حریرچی مطرح کرد؛

احتمال خطای پزشکی در بیمارستان‌ها یک در ۲۰۰ است/ هدر رفت ۲۰ درصد منابع در نظام درمان/ برخی پزشکان تنها برای منافع خود کار می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امروزه طبق آمار بین‌المللی 20 تا 40 درصد منابع در کشورهای توسعه یافته دنیا در نظام بهداشتی و درمانی تلف می‌شوند.

احتمال خطای پزشکی در بیمارستان‌ها یک در 200 است/ هدر رفت ۲۰ تا ۴۰ درصد منابع در نظام بهداشتی و درمانی/ برخی  پزشکان تنها برای منافع خود کار می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت در پنجمین همایش سراسری انتظامی سازمان نظام پزشکی که صبح امروز در سالن شهید قرضی بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز پدیده‌هایی به نام ابرروند‌ وجود دارند؛ سواد و اشتغال زنان هم دو عامل مؤثر در کنترل جمعیت است، همچنین ما با ابرروند‌هایی در حوزه سلامت هم روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: در گذشته توقع ما از پزشک حکیم و فردی بوده که علاوه بر پزشکی در علوم دیگر هم متبهر‌ بوده است؛ پزشک با بیمار قیومیت‌ و تولیت داشته است همچنین در آن زمان پزشکان با بیماران رابطه مالی نداشته‌اند.

قوانین را بر اساس معیارهای اخلاقی وضع نمی‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اکنون رابطه مالی بین بیماران و پزشکان اهمیت پیدا کرده است و همه اطبا حکیم نیستند؛ ما همچنین می‌توانیم در جامعه پزشک‌نما هم داشته باشیم.

حریرچی‌ با بیان اینکه تعدادی از پزشکان برای منافع خود کار می‌کنند، گفت: ما امروزه مواجه هستیم که برخی پزشکان اعلام سرزنش‌آمیز مانند قصور در پزشکی انجام می‌دهند و تعدادی از پزشکان هم عمدا تخلف می‌کنند.

وی تاکید کرد: قوانین را بر اساس معیارهای اخلاقی وضع نمی‌کنند و بر اساس قانون با متخلفان رفتار می‌کنند؛ امروزه در کشورهای مختلف دنیا افراد باسواد افزایش پیدا کرده‌اند؛ به طوری که مشاهده می‌کنیم افراد باسواد در جامعه هم‌سطح پزشکان شده‌اند، بنابراین یکی از ابر‌روندها در حوزه سلامت همین هم‌سطحی افراد جامعه با پزشکان است؛ پزشکان اختلاف زیادی از نظر درآمد با سایر رشته‌ها ندارند و تنها حداکثر اختلاف دو تا سه برابری از نظر درآمد با سایر رشته‌ها دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا رابطه مالی با پزشک قطع شده است؛ به طوری که انگلیسی‌ها تنها حدود 4 دهم درصد به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند؛ پرداختی مستقیم از جیب مردم (پولی که پزشکان موقع دریافت خدمت از بیماران می‌گیرند) در همه کشورهای 16OECDدرصد و در آمریکا 18 تا 24 درصد است؛ میزان درآمد جامعه پزشکی کاهش پیدا می‌کند و هم‌سطح سایر رشته‌ها می‌شود، این خود هم یک ابرروند‌ محسوب می‌شود.

احتمال خطای پزشکی در بیمارستان‌ها

حریرچی‌ تصریح کرد: اکنون در بیشتر کشورهای اروپایی موقع تشخیص بیماری، تشخیص و عوارض ناشی از بیماری را به بیمار می‌گویند؛ خوشبختانه آگاهی‌های وسیعی در جامعه به وجود آمده است؛ درحال حاضر حدود 10 تا 15 سال است که شاهد ساخت سریال‌هایی طنز در مورد جامعه پزشکی هستیم و از تماشای این سریال‌ها هم ناراحت می‌شویم بنابراین گسترش مواردی‌ که علیه پزشکان رخ می‌دهد هم ابرروندی‌ دیگر است.

وی اظهار کرد: اکنون در سراسر دنیا تصمیم گرفته‌اند که همه پزشکان خدمت‌گذاران بیماران باشند؛ قبل از سال 2002 میلادی پزشکان جلوی بیماران زانو می‌زدند و اکنون سازمان نظام پزشکی جلوی بیماران زانو می‌زند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ما اکنون شاهد خطاهای پزشکی و رفتارهای سرزنش‌آمیز در قشر پزشکان هستیم؛ اگر شما سوار یک هواپیما شوید یک در دو میلیون احتمال مرگ به علت اشتباه وجود دارد که این احتمال در مورد بیمارستان‌ها یک در 200 است زیرا سیستم هواپیمایی از نخست طوری طراحی شده است که خطا در آن رخ ندهد.

حریرچی‌ افزود: 45 درصد بیمارستان‌ها در کشورهای در حال توسعه در مکان‌هایی ساخته شد‌ه‌اند که از اول برای بیمارستان طراحی نشده بودند؛ در 90 درصد زلزله‌ها مجروحان ما 100 درصد افرادی هستند که موقع خروج آسیب دیده‌اند.

آمار شکایت‌ها را با خطای پزشکی اشتباه نگیریم

وی درباره میزان هدر رفت منابع در کشورهای توسعه یافته در نظام بهداشتی و درمانی، گفت: میزان این هدر رفت بین 20 تا 40 درصد است همچنین 10 درصد افرادی که وارد بیمارستان‌ها وارد دچار خطای درمانی قابل توجه می‌شوند؛ خطای پزشکی عامل سوم تا ششم مرگ‌ومیر در کشور آمریکا است؛ احتمالا در کشورهای دیگر هم همین آمار وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما نباید آمار شکایت‌ها را با خطای پزشکی اشتباه بگیریم، آمار شکایت‌های ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین و در حد یک پنجاهم یا یک صدم است؛ آمار شکایت ها هم در مقایسه با خطای پزشکی بسیار پایین و در حد یک در ده هزارم یا یک در صد هزارم است.

حریرچی‌ بیان کرد: برای حل مشکلات پزشکی ما باید در مورد خطاهای پزشکی و حتی رفتار‌های سرزنش‌آمیز برخورد سیستمیک داشته باشیم، همچنین 28 مورد از اشتباهات، اشتباهاتی هستند که هرگز نباید در پزشکی اتفاق بیوفتند‌ که این 28 مورد شناسایی شده‌اند.

در همه سیستم بهداشتی و درمانی کشور ایمنی بیمار در اولویت قرار دارد

وی با اشاره به وجود خطای درمانی در همه جوامع، گفت: راه مقابله با خطاهای درمانی، برخوردهای سیستماتیک و جامعه‌نگر بوده جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی خود پیشگام در جلوگیری از خطاهای ناخواسته است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در مورد مسائل پزشکی ممکن است قصورات‌ و کوتاهی‌هایی هم رخ بدهد که لازم است با این قصورات‌ برخورد قانونی انجام شود؛ قانون گذار در نظام جمهوری اسلامی، سازمان نظام پزشکی را مکلف کرده است با حضور قاضی تخلفات احتمالی و ادعاها را رسیدگی کند؛ قانون گذار همچنین قوه قضاییه را هم مکلف کرده است که با سازوکارهای مستقل به این تخلفات رسیدگی کند.

حریرچی‌ درباره هدف از برگزاری این مراسم، گفت: امروز دادستان‌ها و دادیارهای‌ انتظامی سراسری نظام پزشکی در این مراسم حضور داشتند؛ این افراد قصد دارند با هم‌اندیشی یکدیگر احتمال بروز خطای درمانی را به حداقل ممکن برسانند.

وی یادآور شد: در همه سیستم بهداشتی و درمانی کشور ایمنی بیمار در اولویت قرار دارد؛ کرامت انسانی بیماران و آگاهی بخشی به مردم هم از اولویت‌های نخست مجموعه پزشکی است؛ حفظ کرامت بیماران جزء اولویت‌های نخست بوده تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری به بیماران داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار