یک تحلیلگر اقتصادی در مصاحبه‌ای با راشا تودی نسبت به شرایط اقتصادی آینده آمریکا هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، بدهی‌های فزاینده‌ای که اکنون از ۲۱ هزار میلیارد دلار نیز پیشی گرفته است به یکی از خصوصیات اقتصاد آمریکا تبدیل شده است. راشا تودی از یک تحلیلگر اقتصادی پرسید این روند تا چه هنگام می‌تواند برای اقتصاد آمریکا ادامه یابد.

میخائیل گراچو، تحلیلگر شرکت تجاری «تله ترید بل» گفت: خزانه‌های آمریکا و نیز بدهی‌های خارجی این کشور سال‌هاست که با ماشین چاپ اسکناس مدیریت می‌شود و ممکن است این روند به پایان خود نزدیک شده باشد.

گراچو در گفتگو با راشا تودی گفت: «از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، بانک مرکزی آمریکا به عنوان بخشی از سیاست کاهش کمی خود به طور فعالانه اوراق بهادار دولتی را خریداری می‌کرد. پس از به پایان رسیدن سیاست کاهش کمی، بانک مرکزی آمریکا به خرید این اوراق بهادار در حجم کمتر ادامه داد. نهاد‌های حقوقی و دیگر افراد حقیقی همواره یکی از شرکای بدهی‌های دولت آمریکا بوده‌اند. افزایش نقدینگی از جانب بانک مرکزی آمریکا با نرخ سود صفر درصد به رشد بدهی‌های آمریکا دامن زد. این مسئله همچنین موجب رشد افسارگسیخته شاخص‌های بازار سهام آمریکا شد.»

این تحلیلگر افزود پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت نرخ سود بانکی را افزایش دهد، شرایط تغییر کرد. نرخ سود بانکی آمریکا اکنون ۱.۷۵ درصد اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۳.۷۵ افزایش یابد. در پی افزایش سود بانکی، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید اوراق بهادار دولتی کاهش یافت و به این ترتیب درصد سود این اوراق بهادار بالا رفت. در هفته جاری، اوراق بهادار با سررسید ۱۰ ساله سودی برابر ۳.۰۱۸ درصد داشته اند. این تحلیلگر خاطر نشان کرد: «این مسئله موجب نگرانی در بازار شد و پرسش‌های بسیاری را پدید آورد.»

این تحلیلگر هشدار داد در حالی که نرخ بهره بانکی رو به افزایش است و سود اوراق بهادار دولتی نیز روندی صعودی را در پیش گرفته است، افزایش بدهی‌ها می‌تواند خطری جدی را متوجه اقتصاد آمریکا کند.

او گفت: «با این‌که وضع اقتصاد آمریکا اکنون مساعد است، آن‌ها همیشه این سرمایه اضافی (برای پرداخت بدهی‌های خارجی) را در اختیار نخواهند داشت.»

گراچو گفت: «اگر سود اوراق بهادار دولتی افزایش یابد، موجب می‌شود سرمایه بسیاری از بانک مرکزی آمریکا خارج شود که حتی می‌تواند موجب فروپاشی دلار شود.»

با این حال، این تحلیلگر گفت: فروپاشی دلار در حال حاضر دور از ذهن است زیرا اقتصاد جهان وابستگی بالایی به این ارز دارد. بر اساس گفته‌های او، ممکن است حباب دلار تا آن هنگام به طور پیوسته رو به رشد باقی بماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد جهان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار