شکوهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صادرات قانونی و غیرقانونی دام زنده عامل اصلی گرانی گوشت قرمز/ واردات گوشت فقط به نفع دلالان است

یک مقام مسئول گفت: مسئولان باید برای متعادل شدن قیمت گوشت قرمز از صادرات قانونی و غیرقانونی دام زنده جلوگیری کنند.

صادرات قانونی و غیرقانونی دام زنده عامل اصلی گرانی گوشت قرمز/ واردات گوشت فقط به نفع دلالان استحسن‌ شکوهی‌، رئیس اتحادیه‌‌ قصا‌بان و مرغ‌فروشی شهرستان ری‌ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از خروج قانونی و غیرقانونی‌ دام زنده‌ از کشور اظهار کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارز‌، قاچاقچیان‌ تمایل بسیاری‌ به خروج قانونی‌ و غیرقانونی‌ دام‌ از کشور دارند که این امر به سبب‌ کمبود عرضه‌ ، منجر به افزایش قیمت‌ گوشت‌ در بازار می‌شود.

به گفته وی؛ از مسئولان تقاضا داریم‌ تمهیداتی‌ برای جلوگیری از خروج دام از کشور بیاندیشند‌ تا قیمت گوشت‌ در بازار داخل‌ به تعادل برسد‌ چراکه کاهش عرضه‌ و نوسان قیمت ناشی از سودجویی دلالان‌ به ضرر مصرف‌کننده، تمام می‌شود.

شکوهی اظهارات برخی مسئولان مبنی بر صادرات دام با وزن بالا و کمبود دام در فصل بهار به سبب وضعیت مناسب‌ عرصه‌های مرتعی‌ را رد کرد و گفت: در سال‌های گذشته در ایام اسفند، شاهد فراوانی‌ عرضه دام از مناطق گنبد‌، سبزوار‌ به سمت سایر شهرستان‌ها از جمله استان تهران بودیم‌ که امسال به سبب صادرات دام زنده دامی‌ از این مناطق به سایر استان‌ها توزیع نشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل‌ جای این سئوال مطرح است که به چه دلیل مجوز صادرات‌ دام زنده صادر شده و در مقابل مسئولان اقدام به واردات گوشت بی کیفیت‌ از کشورهای‌ ارمنستان‌، گرجستان، برزیل‌، استرالیا‌ و غیره می‌کنند؟.

وی نرخ هر کیلو شقه‌ گوسفندی بدون دنبه‌ به مغازه‌دار را 46 تا 47 هزار تومان و مصرف‌کننده بالای 50 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است‌ که در ماه‌های پایانی سال گذشته هر کیلو شقه‌ گوسفندی‌ بدون دنبه با نرخ 38 تا 39 هزار تومان‌ به مغازه‌دار عرضه‌ می‌شد که در صورت ادامه این روند، شاهد‌ افزایش بیش از پیش قیمت‌ در ایام ماه مبارک رمضان خواهیم بود.

رئیس اتاق اصناف‌ شهرستان ری‌ با انتقاد از حجم بالای واردات گوشت‌، تصریح کرد: به اعتقاد بنده‌ دام داخلی، جوابگوی‌ 70 درصد نیاز کشور است. اگر مسئولان تمهیداتی‌ برای جلوگیری از صادرات و قاچاق دام بیاندیشند‌، نیازی به این میزان واردات نیست‌، چراکه این امر تنها سود‌های هنگفت‌ برای دلالان‌ و کاهش قدرت خرید خانوار را به همراه دارد.

جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش غیرمنطقی قیمت مرغ در بازار نیست

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره‌ آخرین وضعیت‌ بازار مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به تولید مناسب گوشت مرغ‌ و ازدیاد عرضه‌، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش غیرمنطقی قیمت در این ایام وجود ندارد.

به گفته وی؛ با توجه به افزایش مقطعی تقاضا در ایام ماه مبارک رمضان قیمت‌ هر کیلو مرغ از 8 هزار و 200 تا 8 هزار و 300 تومان بالاتر نخواهد رفت.

شکوهی در پاسخ به این سئوال که برخی مسئولان قیمت واقعی مرغ در ایام ماه مبارک رمضان را 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان اعلام کردند گفت: اگرچه قیمت نهاده‌های دا‌می ناشی از تغییرات نرخ ارز با نوساناتی در بازار روبرو شده است اما به سبب افزایش عرضه‌ قیمت مرغ به این حد در بازار نخواهد رسید‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
irajeshaghi
۱۶:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
این گوشت های وارداتی کیلویی سی و سه تومان هیچ جا نیست
آخرین اخبار