آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از چگونگی معلم شدن آقای وزیر تا انتقاد از نبود فهم درست دستگاه برنامه و بودجه از نظام آموزشی

آموزش و پرورش در هفته گرامیداشت مقام معلم با حال و هوای رسیدگی به چالش‌ها و مسائل فرهنگیان سپری شد.

از چگونگی معلم شدن آقای وزیر تا انتقاد از نبود فهم درست دستگاه برنامه و بودجه از نظام آموزشیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون چگونگی معلم شدن وزیر آموزش و پرورش، توجه به تکریم مقام معلم و انتقاد از نبود فهم درست دستگاه برنامه و بودجه از نظام آموزشی سپری شد. 

اجبار با چاشنی علاقه مرا معلم کرد/ تلاش برای کاهش تاخیر در پرداختی حق التدریس رسمی

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره فعالیت در حرفه معلمی گفت: باید بگویم ورود من در این عرصه، بخشی به طور اجباری و بخشی بر مبنای علاقه بود چرا که از دوران نوجوانی و در تابستان‌ها که بچه‌ها در اوقات فراغت کاری انجام می‌دادند معمولا بعد از دوره ابتدایی درس دادن به هم‌کلاسی‌ها و بستگان هم سن و سال خود را انجام می‌دادم، اما بزرگ‌ترین اتفاق بعد از اخذ دیپلم و مصادف با انقلاب فرهنگی بود که اولین دوره تربیت معلم برگزار شد و من در این دوره وارد مرکز تربیت معلم شدم، همین موضوع ورود من به حرفه معلمی را هموار کرد.

وی درباره حقوق معلمان عنوان کرد: درباره پرداخت حق‌الزحمه و مشکلاتی که برای معلمان وجود دارد باید بگویم که مشکل اصلی تاخیر در پرداخت‌ها بود؛ در سال ۹۶ با همکاری دولت و مجلس سعی کردیم این تاخیر را برای نیرو‌های حق‌التدریس آزاد که از طریق این حقوق معیشت خود را تامین می‌کنند با کمترین تاخیر برطرف کنیم، اما برای همکاران حق‌التدریس رسمی هنوز این هدف محقق نشده و تلاش داریم فاصله پرداختی‌ها کوتاه شود البته در پایان سال ۹۶ بخشی از پرداختی‌های معوقه را تسویه حساب کردیم و در تلاش هستیم تا بدهکاری باقی نماند که این امر با مساعدت دولت محقق خواهد شد.

افزایش گرایش دانش‌آموزان به رشته کاردانش

مسعود شکوهی، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش وپرورش، با اشاره به اینکه روند کاری به لحاظ شکلی و آیین نامه نسبت به سال قبل تغییری نداشته است، ادامه داد: تولید محتوا و تهیه سه جلد کتاب ویژه اولیای دانش آموزان، مشاوران، معلمان و دانش‌آموزان برای تمام گروه‌های نامبرده شده در مقطع متوسطه اول در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره‌های آموزشی، برگزاری آزمون توانایی برای 970 هزار دانش آموز و برگزاری آزمون رغبت برای 968 هزار دانش آموز متوسطه اول از دیگر اقداماتی بوده است که برای اجرای فرآیند هدایت تحصیلی تا کنون انجام داده‌ایم.

شکوهی درباره میزان علاقه دانش آموزان نسبت به رشته‌های مهارتی تصریح کرد: بر مبنای فرم‌های نظر سنجی که داشتیم اولویت اول بسیاری از دانش آموزان رشته‌های کاردانش بوده است و علاقه‌مندی آنها رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد که این موضوع حاصل دوره‌های آموزشی،‌ تبلیغات رسانه‌ای و اهمیت هر چه بیشتر به آموزش‌های مهارتی است.

صیانت از حریم معلم خط قرمز آموزش و پرورش است

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های معلمی این روزها برقراری انضباط و کنترل رفتارهای نابهنجار در مدرسه است که در این میان گهگاهی دیده می‌شود توهین به معلم و ورود ناشیانه به حریم معلم ضربه هولناکی را به نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: خط قرمز ما در آموزش و پرورش حفظ و صیانت از حریم و حرمت معلم است که اگر این حریم بشکند حرمت نظام تعلیم و تربیت می‌شکند.

بطحایی تصریح کرد: امروز روز تکریم از معلمی است چند روز و چند ساعت زمان صرف می‌کند تا در مسیرهای دشوار و پرفراز و نشیب و به دور از خانواده خود را به مدرسه برساند، معلمی که در کلاس‌های پرتراکم و شلوغ در شهرهای بزرگ با صبوری دانش‌آموزان را آموزش می‌دهد و امروز روز سپاس از معلمی نام گرفته است که با صبوری، نگاه مهربانانه اش را به همه شاگردانش می‌بخشد و به نمایندگی از دولت تدبیر و امید ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری سپاس خود را به تمام معلمان شاغل و بازنشسته اعلام می‌کنم.

دستگاه برنامه و بودجه فهم درستی از نظام آموزشی ندارد

محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بیام کرد: دستگاه برنامه و بودجه کشور فهم درستی از آموزش و پرورش ندارد و برای بسیاری از وزرا و دولتمردان و حتی نمایندگان مجلس جایگاه آموزش و پرورش جز به هنگام انتخابات و جبران کاستی‌های دستگاهی آنان جایگاه دیگری ندارد. معتقد هستم مشکل اساسی آموزش و پرورش جایگاه سازمانی و مدیریت آن است که باید در این مورد تجدید نظر شود.

وی ادامه داد: امروز فعالیت آموزش وپرورش با حضور با نشاط و مسئولیت‌پذیری معلمان پیش می‌رود و مدرسه به نفس گرم معلم دایر است و از آموزش وپرورش آنچه مشاهده می‌شود کتاب و معلم است.

از منظری دیگر می‌توان به معلم نگاه کرد و آن، این جنبه است که معلمان ما در مقایسه با سایر کارکنان دولت ( البته نباید معلم را با کارمند مقایسه کرد) از سطح معیشت و آرامش شغلی پایین‌تری برخوردار هستند.

سال آینده تعداد بازنشستگان بیش از شاغلان خواهد بود

چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش، عنوان کرد: امسال بالغ بر ۸۰۰هزار بازنشسته فرهنگی داریم، سال آینده تعداد بازنشستگان بیش از شاغلان خواهد بود و این روند تداوم داشته و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۵۰هزار بازنشسته و ۸۳۰هزار شاغل خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مادامی که استخدام به قانون مدیریت خدمات کشوری گره خورده اتفاقی نخواهد افتاد و بزرگترین گره زندگی اجتماعی و معیشت معلمان قانون مدیریت خدمات کشوری است، چرا که این قانون کارمند محور است و سال ها وعده هایی برای بهبود وضعیت معلمان داده شد اما اجرایی نشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این قانون آموزش و پرورش را در عصر پیکان نگه داشته است، عنوان کرد: شرایط کاری و حرفه ای معلمان منطبق بر قانون نشده است و از نتایج عملکرد این قانون نهادینه کردن تبعیض در حوزه آموزش و پرورش است در حالی که مطالبه معلمان رفع تبعیض است.

وی گفت: چارچوب این قانون با طبقه بندی شغل معلمان نمی گنجد یکی از مطالبات جدی همکاران معلم از دولت و مجلس مستثنی کردن آموزش و پرورش از این قانون و تدوین و تصویب قانون اداری و استخدامی معلمان است تا به نیازهای عادلانه معیشتی معلمان پاسخ دهیم.

چهاربند از کمبود ۳۰۰هزار نیرو در مهر ۹۷ خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع، ۱۹۴ هزار کمبود نیرو را از طریق ندادن نیرو به مدارس جبران کنیم، در حالی که باید به ازای هر چهار نفر دانش آموز، یک ساعت مربی پرورشی داشته باشیم.

فعالیت سامانه ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی از امروز آغاز می‌شود

حسین طلایی، معاون توسعه و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در جمع خبرنگاران درباره نحوه ثبت‌نام و توزیع کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: سامانه فروش اینترنتی کتاب‌های درسی از امروز هشت اردیبهشت فعال شده و دانش‌آموزان از کلاس دوم تا ششم ابتدایی می‌توانند با وارد کردن کد دانش‌آموزی و سریال شناسنامه ثبت‌نام اینترنتی برای کتاب‌های درسی سال آینده خود را انجام دهند.

وی افزود: امسال ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه یازدهم و دوازدهم شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، همچنین رشته معارف از 20 اردیبهشت امکان‌پذیر است.

جزئیات مسمومیت 17 دانش آموز تهرانی با قرص برنج

علیرضا راه‌پیما، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش تهران، درباره ماجرای مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در یکی از هنرستان‌های منطقه 18 اظهار کرد: علت اصلی ایجاد این حادثه شیطنت‌‌های دانش آموزی و آوردن قرص برنج توسط یکی از دانش آموزان بوده است که این قرص را در آب حل کرده و گازهای سمی متصاعد شده از آن باعث مسمومیت دانش آموزان حاضر در محیط کارگاهی شده است.

وی ادامه داد: هنر‌آموز حاضر در محیط کارگاهی متوجه این اتفاق شده و سریعا دانش آموزان را از محیط خارج کرده است اما گاز سمی متصاعد شده در فضا باعث مسمومیت دانش آموزان و حتی معاون مدرسه که برای کمک رسانی به دانش آموزان در کارگاه بود،‌ شده است.

کمبود ۷ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده

عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش تهران، درباره استقرار پایه دوازدهم و چالش نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: باتوجه به درصد بالای بازنشستگی نیروها که بیش از 4 هزار و 800 معلم را شامل می‌شود استقرار پایه دوازدهم نیازمند توجه ویژه‌ای در تأمین نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: امیدواریم با ردیف‌های استخدامی جدید انتقالی از سایر شهرها، بکارگیری نیروهای حق‌التدریس شاغل و آزاد همچنین به تعویق انداختن بازنشستگی نیروهای در آستانه بازنشستگی بتوانیم مشکل نیروی انسانی را در پایتخت برطرف کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره تعداد نیروی موردنیاز برای سال تحصیلی آینده در پایه‌های مختلف، اظهار کرد: با فرض آنکه تمامی نیروهای در آستانه بازنشستگی، بازنشست شوند؛ در همه پایه‌ها حدود 7 هزار کمبود نیرو خواهیم داشت و اعلام نیاز ما برابر با همین تعداد نیرو برای مهر 97 است اما با توجه به شرایط موجود در آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید 850 نیرو به ما اختصاص داده می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
معلمی که تا وسط ماه بیشتر حقوق ندارد انهم اگر قسط و وام نداشته باشد چگونه مورد احترام میماند معلمانی را می شناسم که به عنوان استاد کار بنایی میکنند رانندگی و مسافرکشی میکنند برای یک سرویس در روستاها باهم جر و بحث میکنند شاگرد مغازه اند و....جاهای دیگه مجبورند کار کنند تا بتوانند بقیه ی ماه را سر نمایند ,دوستان می گویند معلمی شغل نیست عشق است پس چرا از فرزندان متمولین کسی معلم نمی شود پس عشقی در کار نیست فقط معلم مناعت طبع و قناعت و صبر و بردباری و خلوص و صداقت دارد که هنوز با این همه مشکل و درد بی حرمتی ها صدایش در نمی اید اگر چه کمرش در حال شکستن است
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۲:۳۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت باشگاه خبر نگاران جوان
شما خبرنگاران قدرتی بالاتر از هزاران سلاح جنگی دردست دارید وآن رسانه است پس از شما عاجزانه خواهش میکنیم به احترام دانشی که از معلمانتان به یادگار دارید نگذارید اینقدر به معلمان جامعه توهین شود چرا که هیچ کس به فکر وزارت خانه ای به نام آموزش وپرورش دررابطه با وضعیت معیشتی نیست مگر شما باسلاح رسانه خود به فکر معلمان باشید