شکوهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

روند انتخاب رشته در مدارس غیر دولتی/ تهیه کتابی سه جلدی برای تبیین فرآیند هدایت تحصیلی/ افزایش گرایش دانش‌آموزان به رشته کاردانش

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش وپرورش با اشاره به تهیه کتابی سه جلدی ویژه هدایت تحصیلی برای متوسطه اول از افزایش گرایش دانش آموزان به رشته‌های کاردانش خبر داد.

روند انتخاب رشته در مدارس غیر دولتی/ تهیه کتابی سه جلدی برای تبیین فرآیند هدایت تحصیلی/ افزایش گرایش دانش‌آموزان به رشته کاردانشمسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آمادگی مدارس برای اجرای طرح هدایت تحصیلی عنوان کرد: مدارس از ابتدای سال تحصیلی آمادگی لازم برای اجرای این طرح را داشتند و کارهایی برای اجرای هر چه بهتر این طرح انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روند کاری به لحاظ شکلی و آیین نامه نسبت به سال قبل تغییری نداشته است، ادامه داد: تولید محتوا و تهیه سه جلد کتاب ویژه اولیای دانش آموزان، مشاوران، معلمان و دانش‌آموزان برای تمام گروه‌های نامبرده شده در مقطع متوسطه اول در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره‌های آموزشی، برگزاری آزمون توانایی برای 970 هزار دانش آموز و برگزاری آزمون رغبت برای 968 هزار دانش آموز متوسطه اول از دیگر اقداماتی بوده است که برای اجرای فرآیند هدایت تحصیلی تا کنون انجام داده ایم.

عملکرد تحصیلی دانش آموزان ملاک عمل برای انتخاب رشته است

شکوهی درباره ظرفیت مدارس متناسب با رشته‌های تحصیلی اظهار کرد: سعی داریم ظرفیت حداکثری را برای رشته‌های تحصیلی متناسب با گرایش دانش‌آموزان در نظر بگیریم اما نمی‌توان به تمام نیازها پاسخ صد در صدی داد؛ بر همین اساس از میان 12 رشته موجود رتبه‌بندی انجام شده است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش وپرورش با تاکید بر اینکه عملکرد تحصیلی دانش آموزان ملاک عمل برای انتخاب رشته است، گفت: بر اساس رتبه بندی رشته‌ها و شرایط دانش آموز و همینطور ظرفیت در نظر گرفته شده، انتخاب رشته دانش آموز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ ریزی‌های ما بر اساس توزیع متوازن رشته‌هاست، گفت: بر مبنای هدف گذاری که داریم 48 درصد پوشش تحصیلی باید به آموزش‌های مهارتی و 52 درصد به آموزش‌های نظری اختصاص پیدا کنند که البته هنوز با این هدف گذاری فاصله داریم.

شکوهی درباره میزان علاقه دانش آموزان نسبت به رشته‌های مهارتی تصریح کرد: بر مبنای فرم‌های نظر سنجی که داشتیم اولویت اول بسیاری از دانش آموزان رشته‌های کاردانش بوده است و علاقه‌مندی آنها رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد که این موضوع حاصل دوره‌های آموزشی،‌ تبلیغات رسانه‌ای و اهمیت هر چه بیشتر به آموزش‌های مهارتی است.

 انتخاب رشته مدارس غیر دولتی تابع قوانین آموزش و پرورش است

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره روند انتخاب رشته در مدارس غیر دولتی گفت: روند اجرای قوانین هدایت تحصیلی در مدارس غیر دولتی تابع دستورالعمل‌های آموزش و پرورش است و چنانچه دانش آموزی نتواند در هیچ رشته تحصیلی حد نصاب لازم را کسب کند امکان انتخاب رشته نخواهد داشت.

وی درباره شرایط تغییر رشته اظهار کرد: این فرآیند تابع آیین نامه تغییر رشته است و در پایان سال تحصیلی دانش آموزان می‌توانند متناسب با شرایط خود وارد فرآیند تغییر رشته شوند و با شرکت در امتحانات شهریور ماه و قبولی در این امتحانات این فرآیند را تکمیل کنند.

شکوهی با تاکید بر اینکه هدایت تحصیلی طراحی مسیر زندگی و شغلی دانش آموزان است، یاد آور شد: در این مسیر فارغ از تب موجود در جامعه دانش آموز باید مبتنی بر توانایی خود و کار آمدی به انتخاب رشته بپردازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیستان بلوچستان
۰۷:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام لطفا پیگیری کنید ما معلمان شرکتی خرید خدمات از مهر 96 تا امروز 14 اردبهشت است یک ریال دریافت نکردیم
آخرین اخبار