا به سمت آمریکا گرایش خواهد داشت، اظهار کرد: فکر می‌کنم اروپا در مقاطع اول نه به سمت آمریکا گرایش پیدا کند و نه ایران. آنها سعی می‌کنند توافق 1+5 را تا اندازه‌ای روی پا نگهدارند و آمریکا را به این مسیر بازگردانند.

کلهر یادآور شد: رفتار اروپا نسبت به آمریکا و ایران در چارچوب برجام کاملا احتیاط آمیز خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار